العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 19-09-2010, 01:41 AM
ابو يحي ابو يحي غير متواجد حالياً

ابو يحي will become famous soon enough
عاجل ارجو النصيحه:بعد صيانه 1000 في عندي تسريب زيت ِA113!!!!!!!

انا لسه عامل صيانه ال1000 للاسبرانزاa113 في تكنو 2 وبعد مامشيت 250 ك
بدأت الاحظ نقط زيت تحت العربيه وبصيت من جوه مش عارف مكان الزيت بضبط بس لاحظت انه من النص بضبط من المنطقه اللي فيها فلتر(علي ما اعتقد) تحت الموتور وحطيت قماشه بيضا ولا حظت ان التسريب بينقط نقطه خفيفه بس بيزيد سنه لما ادور العربيه ولونه اخضر وريحته زي الكيروسين ارجو النصيحه عشان بصراحه خايف اروح لميكانيكي يبوظلي طبه الزيت وكمان اللي انا لاحظته ان في الصيانه بيتللككو للناس لو لقو اي شغل بره في العربيه
قديم 25-09-2010, 11:10 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو النصيحه:بعد صيانه 1000 في عندي تسريب زيت ِA113!!!!!!!

يجب العودة لتكنو سيرفس فورا حيث أنهم هم المسئولين عن حل هذه المشكلة إللى إن شاء الله متكونش مشكلة كبيرة يمكن الطبة عايزة تتربط كويس فقط
قديم 29-10-2010, 07:24 PM
ابو يحي ابو يحي غير متواجد حالياً

ابو يحي will become famous soon enough
افتراضي افاده بالجديد:بعد صيانه 1000 في عندي تسريب زيت ِA113!!!!!!!

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حبيت اعرفكم الجديد في الموضوع ده اني لاقيت تسريب زيت تحت العربيه بعد صيانه 1000 بحاجه بسيطه وكانت النصيحه المشكوره اني ارجع للتوكيل بس بصراحه المسافه بيني وبين التوكيل 200 كيلو فما حبتش اقطعها لو كان السبب مش قوي فبصراحه عملت تحقيق لكل الاسبا واخيرا توصلت للسبب وهو ان البشوات الفنيين الله يسامحهم ماربطوش الفلتر بتاع الزيت كما يجب وكان هو اللي بينقط من فوق من عند مكان الربط وحسبي الله ونعم الوكيل / والحمد لله ان ربنا ستر وخدت بالي/ المهم رحت عند بتاع زيوت والحمد لله ربطته وكلو تمام

ملحوظه انا عملت صيانه 1000 في رمضان وكنت متاكد ان لازم الصيانه مش هتم كما يجب لان شكل الفنيين ماكنش مشجع لاي شغل لدرجه اني طلبت الزق ستيكر جديده علي الضهر مكان اللي اتسرقت و تصوروا ان الباشا لزقها من غير ماينضف مكانها واكتفي انه يمسح مكانها (بكمه) هاهاها
والغريبه انه كان شايفني وانا واقف يعني( بجاحه)
المهم اني هجرب مكان تاني الصيانه الجايه ان شاء الله ودلوقتي لسوء حظهم ان شاء الله ممكن اوصل لمكتب ابو الفتوح نفسه لان في شغل معاهم تبع شغلي و هقدمله تقرير مفصل باللي حصل لان بصراحه مش ده بس اللي حصل :
1-انا حسيت اني مش عميل الا بالكلام المعسول للمهندسين لاني اقعدت من 10 ص ال 3 مساء
2-مشكله الزيت
3-مشكله عضه المرش دير ما اتحلتش
4-ظهر مشكله في الافيز بتاع خرطوم الراديتير وكان بيسرب ميه بعد صيانه ال1000 وركبت افيز 2 بوصه لغايه الصيانه الجايه
5-البشوات الفنيين لما خدو العربيه يجربوها كانو بيجروا بيها في الشارع اللي كلوا عارف انه ضيق جدا
6-كل ماكنت احاول اشوف العربيه بيحصل فيها ايه كان الامن يرجعني اكني في ثكنه عسكريه ودي اسرار ومايعرفوش ان اقل حقوقي اني اشوف العك اللي بيعملوه جوه( اللي من ضمنه ان الباشا بتاع الكوتش زودلي الكوتش ل 35 ورجعوا العربيه عشان ضبتوها تاني وطبعا باقيت الحاجات اللي قولتها)
قديم 30-10-2010, 12:11 AM
كريم احمد كريم احمد غير متواجد حالياً

كريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really nice
افتراضي رد: افاده بالجديد:بعد صيانه 1000 في عندي تسريب زيت ِA113!!!!!!!

تقريبا نفس الحصل معايا وبالعكس خرجت فيها اصوات مكنتش موجودة
قديم 30-10-2010, 01:06 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افاده بالجديد:بعد صيانه 1000 في عندي تسريب زيت ِA113!!!!!!!

هو من الواضح انها ظاهرة فى معظم التوكيلات حتى بدول الخارج برضه
فترة الضمان مهم تحافظ عليها بمتابعتك مع التوكيل و لو مش كويس جرب توكيل تانى المهم تحافظ على الضمان علشان لقدر الله لو فى عيب قاتل حقك ميضعش
و ممكن بالتوازى لو ملقتش توكيل كويس تعمل صيانة بره عند ورشة موثوق فيها ( مع الاستمرار مع التوكيل طوال فترة الضمان )

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا