العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 25-03-2011, 03:41 PM
mohamedinegypt mohamedinegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أبو معاذ

mohamedinegypt is on a distinguished road
للاهمية عايز رأيكوا اللوجان ولا بريليانس FSV

يا جماعة كنت بقارن بين اللوجان والـFSV
من حيث قطع الغيار واستهلاك البنزين والوكيل وتوافر قطع الغيار
وكل حاجة
ممكن تشاركوني الرأي

أبو معاذ
قديم 25-03-2011, 03:43 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز رأيكوا اللوجان ولا بريليانس FSV

لوجان ان شاء الله
قديم 25-03-2011, 04:24 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

لوجان ان شاء الله
تسلم ايدك علي الرد

أبو معاذ
قديم 25-03-2011, 06:18 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

بص - انا حقولك المفاجأة
اللوجان منتشرة في اوروبا انتشار كبير - و اوروبا يعتبر سوق سيارات نزيه و تنك يعني بعد سنتين تلاته بالكتير حتبص تلاقي عربيات لوجان بالهبل جايه متقطعه بحالة كويسة في الوكالة و الحرفيين باسعار ببلاش و بالتالي قطع غيارها الاستيراد حتغرق السوق باسعار رخيصه مما سيؤدي الى انخفاض اسعار قطع غيارها الجديدة جدا
دا غير ان الموتور اللي فيها هو موتور الميجان 1 موتور قوي و كفائته عاليه و تصنيع فرنساوي - مش تكنولوجيا ياباني و تصنيع صيني - خللي بالك بخلاف التكنولوجيا برضه عامل بلد المنشأ بيفرق لان الخامات المستخدمة بنفس اهمية التكنولوجيا لان الموتور عباره عن سبيكه معدنية فاي خلل في تكوين السبيكة او المعدن بيؤدي الى قصر العمر الافتراض و ضعف الاداء
و كلنا عارفين الصين و عمايلها
عموما اللوجان تكنولوجيا و كماليات كويسه
اعلى عربية عن الطريق
عفشة و اداء موتور مفيهوش شكوى
افضل توكيل في مصر على الاطلاق ( EIM ) و هو توكيل كيا
العربيه بقالها في السوق 4 اعوام و في محلات كتير بتبيع قطع غيار الرينو من 20 سنه
حتلاقي مئات الميكانيكية اللي بيشتغلوا في الرينو دا غير انك مش حتحتاجهم اصلا لان التوكيل محترم
سعرها بعد كل ده ما زال اقل من البريليانس ( على الرغم من رفع سعرها مرتين)
بالتوفيق
قديم 25-03-2011, 06:31 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

بص - انا حقولك المفاجأة
اللوجان منتشرة في اوروبا انتشار كبير - و اوروبا يعتبر سوق سيارات نزيه و تنك يعني بعد سنتين تلاته بالكتير حتبص تلاقي عربيات لوجان بالهبل جايه متقطعه بحالة كويسة في الوكالة و الحرفيين باسعار ببلاش و بالتالي قطع غيارها الاستيراد حتغرق السوق باسعار رخيصه مما سيؤدي الى انخفاض اسعار قطع غيارها الجديدة جدا
دا غير ان الموتور اللي فيها هو موتور الميجان 1 موتور قوي و كفائته عاليه و تصنيع فرنساوي - مش تكنولوجيا ياباني و تصنيع صيني - خللي بالك بخلاف التكنولوجيا برضه عامل بلد المنشأ بيفرق لان الخامات المستخدمة بنفس اهمية التكنولوجيا لان الموتور عباره عن سبيكه معدنية فاي خلل في تكوين السبيكة او المعدن بيؤدي الى قصر العمر الافتراض و ضعف الاداء
و كلنا عارفين الصين و عمايلها
عموما اللوجان تكنولوجيا و كماليات كويسه
اعلى عربية عن الطريق
عفشة و اداء موتور مفيهوش شكوى
افضل توكيل في مصر على الاطلاق ( EIM ) و هو توكيل كيا
العربيه بقالها في السوق 4 اعوام و في محلات كتير بتبيع قطع غيار الرينو من 20 سنه
حتلاقي مئات الميكانيكية اللي بيشتغلوا في الرينو دا غير انك مش حتحتاجهم اصلا لان التوكيل محترم
سعرها بعد كل ده ما زال اقل من البريليانس ( على الرغم من رفع سعرها مرتين)
بالتوفيق
أستاذ mmffor ردك محترم مقنع ممتاز
مشكور أخي الفاضل
جزاك الله كل خير
أبو معاذ