العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 27-06-2011, 11:47 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز رايكم بالله عليكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام جلاب مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ياايمن باشا يارب تكون بخير
انا رحت الوكالة يوم الجمعة اللى فاتت ولفيت حوالى ربع ساعة فقط ولقيت محلين لقطع الغيا ر شغالين فى السيمكا ولقيت عندهم عفشة سيمكا 73 كاملة بسعر 500جنيه
طيب ما الحاجه موجودة اهيه
ليه الاخوة الكرام قالوا صعب نلقيها ولايمكن انا اللى حظى كويس
على العموم انارايح انشاء الله للعفشجى يوم الجمعة القادمة حسب الاتفاق ادعيلى ربنا يوفقنى عشان ابدأ بقة حصص التعليم لأنى اشتقت جدا للسواقة
ياأستاذ عصام، لما الأخوة قالوا لك لايوجد قطع غيار لها فهذا صحيح، وحضرتك بالفعل لم تجد غير قطع غيار استعمال فليس كل شئ يمكن شراءة مستعمل خاصة قطع مثل بيض المقصات، فمع ركنتهم فى المحل ستجد البيضة تقيلة فى الحركة وجيدة ولكن بعد استعمال أقل من اسبوع ستجدها مثل التى كانت فى سيارتك بالضبط ولكن قطع الغيار التى يمكنك شراءها مستعملة مثل الدينامو والمارش وما شبيه ذلك. والأخوة عندما نصحوك بذلك فهو من الخوف عليك من صرف فلوس كثير بدون عائد على السيارة.

قديم 28-06-2011, 11:33 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام جلاب مشاهدة المشاركة

الف شكرياأيمن باشا
والله يااخى ردودك ومتبعتك معايا بستفيد منها وبذداد حماس وعلى فكرة اناا ستفدت كتير من الموضوعا ت بتاعتك مع انى ماكملتهاش كلها علشان وقتى ضيق لكن انشاء الله اكملها لانها فعلا مواضيع هايلة ومفيدة
حبيب قلبى ماتقولش كده .... احنا اخوات ههههه
وكلنا موجودين عشان نساعد بعض
وان شاء الله مع الصبر والاجتهاد تحقق هدفك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

ياأستاذ عصام، لما الأخوة قالوا لك لايوجد قطع غيار لها فهذا صحيح، وحضرتك بالفعل لم تجد غير قطع غيار استعمال فليس كل شئ يمكن شراءة مستعمل خاصة قطع مثل بيض المقصات، فمع ركنتهم فى المحل ستجد البيضة تقيلة فى الحركة وجيدة ولكن بعد استعمال أقل من اسبوع ستجدها مثل التى كانت فى سيارتك بالضبط ولكن قطع الغيار التى يمكنك شراءها مستعملة مثل الدينامو والمارش وما شبيه ذلك. والأخوة عندما نصحوك بذلك فهو من الخوف عليك من صرف فلوس كثير بدون عائد على السيارة.
طبعا شكرا لحضرتك جدا على اهتمامك بالاستاذ عصام وابداء النصيحة اللى فى صالحه طبعا
لكن كل ماهنالك انه بعد ما اشترى العربية حس انه تايه ومش عارف يعمل ايه عشان لجأ للى يعرف اكتر منه وطبعا هو يعتبر حط سؤال ولقى اكتر من اجابه وهو برضه بنفسه اجتهد ونزل دور ولقى والحمد لله دورنا بقى كأخوه فى المنتدى نتابعة ونديله النصاءح اللى تفيده مع الوقت عشان يكمل مشواره
العربية واشتراها والفلوس ودفعها والنيه ومتوفره للاحتفاظ بيها
دورنا بقى نحاول نفكر معاه على الاقل فى حلول بديله
وانا بأشكر حضرتك مره تانيه على الاهتمام بالموضوع والنصيحة اللى انا نفسى استفدت منها خصوصا فى نقطة البيض اللى بيتركن ويتقل ده معلومة جديدة بالنسبة لى

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 28-06-2011, 11:46 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

الف الف مبروك على السياره وارجو ان تسامحنى على رأى حين طلبت النصيحه وعموما انا تحت امرك فى اى شئ واى قطعه غيار تريدها ولا تجدها ارسل لى على الخاص وان شاء الله اوفرها لك والله يوفقك

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 28-06-2011, 12:04 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

الف الف مبروك على السياره وارجو ان تسامحنى على رأى حين طلبت النصيحه وعموما انا تحت امرك فى اى شئ واى قطعه غيار تريدها ولا تجدها ارسل لى على الخاص وان شاء الله اوفرها لك والله يوفقك
الف شكر يا شيخ طاق على مبادرتك بالمساعدة (طبعا ده مش جديد على حضرتك)
واقول للاخ عصام صاحب الموضوع ابسط وهيص لاقيتلك منجم قطع غيار لعربيتك عند الشيخ طارق ربنا يجازيه كل الخير

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 28-06-2011, 12:17 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

الف شكر يا شيخ طاق على مبادرتك بالمساعدة (طبعا ده مش جديد على حضرتك)
واقول للاخ عصام صاحب الموضوع ابسط وهيص لاقيتلك منجم قطع غيار لعربيتك عند الشيخ طارق ربنا يجازيه كل الخير
اشكرك على كلامك الطيب وجزاك الله كل خير اما بخصوص سياره الاستاذ عصام فلا بد من الوقوف بجانبه لانها اول سياره فى حياته وليست عنده اى خبره فوجب علينا جميعا المساعده فكلنا اخوه وهذا هو مبدأ تجمعنا فى المنتدى ان يساعد كل منا الاخر بما يستطيع

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431