العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 14-10-2009, 01:45 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أرجو المساعدة لوجان أم لانوس ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymansour مشاهدة المشاركة

انا هانقل رأي سمعنه امبارح من زميلة في الشغل بتفكر تشترى عربية
لما واحد نصحها باللانوس قالت المشكلة في اللانوس انك مش هتحس انك مشترى عربية جديدة
انا برضو رأيي ان اللانوس مرشحة تحتل مكان فيات 128 بعد كام سنة
كلامك مظبوط جدا يا ايمن
لكن احنا مش عايزين ننكر ان اللانوس معمرة بكل المقايس رغم انها عربية اقتصادية
ودة يرجع للاسباب الاتية :-
1- رخص قطع غيار اللانوس فهى الارخص قطع غيار فى فئتها ومتوفرة بكل الانواع وبلد المنشأ
2- سهولة احلال وتجديد العربية وعمل لها عمرة كاملة بسهولة ترجعلك العربية زى الجديدة بعد فترة من استخدامها
3- امكانية تركيب بعض قطع الغيار الالمانى ذات الجودة والاعتمادية العالية ودى ميزة كبيرة طبعا
انا بنصح باللانوس لاى حد محتاج عربية تكون اكثر اقتصادية فى هذه الفئة ولكن لا انصح بشرائها
زيرو للاسباب اللى انت وضحتها فيما يخص الشكل القديم للانوس
قديم 14-10-2009, 03:47 PM
الصورة الرمزية master.formats
master.formats master.formats غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد
التخصص العملى: مهندس معماري

master.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

كلامك مظبوط جدا يا ايمن
لكن احنا مش عايزين ننكر ان اللانوس معمرة بكل المقايس رغم انها عربية اقتصادية
ودة يرجع للاسباب الاتية :-
1- رخص قطع غيار اللانوس فهى الارخص قطع غيار فى فئتها ومتوفرة بكل الانواع وبلد المنشأ
2- سهولة احلال وتجديد العربية وعمل لها عمرة كاملة بسهولة ترجعلك العربية زى الجديدة بعد فترة من استخدامها
3- امكانية تركيب بعض قطع الغيار الالمانى ذات الجودة والاعتمادية العالية ودى ميزة كبيرة طبعا
انا بنصح باللانوس لاى حد محتاج عربية تكون اكثر اقتصادية فى هذه الفئة ولكن لا انصح بشرائها
زيرو للاسباب اللى انت وضحتها فيما يخص الشكل القديم للانوس

شكراً طبعاً يا باشا و انا موافقك في معظم كلامك الا حتة الزيرو دي....
المستعمل في اللانوس اسعاره مولعة مقارنة بالجديد..
يعني ايه اللي يخليني أشتري سيارة بقالها خمس سنين بتتفحت و حد غيري أخذ خيرها -وش التورتة- وأدفع فيها أقل من الزيرو بعشرتلاف بس؟؟
أصلاً هو استمتع بيها وأول ما حتبدأ تفتح بقها راح بايعهالي علشان أصرف أنا بقى عليها...ptmnlo123per121
يعني حتى فرق السعر ده حاصرفه عليها يبقى أنا استفدت إيه؟؟؟ptmnlo123per159
قديم 14-10-2009, 04:29 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة master.formats مشاهدة المشاركة

شكراً طبعاً يا باشا و انا موافقك في معظم كلامك الا حتة الزيرو دي....
العفو على ايه وحشرحلك وجه نظرى

المستعمل في اللانوس اسعاره مولعة مقارنة بالجديد..
يعني ايه اللي يخليني أشتري سيارة بقالها خمس سنين بتتفحت و حد غيري أخذ خيرها -وش التورتة- وأدفع فيها أقل من الزيرو بعشرتلاف بس؟؟
أصلاً هو استمتع بيها وأول ما حتبدأ تفتح بقها راح بايعهالي علشان أصرف أنا بقى عليها...
يعني حتى فرق السعر ده حاصرفه عليها يبقى أنا استفدت إيه؟؟؟
1- انا مقلتش تشترى سيارة بقالها خمس سنين شغالة انا قلت مستعملة ولتكن كسر زيرو
* مافيش لانوس بقالها خمس سنين مودبل 2004 / 2005 بفرق 10000 الاف جنيه الكلام دة مش موجود
2- 10000 جنيه فرق دول يجيبولك لانوس كاملة موديل 2008 / 2009 كسر زيرو بحد اقصى 25000 30000 كيلو يعنى عربية مش مفحوتة ولا حاجة ولسة فيها خير
3- اللى يخليك توفر ال 10000 الاف جنيه فى لانوس كسر زيرو
العربية شكلها قديم وانتشارها كبير ايه اللى يخلينى اشترى عربية زيرو شكلها متغيرش من سنة 98
الا اذا كان فيها ميزة زى ميزة الاقتصادية طب منا ادور على لانوس كسر زيرو واوفر من فلوس الزيرو
وابقى خبط عصفورين بحجر
1- اخد عربية نفس الشكل حالتها كويسة تكاد تكون اقرب الى الزيرو وبتخفيض فى المبلغ اللى حدفعه يقدر ب 15 % من سعر العربية زيرو واعيش حياتى بالمبلغ اللى معاية (10000) واخصصه لصيانة العربية وبنزينها وانسا مصاريف العربية دى خالص .
ارجو ان اكون وضحت وجه نظرى وشكرا ليك
قديم 14-10-2009, 04:44 PM

master.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to behold

* مافيش لانوس بقالها خمس سنين مودبل 2004 / 2005 بفرق 10000 الاف جنيه الكلام دة مش موجود
2- 10000 جنيه فرق دول يجيبولك لانوس كاملة موديل 2008 / 2009 كسر زيرو بحد اقصى 25000 30000 كيلو يعنى عربية مش مفحوتة ولا حاجة ولسة فيها خير
العربية شكلها قديم وانتشارها كبير ايه اللى يخلينى اشترى عربية زيرو شكلها متغيرش من سنة 98
الا اذا كان فيها ميزة زى ميزة الاقتصادية طب منا ادور على لانوس كسر زيرو واوفر من فلوس الزيرو
وابقى خبط عصفورين بحجر
1- اخد عربية نفس الشكل حالتها كويسة تكاد تكون اقرب الى الزيرو وبتخفيض فى المبلغ اللى حدفعه يقدر ب 15 % من سعر العربية زيرو واعيش حياتى بالمبلغ اللى معاية (10000) واخصصه لصيانة العربية وبنزينها وانسا مصاريف العربية دى خالص .
ارجو ان اكون وضحت وجه نظرى وشكرا ليك [/QUOTE]

صح لسانك يا مان....
ميرسي كتيررررر
محدش بقى عنده لانوس كسر زيرو؟؟ بجد والله مش هزار....
ptmnlo123per179

التعديل الأخير تم بواسطة master.formats ; 14-10-2009 الساعة 04:52 PM سبب آخر: نسيت نقطة
قديم 14-10-2009, 04:56 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة master.formats مشاهدة المشاركة

وابقى خبط عصفورين بحجر
ارجو ان اكون وضحت وجه نظرى وشكرا ليك

صح لسانك يا مان....
ميرسي كتيررررر

محدش بقى عنده لانوس كسر زيرو؟؟ ...بجد والله مش هزار....
ptmnlo123per179[/QUOTE]

الكلمات الدليلية
لانوس, أرجو, رينو لوجان