العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 20-09-2011, 04:06 AM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light
افتراضي رد: لماذا اشتريتك يا لوجان ؟

اسلوب رائع و مشوق للغاية و اهنيك عليه .
بس بالله عليك بلاش البلونيز لأن انت كدة دوست على الجرح و العربية دى قضيت فيها احلى ايام حياتى و قعدت معانا 12 سنة و بابا كان جيبها و انا فى اولى حضانة
و كان كل ميجى بيبيعها افضل اعيطله و اقوله لأ و مرة و انا فى تانية ابتدائى كان بيعمل عمرة كاملة للعربية و قولتله انا العربية وحشتنى و عاوز اروح اشوفها فأخدنى معاه و لما روحت و شوفتها كانت الصدمة انى الاقى العربية الصالون بتعها مفكوك و الزجاج و الفوانيس و كل حاجة و متمعجنة من برة
و طبعا انا لما شوفت كدة مقدرتش امسك نفسى و اعد اعيط و اقوله انا عاوز العربية و هبات فيها و المهم روحنى بالعافية .
و جينا فى 2006 و كان بابا خلاص مقرر على التغير و هيغير يعنى هيغير و مش فارقة معاه اعيط ولا لأ و روحنا اتفرجنا على عربية تيريوس 99 و كانت عجبا بابا جامد بصراحة .
و لما كنا رايحين نتفرج عليها قعدت ادعى ربنا و اقول يا رب ميشتريها و زوبة تفضل معانا و لما قابلنا الراجل و اتفرجنا على العربية قعدت اقوله يا بابا دى فيها فانوس محروق قالى مش مشكلة
يا بابا دى مخبوطة فى المكان الفلانى يقولى برضه مش مشكلة كلها حاجات بسيطة .
يا بابا دى ملهاش قطع غيار يقولى لأ موجودة .
يا بابا دى بتقلب من اى ملف يقولى انا مش بحب الجرى .
و اخر مزهقت قولتله على فكرة العربية دى رشة دواخل قالى عرفت منين قولتلوا هى راشة و خلاص
و الحمد لله ان ربنا مكتبش نصيب فيها .
و بعد كدة قرر انه يجيب زيرو و قرر على هيونداى اكسنت و كانت ناقلة جامدة و كمان زيرو المهم قعدت معانا 6 شهور و طبعا كنت بنزل ادورها و احركها كدة و اتعلمت فيها ازاى اشيل رجلى من على الدبرياج و اول عربية اغسلها بمية و صابون لأن بابا كان رافض ان اغسل زوبة خالص و كان بيغسلها و يشحمها فى البنزينة و مكنش حتى بيرضى يخلينى ادورها لأنها كانت تقيلة شوية فى الدوارة .
و طبعا الأكسنت ممشتش معانا لأنها واطية اوى و احنا ساكنين فى العجمى لو حد يعرفها يعنى
و نقرت و الفوانيس عرقت و بعناها و ساعتها كنا شارينا ب 55000 جنيه هو المفروض 54000 بس غبور ابن ( .....................) اثناء الأستلام قال العربية غليت 1000 جنيه .
و لما جينا نبيعها كان الأكسنت خلاص وقف انتاجها و سعرها كان وصل ل 58000 و فى ناس كانت بتبيعها ب 60 و ب 62 الف كمان المهم احنا بعناها ب 51000 جنيه نعتبر مخسرناش فيها كتير يعنى .
و بعد كدة قولنا عاوزين عربية عالية و كان بابا حابب التيريوس بس مكنش لسة نزل منها جديد و لحسن الحظ نزل عربية اسمه زوتى اكسبلوجن المهم اشتريناها و كانت اول عربية تنزل اسكندرية والله كانت من ضمن اول دفعة ( 7 عربيات فقط )
المهم كانت ناقلة جامدة اوى و كاسيت C.D و فلاشة و ميمورى و ازاز كهرباء و سنتر و غيره و كمان عربية 2*4 و اتعلمت عليها السواقة و انا فى 2 اعدادى و قعدت معانا 4.5 سنوات من غير منغيرلها مسمار دة حتى البوجيهات مغيرنهاش والله ولا حتى فلتر الهواء و بعناها من 10 شهور و خلال الفترة دى ( اللى هيا 4.5 سنوات ) و بعد متعلمت السواقة كنت بخدها سرقة كنت بقوله نازل اغسلها و انزل الف بيها و اعمل سباقات مع اصحابى و عيشة والله
جه بعد كدة واحد صاحبى اشترى لوجان و لما ركبتها عجبتنى والله و اكتر حاجة عجبتنى فيها العفشة الناعمة و التكيف و لما جينا نغير بابا كان عاوز يطلع على اوبترا فول ابشن و راح و اتفرج عليها و انا كنت رافض الأوبترا اساسا و بينى بين نفسى قولت: ( على جستى الأوبتر ا ) و قعدت اغويه فى اللوجان و يقولى يابنى الرينو عربية معقدة و قطع غيارها نااااااااااار و لما نيجى نبيعها مش هتجبلنا فلوس و كان مصمم على الأوبترا و وحنا عند الطارق اسماعيل - كارفور و بنتكلم على الأبترا قولت للمندوب اللى هناك ممكن اتفرج على اللوجان قالى برتك و فتحلنا العربية و اتفرجنا و قعدت اقنع بابا بيها و كمان المندوب قعد يقوله فيها شعر
فقالى يا مصطفى احنا كدة هندخل على عربية فى نفس الفئة يعنى معملناش حاجة و زى ميكون المندوب كان منتظر الكلمة دى و قاله العربية دى معفية من الجمارك و المفروض انها مخصوم من تمنها 24000 جنيه و لو كانت نزلت بجمارك مكنتش قلت عن 85000 جنيه !!!!
و فى النهـــــــــــــــــــــ ــاية بابا قرر يجيب اللوجان بعد يوم واحد فقط .
و روحنا رخصنا و العربية تحفة ما شاء الله .
بس يعيبها ان سحبها و تجميعها بطىء اوى بصراحة اسوأ عربية ركبتها فى السحب و التجميع و كمان ابعادها مش سهلة و اتخبطت منى فى العتبة من الخلف و البطيخة اتحكت 3 مرات و كدة يعنى بس دلوقتى اتعودت عليها و الحمد لله ان ربنا وفقنا فى اختيارنا و عاشت لوجى حرة مستقلة
و اقعدوا بالعافية
قديم 20-09-2011, 04:16 AM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute

طولت عليكم ..

والله يادكتور مطولت علينا ولا حاجه
انت بتشوقنا وخلاص
كمل بقي عشان انا نفسيا تعبت ههههههههههههههههههههههه
بصراحه .. تنفع كاتب قصه هايل

قديم 20-09-2011, 11:20 AM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

ده اجمل موضوع قريته في التلات شهوراللي فاتو ونفسي اشارك فيه عشان الناس تتسلى بين الحلقات المتتعه دي
فاصل اعلاني
شراباتك وفانلاتك وباقي الحاجات كمان
فيه منهم كويس وفيه اللي وحش واللي برنجان
و اللي لازم الناس تشوفه ف كل مكان
قطوفيل .... لازم بوكسرك يبان
قديم 20-09-2011, 01:59 PM
الصورة الرمزية kj1
kj1 kj1 غير متواجد حالياً

kj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond reputekj1 has a reputation beyond repute

Logan is a good family car
قديم 20-09-2011, 02:38 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of

ده احسن و اظرف و افيد تقرير فى masr motors كلها و فى انتظار باقى الحدوته الكثر من روعه