العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 22-06-2011, 07:03 PM
الصورة الرمزية hisham750
hisham750 hisham750 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: ICT
هواياتي: السيارات و السفر وكرة القدم

hisham750 has a spectacular aura abouthisham750 has a spectacular aura about
افتراضي رد: ماذا فعلت حين تعطلت بك السياره على الطريق ارجو الاجابه من اصحاب التجارب واصحاب الخبره

زمان كنا معايا 128 حببتي القديمة وكانت ليها اعطال سبحان الله رائعة

مرة كنا انا وصحابي راحين فرح وانا كنت مخلي العربية روعة وكنت بعمل بيها حركات ولعب
المهم وصلنا عند الكوافير ويدوب لسه هنتحرك حلفت ماهي ديرة شمال يمين ابدا ادور فين العيب مشلاقي حاجة وانا كانت خبرتي بالميكانيكا مش بطالة المهم كان يوم الاحد ومفيش ميكانيكي فاتح فضلت ادور علي ميكانيكي حوالي ساعة ونصف طبعا كانت الزفة مشيت بعد كل واحد في الفرح ما سمعني كلمتن تريقة وبعدين خدت قرار اسبها وامشي لحد بكرة وقلت اجرب كده يعني لقتها دارت ومشيت 100 100 روحت الفرح لاقت كل العربيات اللي كانت معايا مكسرة شبابكها وزجاجها كله اتاري كانت في خناقة في الشارع وكسرو كل العربيات اللي كانت ماشية حتي عربية العريس حمدت ربنا وقدت اديهم درس في حكمة ربنا ولحد النهاردة معرفتيش كان ايه العطل

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 22-06-2011, 07:51 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماذا فعلت حين تعطلت بك السياره على الطريق ارجو الاجابه من اصحاب التجارب واصحاب الخبره

اسلم حل ان يكون معاك تلفونات الميكانيكى والكهربائى اللى انت زبون عندهم أومركز الصيانه الى بتتعامل معاه بانتظام وفى حالة اى عطل مفاجىء تتصل بيهم ......
بس طبعا لو الصيانات بتعملها بانتظام وفى مواعيدها بتكون الاعطال المفاجئه نادرة الحدوث.

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 22-06-2011, 10:28 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

اسلم حل ان يكون معاك تلفونات الميكانيكى والكهربائى اللى انت زبون عندهم أومركز الصيانه الى بتتعامل معاه بانتظام وفى حالة اى عطل مفاجىء تتصل بيهم ......
بس طبعا لو الصيانات بتعملها بانتظام وفى مواعيدها بتكون الاعطال المفاجئه نادرة الحدوث.
تسلم يا استاذ ولكننا نريد روايه حادثه ليستفيد الاعضاء من تجربتك .

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 23-06-2011, 07:12 PM
ahmed_rahem ahmed_rahem غير متواجد حالياً

ahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of light

الاعطال الى انا شوفتها اغلبها كانت مع 128 - اول عربية اتعلمت عليها السواقة.
1- قدام المتحف المصرى ومعايا جدتى ووالدتى والعربية بطلت خالص، المهم من الخبرة قولت التانك فضى جالى عسكرى مرور وقالى طبعاً عايز ميكانيكى وكان عايز يجيب الونش ويرفعها قلتة هى بس شوية بنزين اقرب محطة فين، مع جركن 3 ليتر وكل بقا تمام.
2- سلك الدبرياج كنت بغيرة بايدى على طول وكنت شايل منة واحد فى العربية مع عدة كاملة .
3- كنت بجيب سلك الدبرياج الطويل، المهم الحتة الزيادة خرمت ماسورة الماية للريداتير والعربية سخنت جدا ويوميها اتلسعنا من المية ولحمنا الخرم بشريط لحام - تصريفة - وبعدين مشينا بس جابت جوان وش سلندر بس وربنا ستر.
اما العربيات الاخيرة فهية مرة واحدة فتيس الاتوماتيك مرديش يتحرك ، اتصلت بمركز الصيانة قلى افك الترباس اذاى واتحركت ورحت المركز وخدت يوم تصليح.
والسلام ختام
قديم 23-06-2011, 07:17 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

لالا انا لما تقف مني وهي بنت حلال مش علمتها معايا الا مره واحده بفتحها واحاول ادعبس فيها يعني اشوف العيب منين

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share