العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع

سيارات مستعملة للبيع السيارات المستعملة ، اعلانات سيارات مستعملة للبيع فى مصر - قطع غيار - سيارات تاكسى - سيارات تجارية - تقسيط سيارات مستعملة

قديم 21-10-2011, 04:58 AM
الصورة الرمزية ابوالخير
ابوالخير ابوالخير غير متواجد حالياً
من انا؟: انا انسان ولدت واعيش على كوكب الارض فى رحلة الحياة الفانية
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: التاليف والاخراج والكمبيوتر والرياضة

ابوالخير will become famous soon enough
افتراضي رد: تحذير لكل اللي عاوز يشتري سيارة مستعملة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tefa_memo مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية لاحظت في معظم مواقع بيع السيارات المستعملة وجود سيارات اسعارها لا تتناسب مع سعر السوق فهناك فرق شاسع بين سعر السوق وسعر السيارة المعروضة للبيع
فمثلا ابيزا فابريكا مو99 معروضة في احدي المواقع بـ 18 الف جنية ومفهاش خربوش وايضا لانسر 2004 بـ 41 الف جنية
ورايت انني لابد من عمل هذا الموضوع لاخذ اراء الناس وايضا لنتناقش في هذا الامر وهو :
هناك الكثير من السيارات المسروقة والتي يعرضها ساريقها بسعر اقل بكثير من ثمنها الاصلي وتغيير ملامحها وجميع معالمها وتشتري سيادتك من هنا وبعد ما تروح المرور تلبس في الحيطة علي طول لان السعر كان مغري
فبصراحة قلت لازم اعمل الموضوع ده لتوعية الاعضاء وانا اولهم ونتناقش كلنا ونشرح كيفية شراء سيارة مستعملة وايضا كيف نعرف انها ليست مسروقة او متغير معالمها ....................؟

لعل هذا الموضوع يكون سببا في عدم النصب علي اي شخص بعد الان وعدم اغرائه بثمن اي سيارة مهما كان نوعها وايضا لتوعية الناس في كيفية معرفة ان السيارة ورقها سليم وليست مسروقة
فكل من لديه راي يتفضل ويشارك معنا حسب وجهه نظره

بالتوفيق لي ولكم ولجميع المسلمين والمسلمات ولجميع الناس اجمعين

دمتم في رعاية الله
هناك بعض الاشياء الهامة عند الشراء
1- يجب ان تكون السيارة برخصة باسم صاحبها البائع وليس بها توكيلات
2- اطلب من البائع شهادة مخالفات وشهادة بيانات من المرور
3- اذا عملك توكيل بالبيع فى الشهر العقارى يجب ان يتضمن الاتى البيع لنفسة وللغير والتوكيل للغير والتعامل مع المرور والتجديد والتراخيص ..... واخر كلمتين مهمة لتجديد رخصة السيارة وحتى الفحص
4- يمكن بالتوكيل اللى عملة البائع للمشترى ان تبيع لنفسك بعقد مسجل من الشهر العقارى بيكلف حوالى 100 جنية وتذهب للمرور للفحص وعمل الرخصة باسمك
5- لقد اعلنت وزارة الداخلية سرقة حوالى 12000 الف سيارة الايام الماضية لذلك يجب على المشترى ان يشترى من شخص يعرفة والتاكد من اوراق السيارة ولذا يفضل ان تكون الرخصة باسم المالك ولا يكون بها توكيلات
6- نلاحظ هذة الايام ان بعض الناس تبيع سيارات مستعملة باسعار عالية عن الواقع لكن اعتقد ان المشترى يدرى بذلك واعتقد ان سعر السيارة المستعملة يتحدد بعدة عوامل هامة
1- هل قطع غيارها متوفرة فنجد ان يوجد فى مصر بعض السيارات الممتاذة جدا تجد صعوبة للحصول على قطع غيارها خاصة ستروين ax حتى موديل 98 وايضا لادا سمارة ولادا اوكا والسيارة الجيلى ck وبها كل الكماليات ومنها سنة 2004و 2005 واننى حزين على السيارة الستروين الفلاذية من اسفل ذات متانة قوية وهى فرنسية الصنع تتواجد فى كل الدول العربية والاجنبية ولها توكيلاتها صياناتها بسهولة عدا مصر قليل مراكز الصيانة
ولو عملنا مقارنة بين الستروين ax او zx مع السوزوكى ماروتى طبعا تكسب الستروين لكن ما الهدف من انتشار الماروتى واهمال الستروين فى مصر لا ادرى هل هذا يكون لة علاقة بالموردين او المستوردين ياتوا بسيارات بهدف وغرض تحقيق اكبر ربح دون النظر لاستيراد السيارات ذات الجودة والاهتمام بعمل مراكز صيانة وتوكيلات كثيرة لها وتوفير قطع غيارها
2- حالة الماتور يجب ان يكون صوتة هادى وماتور جيد وانا لا افضل اشترى سيارة تم عمل عمرة لماتورها
3- اهم حاجة فى العربية الماتور والاساسيات جسم العربية ليس بة لحامات نهائى او بارومة واخطر حاجة الحوض واسفل الحوض والعربية
4- حالة الفرش والعجل والدهان وجميع العدادات هل تعمل وجميع الكشافات والانوار هل تعمل
5- هل بها تكيف شغال ام بها تكيف غير شغال التكيف لوحدة بحوالى من 2000 الى 2500 او اكثر
6- هل بها كاسيت شغال وسماعات هل بها انذار وسنتر هل بها قفل مركزى وذجاج كهربائى
كل الحاجات دى اصبحت مهمة وليس كماليات ذى ما يقولك البائع لانك سوف تعملها وتدفع ثمنها
7- هل الفرش نظيف والفرامل سليمة والمريات سليمة وناقل السرعات سهل الحركة والعجل سليم هل بها جنوط سبور
8- ممكن تضع منديل وتسد فتحة الشكمان مع تشغيل العربية ودوس البنزين اذا اتسخ المنديل بزيت اسود على هيئة قطرات صغير يبقى الماتور مش مضبوط

ولكم تحياتى مع اول مواضيعى لكم
اخوطم مهندس ابوالخير من الاسكندرية
قديم 21-10-2011, 05:14 AM
الصورة الرمزية ابوالخير
ابوالخير ابوالخير غير متواجد حالياً
من انا؟: انا انسان ولدت واعيش على كوكب الارض فى رحلة الحياة الفانية
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: التاليف والاخراج والكمبيوتر والرياضة

ابوالخير will become famous soon enough

نسيت اقولكم على حاحة مهمة ايضا عند شراء سيارة يجب تطابق رقم الشاسية المكتوب فى الرخصة على رقم الشاسية اللى فى العربية وكذلك التاكد من رقم الماتور المكتوب فى الرخصة على رقم الماتور بالعربية وساعات يقولك الرقم على القايم وليس على الشاسية نفسة او الكارتيرة
تعرف على طول ان السيارة تم تغير المنطقة اللى فيها الرقم لا ن العربية عاملة حادثة
قديم 21-10-2011, 10:41 AM
الصورة الرمزية Amera
Amera Amera غير متواجد حالياً

Amera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to behold

موضوع مفيد جداا بصراحه شكرااا

قديم 22-10-2011, 06:37 AM
الصورة الرمزية محمد ابراهيم الغزالى
محمد ابراهيم الغزالى محمد ابراهيم الغزالى غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير لله
التخصص العملى: صاحب مطعم تيك اواى
هواياتي: الانترنت

محمد ابراهيم الغزالى is a jewel in the roughمحمد ابراهيم الغزالى is a jewel in the roughمحمد ابراهيم الغزالى is a jewel in the rough

انا شايف ان موضوع التوكيلات ده نبعد عنه تماما الوقت ده بالذات ومنشتريش الا العربية المرخصة باسم البائع

قديم 22-10-2011, 12:00 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا
و ربنا يسترها معانا جميعا