العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 22-01-2011, 07:46 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة من اهل الخبرة بخصوص السماعات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nsnaval مشاهدة المشاركة

على فكرة الموضوع مش صعب و لا اي حاجة
الفكرة كلها ان اي صب لازم يشتغل على محول بيبقى غالباً جواه (يعني بياخد الكهربا ال 220 و يحولها 12 عشان يقدر يشتغل )
و بمجرد انك تلغي المحول ده و دائرة تحويل الكهربا بتاعته ينفع تشغله على كهرباء العربية
اي واحد بتاع الكترونيات ممكن يعملهالك
100 % تمام

احب اضيف نقطة .. ان صبات كرييتف بتشتغل 12 فولت .. وهتلاقى دة مكتوب علي الاستيكر من الخارج
تقدر تفصل دايرة التحويل بكل سهولة ويسر وبدون قطع .. بعد كدة لو محتاج ترجع الصبات للبيت
بتركب الدايرة بسلك زى مهو بكل سهولة وباردو بدون متقطع حاجة .. انا كنت ف صدد الموضوع دة
ولفيت علية .. وواجهتنى مشكلتين فقط لا غير :
1 - هتحطهم فين ف العربية ؟؟ هياخدو مساحة .. بالاضافة الى شكلهم مش هيكون لطيف !
2 - الصب شغال 12 فولت وحضرتك وصلتة وشغال تمام زى الفل والعربية مبطلة على البطارية
ياتري اية الاداء لما العربية تكون دايرة !! توقعى ان السماعات هتتحرق من فولتات الدينمو !
وبالتالى محتاج مـقاومة تقلل الفولت .. بعد كدة هل انت متأكد مليون ف المية ان بعد تركيب المقاومة
وتشغيل الصب .. مش هيحصل شوشرة او صوت وش .. او اي صوت تداخل بين سماعات
الصب والعربية ؟ وخصوصا الراديو ؟ .. دى الاسباب اللى خلتنى اتجاهل الموضوع . حبيت افيدك
وممكن نفكر ونجرب سوي .. انا بحب الالكترونيات عموما .. لو ناوي ممكن تجيب المقاومة وصب كريتيف . ومش هيخسر تقدر تستخدمة ف البيت .. انا معاك عموما نفكر سوي
قديم 22-01-2011, 07:57 AM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة من اهل الخبرة بخصوص السماعات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NicEgypt مشاهدة المشاركة

100 % تمام

احب اضيف نقطة .. ان صبات كرييتف بتشتغل 12 فولت .. وهتلاقى دة مكتوب علي الاستيكر من الخارج
تقدر تفصل دايرة التحويل بكل سهولة ويسر وبدون قطع .. بعد كدة لو محتاج ترجع الصبات للبيت
بتركب الدايرة بسلك زى مهو بكل سهولة وباردو بدون متقطع حاجة .. انا كنت ف صدد الموضوع دة
ولفيت علية .. وواجهتنى مشكلتين فقط لا غير :
1 - هتحطهم فين ف العربية ؟؟ هياخدو مساحة .. بالاضافة الى شكلهم مش هيكون لطيف !
2 - الصب شغال 12 فولت وحضرتك وصلتة وشغال تمام زى الفل والعربية مبطلة على البطارية
ياتري اية الاداء لما العربية تكون دايرة !! توقعى ان السماعات هتتحرق من فولتات الدينمو !
وبالتالى محتاج مـقاومة تقلل الفولت .. بعد كدة هل انت متأكد مليون ف المية ان بعد تركيب المقاومة
وتشغيل الصب .. مش هيحصل شوشرة او صوت وش .. او اي صوت تداخل بين سماعات
الصب والعربية ؟ وخصوصا الراديو ؟ .. دى الاسباب اللى خلتنى اتجاهل الموضوع . حبيت افيدك
وممكن نفكر ونجرب سوي .. انا بحب الالكترونيات عموما .. لو ناوي ممكن تجيب المقاومة وصب كريتيف . ومش هيخسر تقدر تستخدمة ف البيت .. انا معاك عموما نفكر سوي
هى السماعات مش هيجرلها حاجة لان الفولت هيسمع فى بوردة الامبلفاير , تانى نقطة انا اعرف ناس بالفعل مركبينه

بالنسبة للشكل هيبقى مش حلو لو فضل مفرط لكن لو اتسقط صح هيبقى مش وحش

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا