العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 19-10-2011, 08:04 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحل المعجزه لنتشة السياره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al-kawther مشاهدة المشاركة

حساس البيئة EGR يا جماعة مهم جدا جدا
وظيفته :-
- ادخال غاز العادم (وهو يحتوي على بنزين غير مكتمل الاحتراق) اي عندما تكون نسبة البنزين في العادم عالية (لم يحترق كامل) يفتح الصمام ليزيد نسبة الهواء الى البنزين لتصل الى النسبة المثالية 1:14 يعني الماتور جهز خلطة بنزين وطلعت مثلا 1:13 راح يكتشفها حساس الاكسجين ( الكشمان) فيحكي للكمبيوتر انه فيه بنزين زيادة طالعة من الماتور والكمبيوتر يعطي امر بزيادة الهوا شوية او تقليل البنزين فأول شي يزيد الهوا عن بس مش عن طريق فلتر الهوا لانك انت اللي تتحكم بالدعسة يدور باب ثاني (حساس البيئة ) رجع اشوية من العادم اللي وهيك يزبط نسبة الخلطة (هو من الفلتر+شوية من العادم = النسبة المطلوبة للخلطة ) ومايطلع بنزين مو محترق

- دخول العادم بدرجة جرارة عالية الى غرفة الاحتراق يعمل على تبخير البنزين وابالتالي احتراق سريع ومثالي للبنزين لانه يتحول كلة لبخار قبل اشتعالة

تعطلة يسبب عدة ظواهر
-رجة في الماتور ( تشعر ان الماتور مش مرتاح فيه رجة) وتكون الرجة اكثر اذا كان البخاخات مش نظاف او رشهن مش متساوي
- زيادة صرفية (بس ما عندي فكرة كم النسبة)

تنظيفة سهل تفكة وتنظفه بمنظف انجكشن وترجعة

ملاحظة : يعمل لما يكون الضوجان فوق 2 تقريبا وتقدر تشوف الصمام لما تدوس بيتحرك بيفتح وبعدين يسكر

وشكرا
مرحبا بك أخي الكريم
تقبل مني الاختلاف
مش شطارة مني لكن فعلا اكاد اكون حضرت دكتوراه في نظام ال egr نظرا لظهور عطب عندي و العربية لسة زيرو و رحت جميع التوكيلات و الميكانيكية و بفضل الله ثم سهر الليالي توصلت للسبب و ده ادي اني فهمت حتة حتة في الماتور بالاخص ال egr ده غير ان معايا كتب العديد من العربيات
من الاخر ده مش كلامي

مسؤلية ظبط النسبة من خلال حاجات كتير ليس ال egr من بينها
فايدته الوحيدة فقط هو الاقلال من كفائة الحريق عند ظروف معينة لضمان عدم وصول الحريق لدرجات حرارة تؤدي لانبعاث اكاسيد النيتروجين السامة
و ارحب بالمناقشة البنائه

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 21-10-2011, 03:28 PM
hamadaspidar hamadaspidar غير متواجد حالياً

hamadaspidar is on a distinguished road

عندى سؤال يا جماعه انا عربيتى اكسنت 1300 سى سى موديل 2001 هل فيها الشيئ ده ؟؟ ولو موجود هيكون موجود فيين ؟؟
وشكرا .
قديم 21-10-2011, 03:30 PM
hamadaspidar hamadaspidar غير متواجد حالياً

hamadaspidar is on a distinguished road

عندى سؤال يا جماعه انا عربيتى اكسنت 1300 سى سى موديل 2001 هل فيها الشيئ ده ؟؟ ولو موجود هيكون موجود فيين ؟؟
وشكرا .
قديم 21-10-2011, 05:00 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadaspidar مشاهدة المشاركة

وشكرا .
الله اعلم
لو موجود غالبا بيبقى شبه ده

و ليه اشكال تانية بس ده اشهرهم و طبعا واصل فيه خرطوم فيكم مفكوك فى الصورة دى
و بيبقى مكانه قريب من وش الماتور لانه متوصل داخليا بشكل ما بمسار العادم

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 22-10-2011, 01:54 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

:w6w2 005041113562663:w6w200504 1113562663:w6w20050411135 62663