العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 04-01-2010, 03:35 PM
aybadawy aybadawy غير متواجد حالياً

aybadawy is on a distinguished road
افتراضي رد: اختار الموتور المناسب لعربيتك

عندى سيات إبيزا 1994 عاوز أعرف المواتير اللى ممكن تركب عليها
قديم 04-01-2010, 04:21 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute

موضوع رائع
بس متوسط سعر المتور يعمل كام
سيننا 2003
قديم 05-01-2010, 04:21 PM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute

اسف علي التاخير
اولا الابيزا
1000CC AAU 45 HP
1300CC AAV 54 HP
1400CC ABD 60 HP
1600CC ABU 75 HP
1800 CC ADZ 90 HP
1800CC 16V ADL 129 HP
2000CC 2E 115 HP
بالنسبه للاسعار انا والله مش عارف اي سعر بس ممكن حضرتك تحدد موتور وانا اسال عليه

قديم 05-01-2010, 05:35 PM
mizotherock mizotherock غير متواجد حالياً

mizotherock will become famous soon enough

أولا شكرا على الموضوح الجامد دة

ثانيا عاوز اعرف المواتير اللى ممكن تنزل على:
أكسيل 1300 مو97 سيدان
والماروتى ptmnlo123per1127
قديم 05-01-2010, 06:45 PM
الصورة الرمزية Brave Heart
Brave Heart Brave Heart غير متواجد حالياً
من انا؟: أمير مصطفى
التخصص العملى: أستشارى نظم فى قصر العدل الكويت
هواياتي: السيارات وبس

Brave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond repute

الف شكر على الموضوع الجميل ده وعلى تفاعلك مع الاعضاء وسرعه الردود
معلش بس انا عندى لانسر 2002 اتوماتيك 1300cc ايه اكبر موتور يركب عليها وهل هغير الموتور بالفتيس ولا ايه النظام

ياودود ياودود...ياذا العرش المجيد...يافعالا لما تريد...أسألك بعزك الذى لايرام...وملكك الذى لا يضام...ونورك الذى يملأ أركان عرشك...أن تنصرنى نصرا يليق بجلال وجهك وعظيم سلطانك...وتسخر لى جندا من جندك يثبتونى على الإيمان ويدفعوا عنى الأذى والسوء...وإكفنى أعدائى بماشئت وكيف شئت إنك على ماتشاء قدير...اللهم تولى أمرى وانصرنى أنت نعم المولى ونعم النصير...ودبر لى أمرى فإنى لا أحسن التدبير