العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > بونتو PUNTO

قديم 29-02-2012, 12:10 AM
mous6fa mous6fa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Human Resources

mous6fa is on a distinguished road
للاهمية محتاج مساعدة بخصوص بونتو 2001 يا جماعة

السلامـ عليكمـ ورحمة الله وبركاته

بعد إذنكم أنا محتاج مساعدة بخصوص عربيتي البونتو 2001 .... العربية أنا أشتريتها مستعملة من حوالى شهرين وكان فيها بعض المشاكل بخصوص السحب بتاعها وكنت شاكك ف طقم الدبرياش ... ولكن الحمدلله طلعت المشكلة ف الموبينة وغيرتها ب 120 جنيه بالإضافة لتغيير البوجيهات .... المهم إنى مكنتش اعرف ان فلتر البنزين موجود بداخل طرمبة البنزين نفسها وعشان كده الميكانيكي بتاعي فك الطرمبة والفلتر وعمل محاولات لتنضيفها واشتغلت كويس الى حد ماااا.
أنا بقى حاليا عندي مشكلتين .... أول مشكلة هى ان العربية تجميعها بعد ال 100 ضعيف جداااا بالرغم من ان تجميعها من الصفر لحد 100 ممتاز جدا جدا... يعنى أكبر سرعة وصلت ليها كانت 130 وبصعوبة كمان ... هل ده طبيعي ولا مش طبيعي عشان انا ماليش تجربة سابقة مع البونتو ؟؟؟؟ وطرمبة البنزين لو غيرتها بطرمبة جديدة هتفرق معايا ولا لأ؟؟؟
ثانيا بتحصل معايا مشكلة غريبة جداااااا لما انزل بالعربية الصبح ... بلاقي عداد الار بي أم بيعلى لوحده فى الزحام وينزل تاني حوالي 5 مرات مثلا وبعد كده العربية تبقى عادية جداااا وبرضو مش فاهم ايه الموضوع ده؟؟؟
ياريت اى حد يقدر يساعد يساعدني ومشكور مقدماااااااااا

قديم 25-03-2012, 03:41 PM
Amr Shehta Amr Shehta غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: مستورد قطع غيار سيارات
هواياتي: السيارات

Amr Shehta will become famous soon enoughAmr Shehta will become famous soon enough
افتراضي رد: محتاج مساعدة بخصوص بونتو 2001 يا جماعة

اولا بالنسبه لمؤشر الر بي ام و عدم سحب السياره لهم علاقه ببعض وهى ان هناك بدايه عطل فى البوابه الخاص بتحم الهواء الداخل للمحرك ولا تعمل بكفاءه 100*100 وخاص فى الصبح ونظرا للبرده السياره و سكونها فى بداء الامر و هذا ايضا لعلاقه بسحب السياره فى التسارع الاكبر و هناك احتمال ايكون ضعف فى طلمبه البنزين عند السرعه العاليه وهذا الاحتمال استبعده نظرا للعيب الاخر الاكثر احتمالا وشكرا