العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولفو Volvo

فولفو Volvo فولفو Volvo هي شركة سويدية لتصنيع السيارات والسيارات الثقيلة تم إنشاؤها سنة 1927 ورغم النجاح المحدود للشركة على الصعيد التجارى الا ان الشركة طالما تميزت بالتزامها باقصى معايير السلامة والامان فى سياراتها مما جعلها رمزاً للسيارات الامنة فى العالم

قديم 29-10-2012, 08:42 AM
hazemsagherh hazemsagherh غير متواجد حالياً

hazemsagherh will become famous soon enoughhazemsagherh will become famous soon enough
افتراضي لا حول ولا قوة الا بالله

سلام عليكم يا جماعة

انا من حوالى 4 اسابيع استلمت فولفو 244 1976 (بس قبلها بشهر او اكتر كانت عند الميكانيكى والكهرباء وكده)

المهم

المشكلة الاولى
انه فى صوت تفتفة كده بيسرع مع دوسة البنزين وفيه رعشة فى الموتور وهوه بارد ولما بطفى الموتور ساعات كده يرعش رعشة او اتنين ويفصل (يعنى زى الكهرباء لسه مفصلتش)

بعد اما مشيت اسبوعين كده رحت نزلت الزيت ولقيته كمية كتيرة جدا (والراجل قالى حرام اللى فيها ده)

وغيرت وحطيت التعاون SJ 20w-50 4litersوبعدها بيومين غيرت فلتر الزيت

المشكلة التانية
روحت بيها مشوار من كام يوم وانا نازل سحبت المفتاح وتفاجأت لما رجعت انه كان على التشيك وزعلت جدا مشييت يا دوب 10 متر ومرضيتش تدور قعدت اديها بنزين من جنب الموتور علشان حسيتها شرقانة او حاجة زى كده المهم وقفت 10-15 دقيقة ودارت زى الفل

بعدها بكام يوم وانا ماشى تمام مرة واحدة بدوس بنزين متلقطش وبعدها العربية تفصل
رحت وقفت مفيش دقيقة ومشيت تانى تمام

المشكلة الثالثة
دورت من كام يوم(كانت مركونة) بس كنت مستعجل استنيت حوالى دقيقة او اكتر واديت مارش وطالع براحة حسيت العربية كتمت مرة واحدة وسمعت صوت غريب (ملوش وصف) ورعشة جامدة وبعدها طلعت كمية عادم رهيبة من الشكمان كل ده حوالى ثانيتين (بس ماخدتش بالى من اللون) بعدها مشييت محصلتش حاجة

وكمان قبل العيد بيوم حصل نفس مشكلة الفصل (بدوس بنزين متلقطش وبعدها العربية تفصل)
و كمان وانا بلف الدركسيون اتجاه شمال بحس ان فى زى طقة كده

ركنت العربية من ساعتها ومخنوق جدا

انا هنا حفييت على ميكانيكية لقيت بس 2 حتى الان فولفو وبعد العيد(كل سنة وانتم طيبين) احتمال اروح لحد فيهم ده لو مسيبتش العربية كده وبعتها(لان الاول شغله معجبنيش وحصلت مشكلة معاه)
ملحوظة (العربية ماشية على بنزين 80)

ياريت ياجماعة لو تطمننونى والحاجات دى صعبة ولا لأ واركن العربية ولا عادى بسيطة مع العلم انا مش بقرص على العربية ومشى خفيف جدا

شكرا مقدما واتمنى تطمنونى
قديم 29-10-2012, 08:01 PM
hazemsagherh hazemsagherh غير متواجد حالياً

hazemsagherh will become famous soon enoughhazemsagherh will become famous soon enough
افتراضي رد: لا حول ولا قوة الا بالله

80 مشاهدة بدون رد !!!

شكرا
قديم 31-10-2012, 03:44 AM
طارق فولفو طارق فولفو غير متواجد حالياً

طارق فولفو is on a distinguished road

من الاحسن كلمنى على التلفون 01119292453
قديم 10-11-2012, 12:52 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

اعتقد الكلام ده شغل كهربا
حتلاقيها ماخره ونظام الاشتعال مش بيقوم في معاده

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي