العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 06-11-2011, 07:23 PM
ahmedamir78 ahmedamir78 غير متواجد حالياً

ahmedamir78 is on a distinguished road
افتراضي صوت طقطقة في السيراتو :(((((

السلام عليكم جميعاً وكل عام وانتم بخير بمناسبة عيد الأضحى المبارك

أنا اشتريت سيراتو ex زيرو موديل 2011 منذ أسبوعين، وعامل بيها لحد دلوقتي حوالي 500 كيلو، المهم بأه امبارح كان أول مرة تقريباً يركب فيها معايا أوزان كبيرة ، أربع أشخاص منهم ثلاثة وزن كبير، وبدأت ألاحظ صوت طقطقة كده غريبة أو حاجة بتعمل جررررررر، وأعتقد لما أهدي السرعة، وبعدين جيت اناهرده بعد ما ركنت السيارة وكنت لوحدي مافيش حد معايا ، وانا نازل منها سمعت صوت طقطقة في العجلة الخلفية شمال، رحت نزلت واعدت أضغط على الشنطة من فوق لتحت عشان أشوف المساعدين أو حاجة ولكن الصوت لم يظهر،
ولما جربت إني أزق من الجانب الخلفي عند العجلة الخلفية شمال إلى الناحية اليمنى( يعني بزق بالجنب) سمعت صوت طقطقة من جوة الجنط !!!! ( العربية جنوط مش طاسات)
المهم انا الصوت ده محيرني جدا ومش قادر أحدد بظبط هل هو نفس الصوت اللي باسمعه لما كنت ماشي ومركب أوزان ولا لأ؟؟

أنا صبرت نفسي وقلت يمكن المساعدين لسة بيطبعوا وعشان أول مرة اوزان وكده يعني، وقلت كده كده في صيانة الألف هقولهم عليها، ولكن أرجوكم انا عاوز أطمئن، لو حد عنده إجابة أكيده يا ريت يفيدني

آسف على الإطالة بس انا باحب أشرح بالتفصيل، وشكراً جزيلاً
قديم 06-11-2011, 07:36 PM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صوت طقطقة في السيراتو :(((((

طيب شيك على رباط مسامير العجل

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 06-11-2011, 08:33 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

برضه بالاضافة لصواميل العجل
جرب نزل فرامل اليد و شوف الصوت حيظهر لو هزيت بايدك
لو الصوت مظهرش و انت منزل فرامل اليد يبقى الصوت بتاع هز الايد من العجلة بالجنب بسبب لقم التيل الخلفى و ده طبيعى
اما وانت ماشى فمش عارف لازم يتسمع فى الحقيقة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 06-11-2011, 09:25 PM
mm_champion mm_champion غير متواجد حالياً

mm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura about

انا كان عندي نفس مشكلة حضرتك واكتشفت في الآخر ان زلطة محشورة في الكاوتش وهي اللي بتطقطق مع المشي على الاسفلت
قديم 06-11-2011, 11:38 PM
الصورة الرمزية bunnybunny77
bunnybunny77 bunnybunny77 غير متواجد حالياً

bunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond repute

ارط على العجل..فى عربيات زيرو كتير بتيجى بعجل مش متارط عليه و بالمرة ظبط الهوا و الف مبروك على العربية