العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 09-10-2012, 05:45 AM
الصورة الرمزية asmaaa
asmaaa asmaaa غير متواجد حالياً

asmaaa will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكله باللوجان والعربيه بره الضمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh2011 مشاهدة المشاركة

انتم مكبرين الموضوع خالص هو انت حتغيرها كل 50000 الف لا طبعا انت حتغيرها مرة واحدة وخلاص طيب حقولكم انا حصلى اية لما اشتريت العربية بعد شهور ركنتها تحت شغلى وانا نازل اروح لقيت الفانوسين الامامى مكسرين واتضح لى ان عاربية نقل خابطة فيها طيب انا موظف على كد حالى اعمل اية ركنت العربية لمدة شهر لغاية لما اشتريت ليها فانوسين من التوكيل وربنا يعوض عليا والحمد الله جت على كدة
انت فكرتنى بموضوعى بعربيتى اللوجان انا كنت ماشيه فى شارع فيصل وواحد بتاع زجاج عربيات الله يسمحه رامى زجاج السيارات المكسرة امام الرصيف فى الشارع وانا كنت بسوق وفجأه عربية مكروباص كسرت عليا اضريت ان احدف ناحية الرصيف لكى اعدى عربية المكروباص رحت ماشية على الزجاج وكانت المفاجأه فردة الكاوتش الامامى والخلفى انفجرت وكان موقفى صعب وماكنش عارف اعمل اية وانا منظر اى حد بنقذنى ركنت العربية جنب الرصيف لمدة يومين وبعد كدة رحت اشتريت 2 كاوتش ب 1300 جنية وملقتش نفس المقاس جبت اكبر منهم بشويه المهم اننا معرضين لمواقف صعبة كثير بالعربية واعتقد هو دة ثمن الراحة

التعديل الأخير تم بواسطة asmaaa ; 09-10-2012 الساعة 05:54 AM
قديم 09-10-2012, 06:12 AM
masr2000 masr2000 غير متواجد حالياً

masr2000 is on a distinguished road

ياناس حرام والله ((( كتر خير العربية ))) عملت الــ 50000 الف كيلو ومش عاوزين يعملوا لها صيانة وتغير وتظبيط للعربية احنا شعب تعبان والله انا من رأي اركن العربية شهر او شهرين واقضى امورك بدون مواصلة خاصة واعتبرها ياعم اهو نوع من التغير وجرب المواصلات الشعبية ولما يفرجها ربنا روح التوكيل وركب البوابة الجديدة ( انت مش حتغير كل شوية بوابة هى مرة واحد ) وربنا معاك ومع الجميع .. انا كان معى عربية 128 موديل ال التسعينات وكل شهر بصرف عليها مرة 200 مرة 400 مرة 100 مرة 500
على رأي كلام العضو asmaaa هو دة ثمن الراحة

قديم 09-10-2012, 07:18 AM
waelfarid waelfarid غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا

waelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to beholdwaelfarid is a splendid one to behold

العربية بيت تاني مفتوح عاوز وعاوز وعاوز
قديم 09-10-2012, 09:15 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zenadanet مشاهدة المشاركة

انا شايف لو العربية جابت ال 50000 الف كيلو وعاوزة تغير البوابة يبقى عربية محترمة لان بعد ال 40000 الواحد بغير ال 4 فرد كاوتش وبعد ال 60000 الف بغير ال سير الكاتينة وكمان بغير جميع السيور والفلاتر ... وكمان تغير البوابة بعد ال50000 وبهذا الثمن يبقى رخيصة حتقول كيف ... ياسيدى اعتبرها غيرت فردتين كاوتش ... انما المشكله لو ان تعطلت بعد ال 5000 او حتى ال 20000 او حتى 30000 وهذا بعتبرها مش مشكلة لان الضمان حيغيرها مجانا ( انا متعجب على الناس ومستغرب عربية جابت ال 50000 ومش عاوزين يعملوا اى صيانة فيها )

مع احترامى لهذا الراى
كون ان عربية تحتاج تغيير بوابة بعد 50 الف كم و ب 1400 ج فده يندرج تحت عيوب التصنيع خاصة ان حاجة زيى البوابة فى عربيات كتير عمرها من عمر العربية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-10-2012, 09:43 AM
الصورة الرمزية lolo234
lolo234 lolo234 غير متواجد حالياً

lolo234 will become famous soon enoughlolo234 will become famous soon enough

انا مش شايفة ده عيب وكمان الضمان بغيرها ولو حتى بعد الضمان لو حتغيرها مش شايفاها من عيوب التصنيع لان انا سمعت انها بلاستيك وعندنا فى مصر البلاستيك مش بتستحمل فبيتم بتغيرها بقطعة بتكون المونيوم بدل البلاستيك وهذا مش عيب ولكن العيب لما يكون فى الفتيس او اجزاء كبيرة فى العربية او شئ خطير ممكن يسبب الخطر على حياة الراكب ولكن هذه البوابه مش بعتبرها عيب وكمان بهذا الثمن اللى شيفاها يعنى مش غالى ... انا شفت فى عربيات ثمنها اغلى من 110 الف وفيها عيوب خطيرة قد تؤدى لموت الراكب مثل نيوسيراتو يا جماعه فيها عيب صناعة خطير وفى ناس ماتت بسبب هذا العيب
وهذا الرابط http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=71616

التعديل الأخير تم بواسطة lolo234 ; 09-10-2012 الساعة 09:58 AM