العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 28-03-2011, 10:36 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تنظيف الزجاج لأمامى للوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند النجار مشاهدة المشاركة

و الميا بتاعت النيل مالها كخة!!!!!

+ ان المية العادية مش كفاية عشان تنظف الزجاج كويس - المية العادية لما بتقعد في اربة المية مده طويلة بتتكاثر فيها بكتريا ومكروبات ضارة جدا علي الجهاز التنفسي وبعد كده تيجي حضرتك تستخدمها كل ما تحوية المياه من تلك المكروبات حضرتك تستنشقة فيعملك مشاكل فيفضل وضع اي مادة تنظيف علي مياه التنظيف عشان نمنع وجود تلك الميكروبات من انها تتكاثر في الميه والمية تبقي صالحة للاستخدام لمدد طويلة

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 28-03-2011, 12:49 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

+ ان المية العادية مش كفاية عشان تنظف الزجاج كويس - المية العادية لما بتقعد في اربة المية مده طويلة بتتكاثر فيها بكتريا ومكروبات ضارة جدا علي الجهاز التنفسي وبعد كده تيجي حضرتك تستخدمها كل ما تحوية المياه من تلك المكروبات حضرتك تستنشقة فيعملك مشاكل فيفضل وضع اي مادة تنظيف علي مياه التنظيف عشان نمنع وجود تلك الميكروبات من انها تتكاثر في الميه والمية تبقي صالحة للاستخدام لمدد طويلة
اه والله فكرتني
بالنسبه للميكروبات هي مش كدا بالضبط لانها لو تكونت مش هتكون مضره ضرر العدوي المباشره مثلا
هي القصه ان المياه العاديه بتعمل طحالب و في منها نوعين المهم و كمان بتعمل ترسيبات ملحيه و عضويه مع الزمن هتسد الرشاشات و تعطل الموتور بتاع الرشاشات
بالنسبه للاضافات
اوعي تضيف الصابون السائل بانواعه او الجاف بانواعه و استخدم منظفات الزجاج البخاخات بس وده تحذير هام جدا جدا

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 28-03-2011, 01:24 PM
الصورة الرمزية akerima

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer مشاهدة المشاركة

اه والله فكرتني
بالنسبه للميكروبات هي مش كدا بالضبط لانها لو تكونت مش هتكون مضره ضرر العدوي المباشره مثلا
هي القصه ان المياه العاديه بتعمل طحالب و في منها نوعين المهم و كمان بتعمل ترسيبات ملحيه و عضويه مع الزمن هتسد الرشاشات و تعطل الموتور بتاع الرشاشات
بالنسبه للاضافات
اوعي تضيف الصابون السائل بانواعه او الجاف بانواعه و استخدم منظفات الزجاج البخاخات بس وده تحذير هام جدا جدا

والله انا قريت الموضوع ده بس للاسف مش فاكر فين وكان كاتب الموضوع بيحزر بشده علي ضرورة استخدام منظف للمية المساحات عشان مع الوقت بتسبب امراض يعني الموضوع مش بس غلط علي مكونات السيارة لا علي الركاب كمان المهم ان الهدف واحد وانة غلط تتحط مية بس في الاربة وغلط استخدام بيريل مثلا لانة بيسبب تلف دورة المياة والمكنة (اقصد مكنة المساحات)

Ashraf Kerima
قديم 28-03-2011, 07:39 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

اكيد منتدي اخر لان الناس هنا ما لهاش في الفتي
مشكله الامراض و الكلام ده يتكتب فيها كتب بي في الحقيقه ما تخفش من الموضوع ده
و ياباشا انا ما بغلطكش
انا كنت نسيت حاجه و انت فكرتني بالموضوع مش اكتر مش قصدي حاجه غير المنفعه العامه

في حاجه تانيه في حد لاحظ ان زجاج اللجان بيجير بسرعه ولا ايه يا رجاله

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 29-03-2011, 11:03 AM
الصورة الرمزية akerima

[QUOTE=pointer;384319]اكيد منتدي اخر لان الناس هنا ما لهاش في الفتي
مشكله الامراض و الكلام ده يتكتب فيها كتب بي في الحقيقه ما تخفش من الموضوع ده
و ياباشا انا ما بغلطكش
انا كنت نسيت حاجه و انت فكرتني بالموضوع مش اكتر مش قصدي حاجه غير المنفعه العامه

في حاجه تانيه في حد لاحظ ان زجاج اللجان بيجير بسرعه ولا ايه يا رجاله
[/QUOT

ولا يهمك يا كبير احنا كلنا هنا عشان نفيد بعض وانا معاك فعلا ان زجاج اللوجان لما كنت بمساحات الاستك كان بيجير مابيتمسحش كويس لكن لما غيرت المساحات وجبت مساحات بوش نضيفة بطل يعمل الموضوع ده + انا بحط علي المية منظف كنت جايبة من كارفور بحوالي 5ج من ضمن مكوناتة ماده تمنع التجيير ممكن تكون دي برضة عملة شغل

Ashraf Kerima