العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 13-03-2012, 06:40 PM
الصورة الرمزية bunnybunny77
bunnybunny77 bunnybunny77 غير متواجد حالياً

bunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond reputebunnybunny77 has a reputation beyond repute
انذار رد: مشكلتي مع زيت الفتيس للـ A5 وحلها النهاااااااائي

انا مع راى ( مركز صيانة محركات وفتيس فولكس)

انا معلوماتى ان الاوكتافيا بتنزل بفتيسين

لو الفتيس عندك multironic يبقى ممكن تغييره بزيت من التوكيل ;كل 50,000 (اجراء فيه مخاطرة و مش مستحب طالما مفيش شكوى) و خد ضمان و فاتورة مكتوب فيها رقم الزيت اللى استخدموه و اتاكد انه نفس الرقم الموجود بكتالوج السيارة و يتحملوا المسؤولية لو حصل حاجة للفتيس بعد تغيير الزيت

اما لو الفتيس عندك tiptronic فاوعى تيجى نحيته لانه sealed for life اى مصمم على الا يتم تغيير زيت له مدى الحياه

و تانى بقولك لو دى عربيتى و معنديش شكوى من الفتيس و باستخدمها استخدام خفيف زى ما بتقول يبقى مش هاجى جنب الفتيس فقط اتبع النصائح اللى قولتهالك

اتمنى تكون وصلت

التعديل الأخير تم بواسطة bunnybunny77 ; 13-03-2012 الساعة 07:22 PM
قديم 13-03-2012, 07:13 PM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلتي مع زيت الفتيس للـ A5 وحلها النهاااااااائي

أتفق تماما معك bunny bunny فى كل ما ذكرت
عدا أمر واحد ...
هو وجوب الإلتزام بتعليمات الصانع فيما يخص تغيير الزيوت
و تحياتى ،
قديم 13-03-2012, 07:51 PM
amrmousa2007 amrmousa2007 غير متواجد حالياً

amrmousa2007 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bunnybunny77 مشاهدة المشاركة

انا مع راى ( مركز صيانة محركات وفتيس فولكس)

انا معلوماتى ان الاوكتافيا بتنزل بفتيسين

لو الفتيس عندك multironic يبقى ممكن تغييره بزيت من التوكيل ;كل 50,000 (اجراء فيه مخاطرة و مش مستحب طالما مفيش شكوى) و خد ضمان و فاتورة مكتوب فيها رقم الزيت اللى استخدموه و اتاكد انه نفس الرقم الموجود بكتالوج السيارة و يتحملوا المسؤولية لو حصل حاجة للفتيس بعد تغيير الزيت

اما لو الفتيس عندك tiptronic فاوعى تيجى نحيته لانه sealed for life اى مصمم على الا يتم تغيير زيت له مدى الحياه

و تانى بقولك لو دى عربيتى و معنديش شكوى من الفتيس و باستخدمها استخدام خفيف زى ما بتقول يبقى مش هاجى جنب الفتيس فقط اتبع النصائح اللى قولتهالك

اتمنى تكون وصلت

lانا بجد متشكر جدا لحضرتك عالتوضيح الرائع ده
بس ايه هو الفتيس الـmultironic ده ؟؟؟؟؟
وانا فتيسي tiptronic ليه مكتوب في الكاتالوج ان يتغير كل 60 الف كيلو مع انه المفروض يقعد مدى الحياة ؟؟؟؟؟

معلش طولت على حضرتك في الأسئلة شوية
قديم 14-03-2012, 01:15 AM
الصورة الرمزية elmo7areb
elmo7areb elmo7areb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كمبيوتر
هواياتي: القراءه

elmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to behold

دة الحوار لسة شغال

انا غيرت الزيت بتاع الفتيس امبارح بس انا فتيس عادي مانوال حطيت زيت ابرو امريكي الكيلو ب 30 جنية حطيت اتنين كيلو ونص المهم يا سيدى الزيت الى نزل من الفتيس لونه اسود فحم بس فية لزوجه شوية وهو الفتيس كان شغال معايا كويس بس كان فى صوت النقلات موجود زي ما تقول رياضي كدة لكن كويس وزي الفل المهم حطيت الزيت ومشيت شوية كله تمام شوية وبدات فى الزحمة وبدأت انقل التاني والاول واجارك الله مش عارف انقل شوية شوية وبدأت النقله تبقى كويسة لكن فى عضه قوية قوية قوية فى الاول والتاني ومش عارف اعمل اية ؟
هل الزيت الابرو دة اختيار خطأ ولا دي فترة مؤقته ؟

وربنا معاك يا باشا والله انا عارف المعاناه الى انت فيها لان عربيتى كانت 100 الف كيلو وكنت خايف على الفتيس جدا
قديم 14-03-2012, 02:10 AM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute

اولا الف مبروك
ثانيا اقول لك نصيحة انا معايا نفس العربية واهم حاجة فيها هو فتيسها وكثير منها سعرها بيقع بسبب الفتيس فاحسن حل تذهب الى التوكيل وهدان خلف مستشفى الشرطة بالعجوزة ودة لانى اتعاملت معاهم ولقتهم ناس محترمة غير جميع المراكز حتى بتاع الاسكندرية اللى على الطريق الصحراوى وكلهم اونطة واشتغالات وان شاء الله تجد عندهم الحل الاكيد .

لا الله الا الله محمد رسول الله

Walid ELmorsi