العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 03-10-2012, 11:48 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز احط مايه خضرا فى الاكسيل بس خايف يحصلها زى ما حصل لل 128

ايوة ينفع فى الردياتير النحاس
ولو تقصد بتاع الشراييط ؟؟؟؟؟الاجابة ايوة
جاز ابيض = كيروسين
اسال بقى بيتباع فين لان زمان كان بيتباع فى البنزينة انما دلوقتى بيتباع عند بتوع البويات لكن مش اللى فى ازاة بغطاء بيبسى لالا التانى سايب مش عبوات

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 03-10-2012, 12:35 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

كيروسين أبيض
قديم 03-10-2012, 03:26 PM
jemy_tnt jemy_tnt غير متواجد حالياً

jemy_tnt has a spectacular aura aboutjemy_tnt has a spectacular aura aboutjemy_tnt has a spectacular aura about

نصيحتى ليك بلاش لو زى مانت بتقول فى صدى فى دوره الميه يبقى بلاش لانى غلطت الغلطه الهباب دى قبل كده فى الاوبل بتاعتى و كانت اكبر غلطه ندمت عليها لانى غير انو خرم الرادييتير بوظ طبب المياه بتاعه الموتور و خلى الميه كلها تتكب من العربيه و هى ماشيه و كانت هتجيب وش سلندر بسبب الموضوع ده فعشان كده بنصحك طالما عندك صدى فى دوره التبريد يبقى بلاش ميه خضرا عشان متفتحش بقها معاك
قديم 17-11-2012, 04:56 AM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

بسم الله الرحمن الرحيم
لا يجوز وضع مياه خضراء في اي رادياتير نحاسي لانها تؤدي الي تآكله
كما لا يجوز وضع مياه عادية في رادياتير الومنيوم لانها تؤدي الي تمليح الالومنيوم و بالتالي امتلائه بالثقوب

لعلاج وجود صدا بالرادياتير النحاسي يتم افراغ زجاجة خل طعام بداخل الرادياتير و ادارة السيارة حتي السخونه بمعني ان ننتظر حتي تدور مروحة التبريد ثم يتم افراغ دورة المياه بالكامل في اليوم التالي و ستجد ان المياه الخارجه لونها بني غامق دليل علي خروج الصدأ بالكامل و يتم شطف دورة المياه جيدا بخرطوم مياه و مليء الرادياتير بماء مقطر
و اي خدمة
م - سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت
قديم 17-11-2012, 05:13 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

: 14FEAD~151:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح - المحامى مشاهدة المشاركة

نضف مكان الصدا والمية القديمة ونضف الريداتير وسلكة ( عند متخصص )
وبعدين حط المية الخضرا بنسبة ثلث منسوب المية فى الريداتير
وزود ميه مقطرة او ميه صرف التكييف
واشتغل تزويد ميه صرف التكييف بعد كدا على طول وابعد عن مية الحنفية خالص

تحذير :: لو طرمبة المية فيها مشاكل يبقى بلاش ميه خضرا