العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 14-11-2012, 06:48 PM
a_a_3antar a_a_3antar غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مدير تنفيذي في مصنع قوالب
هواياتي: الجيمز و السواقه و السفر

a_a_3antar will become famous soon enougha_a_3antar will become famous soon enough
افتراضي رد: اللوجان بعد الـ 100 الف كيلو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد محمود عبد الرازق مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك لك فيها

و بالنسبه للثروتل بودى ده جزء متركب على بداية المانيفولد و هذا الجزء به ثلاثة أشياء مهمه جداً أولاً يحتوى على البوابه ثانياً به حساس CPS (حساس البوابه)الذى يعرف الكارته وضع البوابه الحالى ( دايس بنزين ولا مش دايس و لو دايس دايس قد إيه)ثالثاً يحتوى على Idle Vavle و هو صمام إلكترونى يغزى المحرك بالهواء فى حالت عدم الضغط على دواسة البنزين يعنى البوابه تكون مغلقه و يضبط عدد لفات المحرك على السلانسيه .
باشا هو شكله ايه علشان ابص عليه و شوفه بلاستيك ولا حلوا المشكله دي ياريت لو فيه صوره للثروتل بدي ده
قديم 16-11-2012, 01:02 AM
alama alama غير متواجد حالياً
هواياتي: football

alama will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Magdy مشاهدة المشاركة

اهلا وسهلا بيك .. مبدئيا لا تأخذ موضوعى بشكل سلبى فموضوعى ايجابى جدا .. كل اللى غيرته فى عربيتى بيتغير فى اللانوس والفيرنا والبيكانتو والافيو قبل ما توصل 50000 الف ولك ان تتخيل ان فى ناس بتغير ديسكات الفرامل مرتين قبل 100 الف والتيل بيتغير حوالى 5 مرات خلفى و 5 امامى ده غير ان الماتور بتاعهم لازم تغيرله الزيت فى موعده بالضبط والا ... وفى قطع انا غيرتها لسوء الاستخدام زى الكوبلن والمساعدين الشمال ودول بتغيرهم فى الانواع المذكورة سلفا عند 100 الف اجبارى حتى لو العربية كويسة لانهم لهم عمر افتراضى وبيغيروا يمين ومشال مش فردة واحدة بس.. ولا وجه للمقارنة بين اى عربية اوربى وعربية اسيوى باستثناء اليابانى .. وشكرا ليك وتحت امرك فى اى شئ
شكرا على ردك يا استاذ محمد فعلا موضوعك مهم جدا ووضح حجات كتر بس انت رأيك ان المعدلات دى افضل بكتير من المعدلات اللى بتستهلكها العربيات الكورى زى لفيرناوالانوس بصراحه انا خبرتى على قدها وبستفاد من المواضيع الحيويه دى وانا الى الان مش عارف اشترى ايه فى حدود 70 الف بجد حاجه تحير وشكرا يادولى
قديم 21-12-2012, 05:57 AM
عاوز عربية عاوز عربية غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير بشركة سياحة

عاوز عربية has a spectacular aura aboutعاوز عربية has a spectacular aura about

بجد موضوع هايل وتسلم ايدك وربنا يطرحلك فيها البركة بس انا ليا كذا استفسار :

- حضرتك ذكرت انك صلحتها في صقر قريش ممكن اعرف اسم الورشة وعنوانها لاني قريب من صقر؟
- قطع غيار العربية بتجيبها منين؟
- ليه حضرتك خرجت من الضمان قبل ميعاده (سنتين او 100 الف)؟

انا لوجي عاملة ليسا 10 الاف والحمدلله ربنا يبارك فيها شايلاني بس خايف اوي من مرحلة فتحة البق خايف مسدش عليها مع التوكيل بتاعها.

الف شكر على سعة صدرك
قديم 23-12-2012, 05:49 PM
الصورة الرمزية روبرت مجدي
روبرت مجدي روبرت مجدي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant
هواياتي: Computers, Automotives

روبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to beholdروبرت مجدي is a splendid one to behold

ربنا يقويك عليها انشاء الله
قديم 27-12-2012, 05:22 AM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها

(قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ) سورة البقرة(32)
( لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ) سورة البقرة (286)