العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل استفت من الجدول
نعم 2 66.67%
لا 1 33.33%
المصوتون: 3. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-02-2010, 07:16 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب اقرب الي الحلم من عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dabour مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عضو جديد معاكم احب اولا اشكركم واحييكم علي المنتدي الرائع ده بل الاكتر من رائع وبصراحه فادني في معلومات كتيره مكونتش اعرفها في العربيات
ثانيا انا عارف انها صعبه كده يبقي اول تعارف بينا طلب مني بس بجد الموقع ده جالي من السما
الطلب هو او عاوز اقول مقدمه صغيره عشان مطولش عليكم ومحدش يتخنق مني في اول تعارف بينا اللي يارب يدوم بينا بخير
انا دلوقتي بسافر كل يوم وبتمرمط في المواصلات انا ومراتي لو حبينا نروح اي مشوار بليل بسبب ان سواقين التاكسيات البشوات بيتأمروا علينا انا من المنصوره علي فكره ونفسي بجد اشتري عربيه وبقول لنفسي الفلوس بتاعت المواصلات تتصرف علي قسط العربيه وبنزينها القليل بحكم احتياجي القليل للعربيه اللي من خلال السفر الصبح للشغل
فاطلبي عاوز عربيه اي موديل معقول تكون قسطها ميزدش علي 300 جنيه عشان ده بعد حساب بيني وبين نفسي هو اللي اعرف اوفره من المرتب بعد مصاريف البيت ومش مشكله علي كام سنه يارب يبقوا عشره والحاجه الحلم بقي انها تكون من غير مقدم وللعلم انا معنديش اي حساب في البنك ومرتبي مش بيتحول علي البنك رغم اني موظف حكومه.
ارجو لو حد يعرف يساعدني ميبخلش عليا في الرد
وتقبلوا مني وافر احترامي
اخوكم هيثم

ومش عارف قوانين المنتدي تسمح اني احط تليفوني عشان لو حد يعرف يفيدني بس هتواصل معاكم من خلال المنتدي ان شاء الله

مش عارف اقولك اية بس كل ال اقدر اقولة لك فى عدة نقاط
1. مفيش عربية من دون مقدم لا جديد ولا مستعمل
2. وموضوع القسط دة كمان قليل جدا ومفيش على 10 سنوات
الحل شى من اثنين
1. تحاول تاخد قرض بضمان مرتبك وتشترى عربية مستعمل كاش وتقسط من مرتبك القرض
2. تحاول تعمل جمعية وتجيب عربية مستعملة حتى لو تكون بداية لحضرتك
اتمنى انك تستخير ربنا وتوصل ارى حل يتناسب مع ظروفك
قديم 04-02-2010, 07:34 PM
amr soft amr soft غير متواجد حالياً

amr soft is on a distinguished road
رد: قرض من البنك أم تقسيط مع البنك ؟

فى الاسفل سؤال صاحب الموضوع عن حرمانية الربا من عدمة والذى جاء قبل ردك بقليل

كان رد صاحب الموضوع 14-01-2010, 06:19 PM
وكان ردك 14-01-2010, 06:48 PM

والفرق بينهم حوالى 27 دقيقة فقط ولذلك ربما لم تراة ولاكن اعلم ان من يرد سوف يرد على انك رأيتة

اما عن التقسيط عن طريق البنك فما هو الا حيلة ولا داعى ان ادرج لك الفتوى لان الاخ عمر امجد رد عليك بها وهى ايضا موجودة فى الجزء الثانى من الفتوى الموجودة على الرابط بالاسفل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhemam2005 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

أخي أبو شاهين هل هذا الحكم لا اختلاف فيه بين المشايخ
ارجو الافاده بارك الله لك و إذا سمحت ارجو رابط يتعلق بحرمة القرض الشخصي

اشكرك فى البداية على ردك المهذب والراقى

اولا اسمحلى ان نتفق على شىء ما وهو ان الربا حرام دون نقاش
ولاكن انا لم افهم ردك جيدا لانة يوحى الى انك متفق معى ان التقسيط حرام وفى النهاية اشرت الى ان العرضين واحد

فى البداية انت تقارن بين حلين الاول ان يشترى من المعرض بقرض من البنك .. او انة يشترى من البنك ويذهب للمعرض ليختار
وهما فى الاصل حل واحد ولاكن بخيارين والنتيجة واحدة فعلا

