العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 06-12-2009, 01:37 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز رأيكم (رينو لوجان ولا شيفروليه لانوس)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmanahry مشاهدة المشاركة

الكلام ده يتكتب ويقراه الاف من الناس يركبون اللانوس ومجربينها د
ه كلام لا يمت للواقع بصلة اللانوس هدية الالمان لكوريا وهدية ابو الفتوح لمصر واذا كنت تحك فى المطبات باللانوس ده لانك بتعدى المطب بسرعة اما كلام صاحبك الطويل عن اللانوس فاعتقد انه يقصر رقبته اولا عمر اللانوس فى مصر كام وعمر اللوجان كام من اجل ان يعرف صاحبك عمر قطع الغيار اللهم اذا كان يبيع قطع غيار مضروبة رايت فى مركز صيانة الدايو فى العباسية سيارات دايو لانوس عاملة 300 الف كيلو والمواتير بنفس شدتها ولم يقل لى اى من معارفى وهم كثر ويملكون اللانوس عن اى شئ ضدها او ضد قطع غيارها
بعد اذن حضرتك الموضوع مش كده انما اللانوس حقيقى بتحك فى اى مطب مش هندافع لا عن لانوس ولا لوجان انما نقول الحق انا عن نفسى ركبت لانوس كتير سواء قياده او راكب ومطبات كتير جدا لازم تتاخد بالعرض مش ببطء لا بالعرض وموضوع قطع الغيار مش المقصود بيه الموتور بس اى عربيه موتورها بيكون من اخر الحاجات اللى بتتغير فيها مش زى سير الكاتينه ولا طلمبه البنزين ولا المياه ولا الزيت وحاجات كتير مش موضوعنا اننا نتناقش فيها وبالنسبه لموضوع العمر الافتراضى لقطع الغيار الاوروبى عموما (طبعا مع عدم احتساب الفيات القديم مع كامل احترامى ليه)اطول من قطع الغيار الكورى(لانوس واصدقائها) وانا عن نفسى يا سديى الفاضل ليا اقارب برضه ومعاهم العربيه دى وناس كان معاهم العربيه دى وغيروها وكلهم بيقولوا انها واطيه وبتحك فى اى مطب وهى متحمله ارجو من حضرتك تحرى الدقه فى الموضوع ده لانه بالنسبه ليا شخصيا يعتبر هو المأخذ الوحيد على اللانوس وهو معروف فى مصر كلها

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 06-12-2009, 01:40 AM

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.HaMeD مشاهدة المشاركة

ع فكره مانور ميجان 2000 مش 99 وممكن تكون كمان 2002 ع ماعتقد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dola1985 مشاهدة المشاركة

معلش ياباشا :
ماتور اللوجان ماتور ميجان موديل 99 و pop elgamed ممكن يصححلي لو غلطان
انا بقول كده لاني مهتم باللوجان .. عايز اشتريها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

هي دي الخلاصه من الاخر
و انا اعتقد ان محرك اللوجان الجديده
هو محرك الميجان موديل 99
و لا ايه يا بوب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا رجاله موتور الميجان ال99 و98 بره مصر
وال2000 وال2001 وال2002 وال2003 وال2004
كل الميجان 1 فى مصر نزلت بموتور واحد 1600 انجيكشن 8 صباب 90 حصان يعنى هى هى نفس العربيه ونفس الموتور مش فارقه بقى قول اللى يعجبك موتور ميجان 98 موتور ميجان 2003 شوف تحب تقول ايه

لكن اللوجان نازله بفتيس جديد مش نفس فتيس الميجان

قديم 06-12-2009, 02:04 AM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute

بوب الجامد علمونى فى فرنسا عام83 عندما كنت فى مدرسة لقيادة السيارات ان المطب الصناعى احسن طريقة لتعديته هو ان توقف السيارة تماما قبل المطب وتبدا من الجير الاول لتصعد على المطب ابتدا من السرعة صفر ثم ابدا فى صعوده وانا اوافقك على موضوع انك تاخد المطب بعد ذلك بزاويه ولكن المطبات الصناعية فى مصر بتكون مطب زراعى يعنى كده مفروشة على فدان فى العلو والمساحة ولكن بعد ان ركبت اللانوس سبع سنوات وركبت الكورولا وعديت مطب شوية سريع حكيت فى المطب ولا تنسى ان اللانسر هى الاخرى سيارة اقل ارتفعا عن الارض مثل اللانوس وبجوار حسناتها لم يكرها احد
قديم 06-12-2009, 02:20 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmanahry مشاهدة المشاركة

بوب الجامد علمونى فى فرنسا عام83 عندما كنت فى مدرسة لقيادة السيارات ان المطب الصناعى احسن طريقة لتعديته هو ان توقف السيارة تماما قبل المطب وتبدا من الجير الاول لتصعد على المطب ابتدا من السرعة صفر ثم ابدا فى صعوده وانا اوافقك على موضوع انك تاخد المطب بعد ذلك بزاويه ولكن المطبات الصناعية فى مصر بتكون مطب زراعى يعنى كده مفروشة على فدان فى العلو والمساحة ولكن بعد ان ركبت اللانوس سبع سنوات وركبت الكورولا وعديت مطب شوية سريع حكيت فى المطب ولا تنسى ان اللانسر هى الاخرى سيارة اقل ارتفعا عن الارض مثل اللانوس وبجوار حسناتها لم يكرها احد

يا سيدى الفاضل انا كمان اتعلمت لما ابقى ادخل على مطب واحس انه عالى اقف خالص قبله وابتدى اطلع بهدوء وموضوع اننا ندخل اللانوس فى مقارنه مع البومه ده مش منطقى لاننا لو هندخل البومه يبقى لازم ندخل السيفيك اللى هى برضه واطيه وبتحك فى المطبات انما كل عربيه بيبقى فيها عيوب بنقبلها عشان مميزاتها زى السيفيك الاداء المحترم جدا والكفائه وجوده التصنيع والتقفيل والوسع الداخلى انما اللانوس فى فئه السيارات الاقتصاديه يعنى مفيش حاجه جامده تخلينى استحمل موضوع ان العربيه واطيه غير قطع الغيار مثلا وموضوع انها بتحك على مطبات مفروشه ده شئ طبيعى لانها عربيه واطيه مش عاليه وحضرتك افتكر كده لو كنت عديت مطب بواحد بالكرولا واللانوس على نفس السرعه هتلاقى ان الكرولا محكتش

قديم 06-12-2009, 04:58 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

عن تجربة مع اللانوس لثلاث سنوات
سيارة ممتازة مقارنة بثمنها وفئتها
قطع غيار رخيصة وتعد الأرخص فى فئتها والأكثر توافرا وتنوعا
صيانة سهلة جدا والميكانيكى اللى كان بيتعامل معها أقل من العادى
أعطال بسيطة جدا ومعروفة ومفيهاش مشكلة
إستهلاك معقول للبنزين وتتحمل السفر لمسافات طويلة
قد تكون اللوجان أعلى فنيا وأجمل شكلا وأفضل أدائا
لكن تبقى اللانوس سيارة إقتصادية وغير مكلفة ومجربة لسنوات طويلة