العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 29-10-2009, 10:15 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي رد: نفسى العربيه تنطق

ولا يهمك ياباشمهندس..ان شاء الله قبل ما انزل هتصل بحضرتك علشان ابقى احدد الميعاد اللى اقابل فيه حضرتك...والف شكر على ردودك
قديم 29-10-2009, 04:55 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xabi مشاهدة المشاركة

ولا يهمك ياباشمهندس..ان شاء الله قبل ما انزل هتصل بحضرتك علشان ابقى احدد الميعاد اللى اقابل فيه حضرتك...والف شكر على ردودك

لا شكر علي واجب

قديم 14-10-2010, 10:06 PM

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي نفسى العربيه تنطق

انا ان شاء الله طالع بورسعيد يوم السبت اجيب شويه قطع غيار للعربيه وكنت عايزاسأل عن شويه تظبيطات للعربيه ومنها الديفيل واسعاره ايه وهل ياترى بيأثر على سحب الموتور ولا لأ؟
وكنت عايز اجيب سماعات نضيفه ومش عارف اجيب ايه..للعلم انا بحب الباص على جدا فياترى ايه احسن نوع!!!

وياترى ايه اسعر الفلتر سبور وانواعه وايه احسن نوع منه؟

العربيه اللى معايا بولو...لو حد عنده اقتراح يقولى اعمل ايه علشان شكلها ينطق شويه ياريت يقولى...وشكرا ليكم
قديم 15-10-2010, 01:53 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

الديفل الأسعار للأنواع الكويسة بتبتدى من 200 جنيه وأنت طالع, وممكن تجيب حاجة نضيفة جدا زى الكاربون مثلا من 400 الى 500 جنيه.

والديفل. طبعا بيحسن سحب الموتور وبيقلل من درجة حرارته علشان مقاومة نظام العادم ككل بتقل بتركيبه, ومع الفلتر هيظبطك, المهم متجيبش حاجة أى كلام, هات تايوانى أو صينى نضيف, والسعر بيحدد الجودة لكن حاول تهز مع التجار شوية, وممكن تلاقى حاجات أستيراد (طبعا
) زى magna flow, cherrybomb, borla ودى من أحسن أنواع للديفل, بس السعر لازم تسمعه وأنت قاعد.

فلاتر الهواء فيه k&n وفيه سيموتا, سيموتا رخيص وحلو وبيدى أداء وصوت كويس, k&n أمريكى وبيدى أقصى أداء وصوت, بس سعره أغلى من السيموتا بمبلغ محترم, من رأيى السيموتا أحسن علشان السعر, لكن لو السعر مش فارق k&n طبعا.

الأسعار بتختلف لأن الناس نصابة ومفيش سعر محدد, لكن ال K&n فى حدود 300 جنيه والسيموتا فى حدود 100, وليهم مقاسات فى الصغير والكبير, والكبير أغلى من الأسعار دى بحوالى 50 جنيه.

وفيه فلاتر صينى من 50 الى 100 جنيه حسب النوع والحجم والشكل, ودى مناسبة لو عايز تجرب الفلتر لأول مرة علشان تشوف الصوت والفرق فى الأداء, بس k&n جنبها طبعا حاجة تانية خالص.

السماعات لو مش هتجيب جى أم, هات حاجة فى حدود 400 أو 350 وات, أو فى حدود 60 وات rms علشان تستفيد بالكاسيت والسماعات صح, الكينوود سعرها حوالى 200 جنيه, البيز كويس وبيهز العربية, البايونيير أغلى فى حدود 250 ومجربتهاش للأسف.

وممكن تركب أسبويلر شكله كويس عليها, هيخلى شكلها تحفة وفى حدود 200 الى 500 جنيه أو أكثر.

ومتنساش الهدايا بقى, عايز موتور sir وأنت جاى أو mivec على الأقل, تروح وترجع بالسلامة يا باشا.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 15-10-2010, 03:45 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

الديفل الأسعار للأنواع الكويسة بتبتدى من 200 جنيه وأنت طالع, وممكن تجيب حاجة نضيفة جدا زى الكاربون مثلا من 400 الى 500 جنيه.

والديفل. طبعا بيحسن سحب الموتور وبيقلل من درجة حرارته علشان مقاومة نظام العادم ككل بتقل بتركيبه, ومع الفلتر هيظبطك, المهم متجيبش حاجة أى كلام, هات تايوانى أو صينى نضيف, والسعر بيحدد الجودة لكن حاول تهز مع التجار شوية, وممكن تلاقى حاجات أستيراد (طبعا
) زى magna flow, cherry bomb, borla ودى من أحسن أنواع للديفل, بس السعر لازم تسمعه وأنت قاعد.

فلاتر الهواء فيه k&n وفيه سيموتا, سيموتا رخيص وحلو وبيدى أداء وصوت كويس, k&n أمريكى وبيدى أقصى أداء وصوت, بس سعره أغلى من السيموتا بمبلغ محترم, من رأيى السيموتا أحسن علشان السعر, لكن لو السعر مش فارق k&n طبعا.

والانواع دى يتركب على اى عربيه ولا بتختلف!!

الأسعار بتختلف لأن الناس نصابة ومفيش سعر محدد, لكن ال K&n فى حدود 300 جنيه والسيموتا فى حدود 100, وليهم مقاسات فى الصغير والكبير, والكبير أغلى من الأسعار دى بحوالى 50 جنيه.

وفيه فلاتر صينى من 50 الى 100 جنيه حسب النوع والحجم والشكل, ودى مناسبة لو عايز تجرب الفلتر لأول مرة علشان تشوف الصوت والفرق فى الأداء, بس k&n جنبها طبعا حاجة تانية خالص.

السماعات لو مش هتجيب جى أم, هات حاجة فى حدود 400 أو 350 وات, أو فى حدود 60 وات rms علشان تستفيد بالكاسيت والسماعات صح, الكينوود سعرها حوالى 200 جنيه, البيز كويس وبيهز العربية, البايونيير أغلى فى حدود 250 ومجربتهاش للأسف.

انا مش هركب جى أم انا اصلا عندى حلتين فى العربيه ومحتاج بس سماعتين جنبهم وخلاص...طب بالنسبه للبايونيير بتتميز بايه..انا اسمع انها احسن بس فى ايه...معرفش وناس كتير مركباها..وياترى اسعار الكينود ايه
وممكن تركب أسبويلر شكله كويس عليها, هيخلى شكلها تحفة وفى حدود 200 الى 500 جنيه أو أكثر.

ومتنساش الهدايا بقى, عايز موتور sir وأنت جاى أو mivec على الأقل, تروح وترجع بالسلامة يا باشا.
من عينيا الاتنين...غالى والطلب رخيص ياعمووور