العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 17-10-2011, 02:10 AM
doctormae2002 doctormae2002 غير متواجد حالياً

doctormae2002 will become famous soon enoughdoctormae2002 will become famous soon enough
افتراضي حاجةغريبة ومريبة في اللوجان

السلام عليكم
انا معايا لوجان موديل 2012 جايبها من حوالي 3 شهورعامل بيها حتي الان 5100 كيلو بس لسه ماروحتش اعمل الصيانة
انا من حوال اسبوعين بدات اسمع صوت غريب من الكبوت بعد ما ابطل العربية خالص بسمع صوت زي مايكون فية سوستة بتخبط في معدن تعمل (تن) وبيتكرر موضوع ال (تن) ده حوالي ست سبع مرات علي مدار دقيقتين
المهم روحت لتوكيل سموحة علشان اقلهم الموضوع ده لقيت المهندس اول موصفتلة الموضوع قاللي ان الموضوع ده بيتكرر في اغلب عربيات اللوجان وقلي ده العربية بتبقي سخنة وبتبرد في فيه معدن بيخبط بسسب الانكماش (المهم كلام هلامي كده) وقالي ان الموضوع دم ممكن يكون من السربنتينة بتاعت التكيف لما بترد وتنكمش بيحصلها كده
المهم العربية دخلت ورفعوها لاني قلتلهم يبصوا علي العفشة والمساعديين لو فيهم مشاكل او لو العفشة عاوزه تتربط
المهم بعديها بنص ساعة قابلت المهندس و قاللي ان العربية مافيهاش اي مشكلة والعافشة والمساعديين كويسيين وموضوع الصوت ده حاجة طبيعية وانه غالبا من علبة البيئه بتنكمش برده(معرفش ليه غير اقوالة المره دي علي اني مضغطش عليه)
معرفش ايه العربية اللي كل شويه قاعده تنكمش
المهم سالت واحد قريبي معاه لوجان 2012 وقالي ان الموضوع ده ما بيحصلشي معاه
فانا كنت عاوز رايكم هل الموضوع ده فعلا منتشر ولا لا وايه ممكن يكون السبب فيه
انا ان شاء الرحمن ناوي اروح الصيانه لسه كمان اسبوع ومش عارف اروح العامرية ولا سموحه
المهم حاولو تدلوني وياريت كل واحد معاه اللوجان بعد مايمشي بيها مشوار ويبطل العربية يقف دقيقتين جنب الكبوت ويشوف هيسمع موضوع (التن)ده ولا لا
وشكرا ليكم جميعا
د/ محمود
قديم 17-10-2011, 02:15 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حاجةغريبة ومريبة في اللوجان

صوت عادى بسبب الانكماش فى المعدن
نظرية المعادن مع الحرارة تتمدد مع الحرارة وتنكمش مع البرودة وهذا هو سبب الصوت
المركزين معتمدين

قديم 17-10-2011, 02:23 AM
doctormae2002 doctormae2002 غير متواجد حالياً

doctormae2002 will become famous soon enoughdoctormae2002 will become famous soon enough

انا فاهم بس هل فعلا الموضوع كده ولا في مشكه تانية والموضوع بيتكرر مع الناس ولا عندي انا بس
قديم 17-10-2011, 03:39 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

كل يوم لما ادور العربية الصبح لازم ان شاء الله افتح الكبوت اتمم على الزيوت انظف الكبوت بفوطة يعنى بالكتيير دقيقتين وادور وامشى اتوكل على الله مالوش علاقة بالموضوع بس انا بحب ابتدى من الاول
اورح مشاويرى حوالى 3 ساعات او حوالى 60 كيلو كدة بالعربية كل يوم باخد حوالى 5 الى 6 لتر بنزين واجى اركن العربية وافتح الكبوت الجزء دا تبع الموضوع
افتح الكبوت وابص على المية اهم حاجة اشوفها ناقصة ولا لاة واشيك على الزيوت تانى وانفض الكبوت بفوطة من ساعة بقى ما جبت العربية زيرو وانا بسمع صوت تن وشوية تن وشوية تن مش كتير وعلى فترات حوالى 5 دقايق كدة ودا ان شاء الله امر طبيعى جدا ولازم يحصل فى اى عربية سخنة مولعة وانت بتطفى الموتور هيهدى وتسمع الصوت انا عندى من ساعة ما جبت العربية وكان معاايا عربية ابن خالى برضة مدهانى دايو من زمان عشان سافر وسابهالى اوصل بيها طلابات بيتة وبرضة كنت مهتم بيها جدا وبسمع نفس الصوت زى ما يكون الحديد بيريح
طبعا طولت عليك اوى بس عشان انت شكاك فقلت اكتر من كلامى واطمنك عادى جدا الموضوع دا وطبيعى حتى فى اى عربية واراهنك لو ركبت مع احبك وسمعت هتلقى الصوت بس هو مش بياخد بالة الخلاصة الامر طبيعى جدا ولا تقلق خالص وان شاء الله انا متاكد من كلامى واى استفسا انا موجود
قديم 17-10-2011, 09:03 AM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light

عادى جدا و دة بيحصل عندى و موجود فى اى عربية حتى عربيتى السابقة كانت كدة و عربيات اصحابى سواء فيرنا ...الخ كدة برضه و على فكرة انا الصوت عندى كان واضح جدا اول م اشتريت العربية لأنها كانت لسة بتريح و بتطبع على بعضها و دلوقتى الصوت موجود و لكن مش زى الأول خف حبة و احبك اقولك استمتع بعربيتك و متقلقش من حاجة .