العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 08-07-2014, 08:05 PM
الصورة الرمزية ali zahran
ali zahran ali zahran غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو ريتاج
هواياتي: السفر . السيارات .

ali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud of
افتراضي رد: استفسار عن تغير الدينمو

ركب واحد اصلى ولو عداد rbm نازل عن الطبيعي بيكون مشكلتك ان السيارة صوتها واطى
قديم 09-07-2014, 01:28 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ksa2000 مشاهدة المشاركة

ذي صوره لنفس الدينمو الي عندي

اخي في منتدى اخر طرحت نفس الوضوع
وكان الرد عليه
قالو
اتوقع الفيوز ماراح تتحمل
وتنحرق اذا زودت عدد الامبير
انا مش مقتنع بالكلام ده ... و اتمنى ان احد الاعضاء ياكد كلامى او ينفيه
فيوز ايه الى يتحرق ؟؟!!!!

فيوز اى جهاز كهرباء مثلا ؟؟ زى مروحة التكيف الداخلية ؟؟ لأ طبعا مش صحيح
الفيوز ده يتحرق لما المروحة دى تسحب كهربا ( امبير ) اعلى من المصممة عليها ... و بالتالى .. اعلى من قدرة الفيوز على التحمل ... بمعنى .. لو المروحة محطوط لها فيوز 10 امبير .... اذن الفيوز يتحرق لما المروحة تسحب كهربا اعلى من 10 امبير ... فى ظروف التشغيل العادية المروحة دى تسحب 8 امبير
متى تسحب المروحة تيار اعلى ؟؟!! ممكن لما ملفاتها تضعف ... او ملفاتها تسيح و تعمل تلامس داخلى

الدينامو ال 200 امبير .. معناه انه اقصى قدرة ممكن يديها الدينامو هى 200 امبير ... طيب ممكن اخد منه 90 امبير بس ؟ ممكن بدون مشاكل ..
ممكن اسحب منه 10 امبير ؟؟ ممكن طبعا

حضرتك اسأل اكتر و لو عرفت معلومات مختلفة يا ريت تبلغنى و نتناقش فيها ... انا احب اتعلم
ربنا يوفقك

قديم 10-07-2014, 06:02 PM
ksa2000 ksa2000 غير متواجد حالياً

ksa2000 has a spectacular aura aboutksa2000 has a spectacular aura aboutksa2000 has a spectacular aura about

والله لحد الحين ما لقيت اجابه مقنعه
قديم 10-07-2014, 08:32 PM
الصورة الرمزية ali zahran
ali zahran ali zahran غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو ريتاج
هواياتي: السفر . السيارات .

ali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud of

كابرس كام سلندر
وموديل كام
قديم 11-07-2014, 03:40 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ksa2000 مشاهدة المشاركة

والله لحد الحين ما لقيت اجابه مقنعه
حاول حضرتك تصلح الدينامو القديم ... و فى الغالب .. حيكون منظم الشحن محتاج يتغير او يتظبط .... لو مش عجباك الفكرة دى و عاوز تركب الدينامو ال 200 امبير ... استخير ربنا و توكل على الله ... ان شاء الله مش حيعمل مشاكل