ولاكن الحلين حرام

انا اتكلم عن وضعين مختلفين

الاول هو انك تشتؤى من البنك باى طريقة ان كانت قرض شخصى (تأخد الفلوس فى ايدك)او قرض السيارة (يدفع لك النك ثمن السيارة)

وهذا حرام لا شك فية

اما الحل الثانى

انك تشترى من المعرض (هذا هو التسيط المباشر)
بععنى انك تذهب الى المعرض الذى هو المالك الاصلى للسيارة وتشترى منة السيارة دون اى تدخل من البنك

يعنى تاخد العربية من المعرض وتقسط للمعرض

وهذا يختلف فية العلماء

وديننا الاسلام ابلغنا وان اختلف العلماء فحلال لنا ان نتيع الايسر (وذلك لان الله سبحانة وتعالى لم يحرمة تحريم مباشر )
ولاكن حذرنا ان نتقى الشبهات

مع العلم انة اذا جاء عالم واباح الربا لا يحق لنا اتباعة لان الله حرمة تحريما صريحا

قال الله تعالى : (( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافاً مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ وَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ ))

اما هذة لمن يبيعون بالربا (لعنهم الله من فوق سبع سموات)

و (( وَمَا آتَيْتُم مِّن رِّباً لِّيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِندَ اللَّهِ وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ ))

اذن ان الربا حرماً ولا جدال فية

نأتى للنقطة الثانية (ومن هنا انا ارد على اساس انك تختلف مع و اريد الايضاح)

اننا نعتبر ان البنك اشترى السيارة (فى الواقع البنك لا يعطك السيارة ولاكن يقرضك مالا)

وهناك على الموقع نفسة الى الرابط التالى
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=790
ولاكن المفيد نها هو ما اقتبستة لك

أنك تذهب إلى المعرض فتختار السيارة التي تناسبك، ويقول لك الموظف بالمعرض ثمنها نقدًا بكذا وإلى أجل بكذا، فإذا اخترت الدفع المؤجل؛ فتكتب معهم العقد، ثم يُعلِمون البنك الذي يتعاملون معه والذي يقوم بدفع ثمن السيارة كاملاً للمعرض، ولكنه لن يستلم السيارة بعد أن اشتراها من المعرض بل ستقوم أنت باستلامها من المعرض وليس البنك، ثم تقوم بسداد الأقساط إلى البنك وليس المعرض باعتبار أن البنك قد اشتراها من المعرض.
ونلخص هذه الصورة في عدة نقاط:
1- أن السيارة في البداية تكون مملوكة للمعرض وليس البنك.
2- أن أمامك خياران: إما أن تشتري السيارة نقدًا، وهذا لا إشكال فيه، وإما أن تشتريها بالتقسيط وهنا يزيد الثمن الإجمالي للسيارة في حالة التقسيط عن ثمن الشراء النقدي، وهي صورة جائزة على رأي جمهور أهل العلم في حكم البيع بالتقسيط.
3- أنك تتعاقد مع المعرض عند الاتفاق.
4- أنك تستلم السيارة من المعرض.
وإلى هنا لا إشكال لأن المعرض يفترض أنه هو المالك للسيارة وأنك قمت معه بعملية شراء بالتقسيط.
5- وهنا محل الإشكال، وهو أن البنك يقوم بشراء السيارة نقدًا من المعرض بعد أن قمت أنت بالتعاقد مع المعرض، حتى يستلم منك هو الأقساط باعتباره المالك الجديد للسيارة، فيكمن الإشكال في نقطتين:
أ- أنك ستقوم بالسداد للبنك على اعتبار أنه أصبح مالك السيارة، فيكون قد باعك ما ليس عنده وما لم يحزه، لأنك تعاقدت واستلمت السيارة من المعرض وليس البنك، وهذا حرام لقول النبي -صلى الله عليه وآله وسلم-: (... لا تبع ما ليس عندك) صححه العلامة الألباني.
ب- أن هذه حيلة ربوية تكمن في خباياها صورة قرض بفائدة جرَّ نفعًا، وكأن البنك أعطاك ثمن السيارة كاملاً كقرض ثم تقوم أنت بسداده على أقساط بفائدة، وهو عين الربا المحرم.
ويزول هذا الإشكال في إحدى حالتين:
أن البنك يشتري السيارة نقدًا ثم تكون في حيازته بعد أن يأخذها من المعرض ثم تتعاقد مع البنك على شراء السيارة بأجل بزيادة عن الثمن الذي اشتراها هو به، وهذا حكمه حكم البيع بالتقسيط.
أن المعرض الذي باعك السيارة وتعاقدت معه واستلمتها منه يأخذ هو منك الأقساط على اعتبار أنه هو مالك السيارة، وهذا أيضًا حكمه حكم البيع بالتقسيط.
والله تعالى أعلى وأعلم.

اذن هكذا اتضحت المشكلة

وهناك شىء اخر انة فى الدين لا يصح ان تقول عتبر انه حصل

مثلا اذا قلت لك
قال الله تعالى (ولا تقتلوا النفس التي حرم الله إلا بالحق)

وتأتى لتقول لى لماذا قتلتة ولم يفعل شىء
ويكون ردى : اعتبرة فعل

لا يصح فى الدين هكذا

وهناك شىء اخر ان من شروط صحة البيع ان الشىء الذى تشترية يكون ملك للبائع
بمعنى اذا كانت السيارة مملوكة للبنك قبل ان تقرر شرأئها وعرضها البنك للبيع واشتريتها هذا يقع تحت مظلة التقسيط المباشر لانها مملوكة للبنك

وفى النهاية ما يسعنى الا ان اقول لك وفقنا الله وأياك الى ما يحبة ويرضاة

والله غفور رحيم فربما يقع فيها الكثير ولايعلم
قديم 04-02-2010, 07:39 PM

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقسيط المستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن محمد محمد حسن مشاهدة المشاركة

أنا عضو جديد وعايز عربيه مستعمله قسط وطبعآ حالتها ممتازه ومعايا 20000 ج واقدر أدفع حتى 1000ج شهريآ أنا من اسكندريه تليفونى 0126429117 لو سمحت يا سيف عايز اعرف العروض اللى تناسبنى ونظام الفائده وده ايميلى alhassanalghalban@yahoo.c om ارجوك انا مستعجل
حضرتك ممكن تقولى الضمنات بتاعت حضرتك اية
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 04-02-2010, 07:41 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب اقرب الي الحلم من عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

2. تحاول تعمل جمعية وتجيب عربية مستعملة حتى لو تكون بداية لحضرتك
اتمنى انك تستخير ربنا وتوصل الى حل يتناسب مع ظروفك
أهلا بالعضو الجديد أ/ هيثم فى منتدى مصر موتورز

أحيك على اختيارك لعنوان مشاركتك : فهو فعلا حلم
لكن الواقع هو اقتراح الاستاذ سيف بانك تشوف حد ابن حلال بيعمل جمعيه كبيرة وتفكر تبتدى بعربيه مستعمله حسب امكانياتك فى الوقت الحاضر ، وتأكد انه سيأتى اليوم الذى تستطيع فيه شراء الـ BMW طالما عندك الطموح والامل .

أعذرك جدا وحاسس بيك
لانى مريت بنفس ظروفك الى ان وفقنى الله وبدأت برده بعربيه مستعمله كام سنه .
ربنا يوفقك للقرار الصواب لما فيه الخير لك ولاسرتك الكريمة

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 04-02-2010, 07:43 PM

افتراضي رد: تقسيط المستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s.saleh مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
من فضلك يا سيف .. انا دخلى الصافى حوالى 2800 جنيه شهرياً وبافكر اشترى عربية مستعملة بقسط شهرى فى حدود 750 جنيه بمقدم فى حدود 20000 .... ممكن تقولى ممكن المبالغ دى تشترى اى نوع و موديل كام ونظام التقسيط حيكون الزاى وعلى كام سنة وايه الضمانات والاجراءات المطلوبة ....ده الايميل بتاعى وياريت ترد عليا من فضلك ... شكرا مسبقا على الافادة s.saleh74@hotmail.com

ممكن اعرف ضمناتك اية يعنى فى مفردات مرتب ولا لا
للاستفسار السريع
0125485222

الكلمات الدليلية
أبحث عن لادا 20107 مستعملة بالتقسيط, ميتسوبيشى لانسر, مطلوب, مطلوب أكسنت تقسيط, مطلوب سيارة للتقسيط, مطلوب شراء سيارة, الشباب الطموح, اتخنقت بجد, تويوتا كورولا, تقسيط سيارات, سيارات, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, سيارات بالتقسيط, سيارات جديدة, سيارة, سيارة مستعملة بالتقسيط, سيارة سوداء, سيارةجديدة, شيفرولية, صيني, شحن،نقل, شروكي, عايز اقسط كروز او كيا سيراتو, عربيه, طلب شراء سيارة