العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 26-05-2012, 01:14 PM
الصورة الرمزية mido_khalifa
mido_khalifa mido_khalifa غير متواجد حالياً
من انا؟: كريستلاوي
التخصص العملى: مبيعات
هواياتي: كره القدم

mido_khalifa will become famous soon enoughmido_khalifa will become famous soon enough
افتراضي سؤال؟

معلش ممكن اسال سؤال لخبراء المنتدي ماتور لانسر كريستاله 1300 ولا ماتور لانوس 1500 اهنا اللي اشد ماليش دعوي بالعربيه ككل انا بسال علي الماتور بس اهنا اللي اجمد واهنا اللي بيشد عن التاني وياريت لو حد يشرحلنا بطريقه علميه وشكرا.
قديم 26-05-2012, 01:45 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال؟

موتور لانوس بيدى اكبر عزم عند rpm عالى نقول مصلا 4000 بعكس موتور الكريستالة اللى هو بتاع الاكسل ولانسر عيون بيدى اقصى عزم عند rpm منخفض نقول مثلا 2500 يبقى كدة من حالة الثبات الكريستالة هاتشد عن الـ لانوس لكن بعد فترة تلاقى الـ لانوس جابت الكريستالة وعدتها

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-05-2012, 01:49 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_khalifa مشاهدة المشاركة

معلش ممكن اسال سؤال لخبراء المنتدي ماتور لانسر كريستاله 1300 ولا ماتور لانوس 1500 اهنا اللي اشد ماليش دعوي بالعربيه ككل انا بسال علي الماتور بس اهنا اللي اجمد واهنا اللي بيشد عن التاني وياريت لو حد يشرحلنا بطريقه علميه وشكرا.
1500 اقوى من 1300
لكن عامة السحب بيتوقف على حاجات كتير يعنى لو الكريستالة 1300 اوتوماتيك السحب بيقل ولو مشغل التكييف بيقل كمان ده غير حالة الماتور اصلا لان الكريستالة موديل قديم فبديهى ان الماتور لايكون بنفس الكفاءة بتاعة المواتير الحديثة
اما بالنسبة للانوس فالعربية حقيقة ماتورها قوى لكن تجميعها مبيظهرش الا عند السرعات العالية على عكس الفيرنا بيبقى تجميعها على السرعات الاولى شديد ومثال للتوضيح اذا انطلقت سيارة لانوس بمحاذاة فيرنا ستجد الفيرنا تتقدم عند الانطلاق لتعاود لانوس بعد ذلك مجاراتها بل وتخطيها
وانا رايى من اخ لاخ لو سؤالك لغرض الشراء بلاش تركز جامد فى موضوع السحب لان الجرى مش كل مميزات العربية
تقبل تحياتى
قديم 26-05-2012, 09:47 PM

mido_khalifa will become famous soon enoughmido_khalifa will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

موتور لانوس بيدى اكبر عزم عند rpm عالى نقول مصلا 4000 بعكس موتور الكريستالة اللى هو بتاع الاكسل ولانسر عيون بيدى اقصى عزم عند rpm منخفض نقول مثلا 2500 يبقى كدة من حالة الثبات الكريستالة هاتشد عن الـ لانوس لكن بعد فترة تلاقى الـ لانوس جابت الكريستالة وعدتها
بجد الف شكر ياباشا شرح مبسط بس فيه الخلاصه تسلم
قديم 26-05-2012, 09:49 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai مشاهدة المشاركة

1500 اقوى من 1300
لكن عامة السحب بيتوقف على حاجات كتير يعنى لو الكريستالة 1300 اوتوماتيك السحب بيقل ولو مشغل التكييف بيقل كمان ده غير حالة الماتور اصلا لان الكريستالة موديل قديم فبديهى ان الماتور لايكون بنفس الكفاءة بتاعة المواتير الحديثة
اما بالنسبة للانوس فالعربية حقيقة ماتورها قوى لكن تجميعها مبيظهرش الا عند السرعات العالية على عكس الفيرنا بيبقى تجميعها على السرعات الاولى شديد ومثال للتوضيح اذا انطلقت سيارة لانوس بمحاذاة فيرنا ستجد الفيرنا تتقدم عند الانطلاق لتعاود لانوس بعد ذلك مجاراتها بل وتخطيها
وانا رايى من اخ لاخ لو سؤالك لغرض الشراء بلاش تركز جامد فى موضوع السحب لان الجرى مش كل مميزات العربية
تقبل تحياتى
بجد شكرا ليك اوووي علي الرد
انما ردا عليك من ناحيه اشتري عربيه فاانا عندي كريستاله من قبل ماسال السؤال دا يعني وشكرا ليك مره اخري