العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 16-01-2011, 09:31 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ازاى اعرف لو المساعدين بتوعى فيهم مشكلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

المساعد التالف بتلاقي مرشح زيت
و كمان زي ما بوينتر قالك تضغط علي مكان كل مساعه
لازم و انت بتضغط ما تسمعش اي صوت و تلاقي العربيه بتنزل ببطأ
و بتطلع ببطأ برضه من غير اي مرجحه
و كمان لو المساعد بايظ حتسمع صوت عند كل مطب
تمام
شوف الناس الجامده
بس خلي بالك ان الصوت وانت بتنزلها او في المطبات زي ما حازم بك قال يبقي طالع من المساعد مش من العفشه

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 17-01-2011, 02:04 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

متشكر يا بونتير باشا ومتشكر يا حازم بك اصلى انا شكيت وانا بربط عفشة عند عفشجى اول مرة اروحلو وكان عندى بطاحة اوشكت على البواظان فروحتلو وجبت بطاحة اصلى زى الاى فى العربية بضبط الاصلية بتاعت العربية ووديتهالو يقولى دى مش الاصلية قولوتو دى زى الاى خارجة من العربية بضبط مردش وقالى كويسة وبعد كدة وهو شغال قالى المساعد الشمال دة وحش خالص وهيقعد معاك شهر بالكتير وقالى على نوع اجيبو اسمة منرو قولتلو المساعد الشمال بس قالى الاثنين مع بعض وانا سايق بقصد ادخل حتت مكسرة علشان اسمع صوت للمساعد وهودة الاى انا اعرفو المساعد لما بيبوظ بيعمل صوت مفيش اى صوت خالص والعربية حتى على الطريق فى مفيش اى حاجة خالص انا حسيت انة نصاب لانى لقيت عند قطع غيار كتير وكان عايز يحطلى بطاحة قديمة ويقولى عاليها اتيراد وشكلها طالع عين ابوها بس ان دلوقتى عملت الموضوع دة وضغط جامد النزول بطئ والصعود طلع مرة واحدة عالى وبعد كدة رجع ثبت تانى يعنى اضغط واسيب يطلع لفوق مرة واحدة وبعد كدة يثبت تانى

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 18-01-2011, 12:21 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

مشكوررررررررررر
قديم 18-01-2011, 01:11 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المساعد لو بايظ العربية مش هتمتص أي مطب، بمعنى إنك هتلاقي العربية بتتنطط على المطبات، وصوت العجل هيبقى مسموع جدا، يعني تحس إنك راكب عربية كارو؛ الأني المساعد فايدته إنه يمتص الصدمة ويكتمها، فلما بيضرب زيت بيفقد الكبس بتاعه، وبالتالي ما بيمتصش الصدمات.
طبعا حضرتك لما بتضغط على مساعد فاسد بيفضل يطلع وينزل لأنه فقد الضغط بتاع الزيت إلا جواه، أما المساعد السليم فبينزل ببطء ويطلع بثبات.
أرجو أكون أفدتك، وربنا يكفيك شر الصنايعية معدومي الضمير وإيانا يا رب.
قديم 18-01-2011, 01:13 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بص الموضوع مش انك تضغط بالراحه
هو تضغط جامد كذا مره ورا بعض
المفروض تحس بتقل و انت بتضغط و كمان العربيه و هي بترد تاني ترد بتقل
و بعدين المساعد لما بيبوظ الاول بيجيب زيت و بيفضل لسه شغال
و بعد كده بيخف و يطلع صوت
هي العربيه موديل كام و عامله كام كيلو؟؟

حـازم خـضـر