العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 31-10-2012, 07:52 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللوجان و بنزين 80

يا جماعة الهدوء شوية من المعروف إن كل المواتير ما تبقى أحدث كل ما تحتاج بنزين بمواصفات أعلى و أنا مش مليونير و لا حاجة - مستور يعني- و لما كان عندي 128 كنت بأحطلها بنزين 90 و حالياً معايا دوجان 1994 و بأحطلها بنزين 92 عشان أحافظ على عربيتي و فعلاً الفرق
واضح حتى بين 90 و 92 زائد يا أخي هين قرشك و لا تهين نفسك و تقف في طابور عشان تحط بنزين 80
قديم 01-11-2012, 04:00 PM
a_a_3antar a_a_3antar غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مدير تنفيذي في مصنع قوالب
هواياتي: الجيمز و السواقه و السفر

a_a_3antar will become famous soon enougha_a_3antar will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

بنزين 80 زي المخدرات بالضبط
قتل للماتور بس بطئ
يعني هتحس انه حلو وجميل وبيوفر في فلوسك
لكن مع الوقت هتلاقي الماتور فتح بقه والفلوس اللي انتا وفرتها هتصرفها علشان تصليح الماتور
رشاشات وطلمبة وحساسات وبوجيهات وممكن الماتور يفوت بدري
وموضوع ان الفيرنا واللانوس بيحطوا بنزين 80
انا عايزك تجرب فيرنا او لانوس محطوطلها بنزين 80 وفيرنا او لانوس محطوطلها بنزين 90 او 92 وانتا هتحس بالفرق
مشكور ياباشا علي ردك الشافي بس انا بسأل هو رأيك مبني علي تجربه حقيقيه ولا هو احساس و أخبار من بعيد
قديم 03-11-2012, 03:37 AM
EgyZizo EgyZizo غير متواجد حالياً

EgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody112 مشاهدة المشاركة

حد جرب من ملاك اللوجان انه يحطلها بنزين 80 ؟

عربيتى موديل 2010 (تاريخ الشراء شهر 10 ، سنة 2009)

الكيلومتر 55 ألف كيلومتر وكسور ..

باستخدم بنزين 80 على طول (إلا قليلاً لما مش بالاقيه)

وآداء العربية عادى ومافيش مشاكل فى السحب ولا فى التكييف ولا فى الجرى ولا توجد كركرة.

ملحوظة : متوسط استهلاكى الشهرى 200 لتر تقريباً ، فعلى الحسبة دى فى تلات سنين هتلاقى بنزين 80 وفر معايا حوالى 7000 جنيه عن بنزين 92.

دى إجابة سؤالك ليس إلا ، ولا يعنى ذلك أنى أنصح أحد باستخدامه
لأن كل واحد بيتعلق من عرقوبه
واللى بيشيل قربة مخرومة بتخر على دماغه

قديم 03-11-2012, 08:28 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody112 مشاهدة المشاركة

الافتاء والفهلوة . يا سلام عليكو انتو الاتنين . هو انتو يعنى مكنتوش عارفين تقولوا الكلمتين بتوعكو من غير قلة ذوق ولا قلة الذوق بقت اداة اساسية للنقد مع انى انا كنت بعرض وجهة نظرى بكامل الاحترام ومن غير تجريح لاى حد ولكنى لقيت تجاوزات كتير طب ليه ؟ مينفعش نحترم بعضنا وكل واحد يقول وجهة نظرة وكل واحد فى الاخر هو سيد قراره . وبعدين انت بتقول اننا هنا فى المنتدى عشان نفيد بعض مش عشان نسخر من بعض طيب هو انا سخرت منك او من اى عضو محترم تانى لايمكن انت . وعلى العموم المحترم هو اللى بيحترم الناس عشان الناس تحترمه .
10000000000000000 على ردك

قديم 04-11-2012, 01:05 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyZizo مشاهدة المشاركة

عربيتى موديل 2010 (تاريخ الشراء شهر 10 ، سنة 2009)

الكيلومتر 55 ألف كيلومتر وكسور ..

باستخدم بنزين 80 على طول (إلا قليلاً لما مش بالاقيه)

وآداء العربية عادى ومافيش مشاكل فى السحب ولا فى التكييف ولا فى الجرى ولا توجد كركرة.

ملحوظة : متوسط استهلاكى الشهرى 200 لتر تقريباً ، فعلى الحسبة دى فى تلات سنين هتلاقى بنزين 80 وفر معايا حوالى 7000 جنيه عن بنزين 92.

دى إجابة سؤالك ليس إلا ، ولا يعنى ذلك أنى أنصح أحد باستخدامه
لأن كل واحد بيتعلق من عرقوبه
واللى بيشيل قربة مخرومة بتخر على دماغه

ايوة هى دى التجربة اللى كنت بسال عليها مشكووووووووووووور جدا يا باشا . وفى النهاية كل واحد هو سيد قراره .