العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كار كير مصر موتورز

كار كير مصر موتورز مواضيع العناية الشاملة بالسيارات من تنظيف و تشميع و تلميع و غيرها

قديم 02-09-2012, 11:33 PM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold
افتراضي رد: بعد تجربة الفوم ,, انا كنت غلطان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

استخدام الفوم في غسيل الماتور من افضل الوسائل فعلا لتجنب حدوث اي مشاكل كهربائيه في الماتور وخصوصا المواتير اللي فيها حساسات كتير

لكن غسيل الكاوتش انا منصحش بيه كتير لانه بيقصر عمر الكاوتش لوجود مواد كيماوية في الفوم بتاثر بالسلب علي بعض الخامات المصنوع منها الكاوتش
هوه فعلا انا ارتحت بعديه في الماتور وفي الكاوتش بس انا جبته للكاوتش لما لقيت مكتوب على العلبة انه بيساعد على تلميع وتنظيف الكاوتش ويحافظ عليه من اي حاجة تلزق فيه وتقريبا مش عارف بيلطفه من الحرارة وله ايه حاجة زي كده ... بس انت متاكد انه هيأثر على الكاوتش !!؟
قديم 02-09-2012, 11:38 PM

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهولندى الطائر مشاهدة المشاركة

منين أشتريه

وصورة العبوة

واسمها

وسعرها

وشكرا
هتشتريه من اي بنزينة هتلاقيه موجود اكيد .. اسف النت عندي بطئ مش عارف ارفع الصور مع الاسف بس عموما النوع اللي انا استخدمه اسمه SKY Tire foaming و SKY engine foaming بس فيه انواع كتير وفيه الاغلى اكيد بس ده النوع اللي لقيته موجود
سعر عبوة الماتور كان عامل 20 جنيه وبتاع الكاوتش كان عامل 25 جنيه
العبوة ممكن تكفي غسلتين ماتور ويمكن 3 الله اعلم والكاوتش ممكن ياخد 5 او 6 مرات غسيل محترم ويمكن يوصل ل6 حسب استخدامك يعني لاني كنت بجرب بس
قديم 02-09-2012, 11:43 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف كامل مشاهدة المشاركة

الفوم ده عبارة عن اية ...وهل في منة في بنزينات سوهاج ؟
عبراة عن عبوة كده بتترش اسبراي وفيها سائل ابيض كده عامل بالظبط زي اللي بيتعمل في الافراح ده مش عارف اسمه تلج باين وله ايه
ده اول ما بترشه على الماتور مثلا بيعملك حاجة وكتل لونها ابيض زي الصابون كده وتلاقيه بتختفي لوحده وتتحول لسائل كده بس مش مية حاجة تحس انها زي الزيت ( ده وصف بسيط عن تجربة اولى واتمنى حد يشرح احسن مني )

هتلاقيه في اي بنزينة ان شاء الله
قديم 03-09-2012, 04:09 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute

احبك....( Toyota)
يا من سرق قلبي مني ..... يا من غير لي حياتي
يا من احببته من كل قلبي ..... يا من قادني الى الخيال

قديم 03-09-2012, 04:44 PM
mira lada mira lada غير متواجد حالياً

mira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to behold

طيب يا جماعة انا استخدمت الفوم دة ماركة ابرو الامريكى مرة واحدة بس كان الموتور سخن.....النتيجة كانت سيئة جداااا....الفوم لزق على المكنة و طلعت عينى على ما نضفتة.....يا ترى دة كان بسبب ان المكنة سخنة؟؟؟ بصراحة انا خايف استخدمة تانى.