العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 15-01-2011, 11:47 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البطارية دى جافة ام حمضية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

فعلا يا بشمهندس طلعت حمضية وصوت الشخللة بان لمة شلتها وهزتها بس انا بوديها لبتوع بطاريات كلة بيقول جافة بس صوت الشخللة ضعيف
طبعاً لازم تكون حمضية
وأكيد لما تهزها المحلول الحمضي بداخلها سيهتز
لكن يطلق عليها في السوق جافة والإسم العلمي لها هو بطارية محكمة الغلق

وليس كل بطارية جافة يكون لها مبين شحن
وبالتالي وجوده من عدمه لا يعطي دليل على أنها عادية أو محكمة الغلق (جافة في تعبير بائعي البطاريات)

لكن هناك بطاريات مغشوشة يدعي البائعون أنها جافة
لكن مجرد ما ترفع اللزقة اللي فوق تلاقي الفتحات تحت موجودة عادي
قديم 18-01-2011, 10:23 PM
الصورة الرمزية مركز الرائد
مركز الرائد مركز الرائد غير متواجد حالياً
من انا؟: رائد السيد البطراوى
التخصص العملى: ميكانيكى سيارات

مركز الرائد will become famous soon enough
افتراضي رد: البطارية الجافة ولا حمضية

لا توجد بطاريه جافه لأن من العوامل التى تودى الى تخزين الكهرباء لأبد من وجود وسط حامضى بين ورق الزنك لعدم احتراق الورق فجميع البطاريات لابد من جود حمض كبرتيك مخفف فيها حتى ولو مكتوب عليها جافه مثل AC dellco
قديم 19-01-2011, 12:44 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

مظبوط مسمى بطارية جافة معرفش جه منين هى اسمها mf اختصار ل maintenance free يعنى مبتحتجش صيانة
بس تبعا للمسمى المصرى فهى جافة انا اتاكدت من google بس فعلا مش باين لها عين بيان الشحن و فى رايى مش مهم

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-01-2011, 04:20 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

كلاكيت 3 مرة .. بطاريتك جافة والصورة دى بتاعتى " ايموشن واحد بيعيط "
الجافة بيكون فيها مية باردو بس مش محتاجة صيانة زى الاساتذة تفضلوا وقالو .
وبالتالى هى جافة بس بـدون عين سحرية . فية بطاريات كتيرة ف السوق بدون عين سحرية عادي .
-------------------
اقولك بقى على مفاجأة ؟ فية بطاريات سائلة وفيها عين سحرية ! بس صيني جديدة دي صح ؟
لو حد عايز صور يقولي ارفعها .. لو حد مهتم
قديم 19-01-2011, 02:52 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute

دي جافة يا ريس
الحمضية هتلاقي من فوق 6 عيون بيتفتحو زي المسمار و بيتحط فيها مياه مقطرة