العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > معلومة قانونية

معلومة قانونية مستشارك القانوني

قديم 09-11-2012, 09:41 AM
الصورة الرمزية star2008
star2008 star2008 غير متواجد حالياً
من انا؟: صقر الصحراء
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السيارات والخيل

star2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nicestar2008 is just really nice
افتراضي رد: سيارة بدون ترخيص حتى الان

السلام عليكم فى حل انشاء الله بس عرفنى العربية نوعها اية وموديل كام والعربية فيها كام توكيل والورثة قد اية وانشاء الله اقدر احللك المشكلة وترخص قول يارب

ابو فرح
قديم 09-11-2012, 07:49 PM
الصورة الرمزية Abo.ZiaD
Abo.ZiaD Abo.ZiaD غير متواجد حالياً
من انا؟: بحلم بلدى تكون افضل البلد..اعيش فيها زى الانسان ..حياة كريمة ..مش متهان.. بحلم بحلاوة روح بكل مكان
التخصص العملى: مهندس تؤكيد الجودة -بمصانع اجزاء سيارات
هواياتي: متابعه الجديد - الابتكار

Abo.ZiaD is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star2008 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم فى حل انشاء الله بس عرفنى العربية نوعها اية وموديل كام والعربية فيها كام توكيل والورثة قد اية وانشاء الله اقدر احللك المشكلة وترخص قول يارب
وعليك السلام ابو فرح . اخى العزيز السايرة كيا برايد 99 هاتشباك وفيها 3 توكيلات والورثه اربع افراد .. الله المستعان .. وجزاك الله خيرا
قديم 10-11-2012, 11:59 AM
Mr.Law Mr.Law غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي

Mr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo.ZaiD مشاهدة المشاركة

استاذ محمد ف البدايه احب اشكرك على المجهود المبذول ف الردود على الاعضاء والاستجابه السريعه , ثانيا للاسف السيارة بها اكثر من توكيل والبائع للوالد رحمه الله بائع بتوكيل ايضا من توكيل ومكان البائع غير معروف نظرا لذهابنا على عنوانه المسجل ببطاقه وقد قير انه غير محل سكنه وللاسف لم يتم تحديث بيانات البطاقه حتى الان لكن الله المستعان كل شويا القاضى يقوم بتاجيل القضيه لعله يظهر . ولك جزيل الشكر
إلعفو واسف علي التأخير
كده اعتقد مفيش حل غير واحد من الاتنين إما أن تعلن البائع علي عنوان وهمي وده بيكون بطريق غير منضبط قانونا
او إنك تشتري سياره خرده بورق وتنقل الشاسيه بتاعها ليك بدل ماتخش في دوامة التوكيلات الطريق ده حيكون ابسط بس لازم تلاقي موديل العربيه وقد يكون مكلف
واعتقد الاستاذ star2008

محامي تحكيم
دراسات عليا في التجاره الدوليه
ماجستير في القانون – جامعة عين شمس
باحث دكتوراه
زهراء م.نصر – القاهره
01228838384

شكرٌ ودعاء خيرُ جزاء

قديم 12-11-2012, 08:04 PM
الصورة الرمزية Abo.ZiaD
Abo.ZiaD Abo.ZiaD غير متواجد حالياً
من انا؟: بحلم بلدى تكون افضل البلد..اعيش فيها زى الانسان ..حياة كريمة ..مش متهان.. بحلم بحلاوة روح بكل مكان
التخصص العملى: مهندس تؤكيد الجودة -بمصانع اجزاء سيارات
هواياتي: متابعه الجديد - الابتكار

Abo.ZiaD is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Law مشاهدة المشاركة

إلعفو واسف علي التأخير
كده اعتقد مفيش حل غير واحد من الاتنين إما أن تعلن البائع علي عنوان وهمي وده بيكون بطريق غير منضبط قانونا
او إنك تشتري سياره خرده بورق وتنقل الشاسيه بتاعها ليك بدل ماتخش في دوامة التوكيلات الطريق ده حيكون ابسط بس لازم تلاقي موديل العربيه وقد يكون مكلف
واعتقد الاستاذ star2008
حضرتك انا لوقتى اصلا ماشى فى قضيه صحة ونفاذ على العقد الابتدائى لكن كان سوال هل يوجد غير هذا بديلا اخر قانونيا .. وهل الطريق اللى انا فيه ان شاء الله راح يوصلنى لشئ خاصة لانى زهقت من كثرة التاجيل من القاضى
قديم 12-11-2012, 09:44 PM
Mr.Law Mr.Law غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي

Mr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the roughMr.Law is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo.ZaiD مشاهدة المشاركة

حضرتك انا لوقتى اصلا ماشى فى قضيه صحة ونفاذ على العقد الابتدائى لكن كان سوال هل يوجد غير هذا بديلا اخر قانونيا .. وهل الطريق اللى انا فيه ان شاء الله راح يوصلنى لشئ خاصة لانى زهقت من كثرة التاجيل من القاضى
للأسف مفيش حل قانوني غير إشهار العقد في الشهر العقاري وده لازم يكون تعرف توصل للباع السياره للوالد الله يرحمه فإنت ماشي في الطريق الصح باذن الله بس الفكره في إعلان البائع بالدعوي بس ياريت تتأكد من سبب التأجيل بنفسك

محامي تحكيم
دراسات عليا في التجاره الدوليه
ماجستير في القانون – جامعة عين شمس
باحث دكتوراه
زهراء م.نصر – القاهره
01228838384

شكرٌ ودعاء خيرُ جزاء