العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 29-08-2011, 05:45 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كارثة بكل المقاييس....!

الواحد لازم ياخد باله من مواعيد الصيانة خاصة سير الكاتينه له عدد كيلومترات محدد لازم يتغير فيها
بس الحمد لله ربنا سترها معاك
وعلى فكرة إسلوبك الدقيق فى سرد الحكاية عجبنى أوى

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 30-08-2011, 08:16 AM
khalid awad khalid awad غير متواجد حالياً

khalid awad is on a distinguished road

أسلام عليكم
كل عام و أنتم بخير
شكرا لصاحب الموضوع على النصيحه
والسؤال عربيت حضرتك موديل 2005 عامله 32 ألف ك بس إذاى؟؟
وكمان إن كان ده صح مش بردو السير المفروض في الطبيعى يتغير على 40 ولكن إذا الواحد ال40 ها يعملها في أكثر من 3 سنين فلازم يتغير على 3 سنين حتى لو ماعملش 40 ألف إيه رأيكم في الكلام ده ؟؟
كل عام و أنتم بخير
قديم 30-08-2011, 10:51 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

اولا كل سنة و انت طيب
ثانيا انا اشك انه اتعمل عليك شغل فى موضوع سير الكاتينة المقطوع
ثالثا مشكلتك تقريبا حلها كان من الاول تروح تشترى بوبينة و ابلاتين و كوندنسر و تركبهم و تخلى الميكانيكى يعلى لك الكهرباء بتاعة الاسبراتير شوية
و لو تقدر تركب البوبينة الالكترونى يكون احسن و الافضل تغير مكانها من قدام المروحة الى الجهه اليسرى خلف الكربراتير

قديم 04-09-2011, 10:34 AM
mahmoud8 mahmoud8 غير متواجد حالياً

mahmoud8 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khalid awad مشاهدة المشاركة

أسلام عليكم
كل عام و أنتم بخير
شكرا لصاحب الموضوع على النصيحه
والسؤال عربيت حضرتك موديل 2005 عامله 32 ألف ك بس إذاى؟؟
وكمان إن كان ده صح مش بردو السير المفروض في الطبيعى يتغير على 40 ولكن إذا الواحد ال40 ها يعملها في أكثر من 3 سنين فلازم يتغير على 3 سنين حتى لو ماعملش 40 ألف إيه رأيكم في الكلام ده ؟؟
كل عام و أنتم بخير
بعد السلام عليكم ....
اولا احب اسجل شكري لكل الاساتذة اللي شرفوني بالرد ع الموضوع ..
ثانيا...انا عربيتي 2005 وعاملة 32 الف ك ....
خد المفاجاة ....(((لما استلمتها كانت 27 الف بس ...وانا طحنت الخمسة الباقيين)...والسبب انها كانت مرفوعة ..او مش شغالة لان صاحبتها مكنتش مهتمة بحوار العربيات ده اصلا...
بالنسبة لحوار السير ...انا اصلا مكنتش عارف مكانه فين ...!!!!!!!كنت فاكره اللي بره ده ...الراجل ضحك وقال لا يا بيه ده جوة الموتور ... وبعد اما فكه لقيت انه عبارة عن تروس ...!ولقيت ان فيه حوال 6 تروس متاكلين تماما ...!
بالنسبة لحوار الاربعين وكدة ..انا الحقيقة معنديش فكرة عنه خالص ...
هذا والله اعلم....
قديم 04-09-2011, 10:57 AM
mahmoud8 mahmoud8 غير متواجد حالياً

mahmoud8 will become famous soon enough
للاهمية رد: كارثة بكل المقاييس....!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanay32 مشاهدة المشاركة

اولا كل سنة و انت طيب
ثانيا انا اشك انه اتعمل عليك شغل فى موضوع سير الكاتينة المقطوع
ثالثا مشكلتك تقريبا حلها كان من الاول تروح تشترى بوبينة و ابلاتين و كوندنسر و تركبهم و تخلى الميكانيكى يعلى لك الكهرباء بتاعة الاسبراتير شوية
و لو تقدر تركب البوبينة الالكترونى يكون احسن و الافضل تغير مكانها من قدام المروحة الى الجهه اليسرى خلف الكربراتير
الف شكر للاستاذ ايمن لرده ع الموضوع ...
السير يا استاذ ايمن كان فيه تروس متاكلة...حوالي 6....!
بس معرفش ليه حاسس ان الموبينة هي السبب ف كل البلاوي دي ...لان بحس انها سخنة بشكل ملحوظ....!!
وهل ينفع انها تتغير ؟؟وبكام ؟؟ومنين ؟؟ وهل ده ياثر ع الموتور ..؟وبالنسبة للموبينة الالكتروني : هل ينفع تركب عندي ؟؟ اقصد يعني عن تجربة حضرتك .؟ولا معرفة عامة؟؟
بالنسبة لنقل مكان الموبينة الحالي: انا معرفش اذا كان ينفع اولا...بس كلامك صح علي فكرة لانها بصراحة ف قدام المروحة وش..!!

حاجة اخيرة بجملة الطلبات بقي....دلوقتي بالاحظ ان الحرارة بدات تزيد عن نص العداد بشكل واضح...!! مع ان الجو دلوقتي مش حر اوي زي اول الصيف مثلا...! ومع العلم ان من حوال شهر واحد من صحابي اصدر فتوي اني لازم اروح البنزينة واعمل غسيل الردياتير..رحت زي الشاطر والراجل عنده جهاز كدة ...وشال الخرطوم اللي داخل ف الردياتير وحط اللي جاي من الجهاز...وعلي فكرة المية كانت عادية والله مش فيها صدا كتير...!وقالي احسن حاجة تحط مية خضرا ...وبصراحة مكنش معايا اموال...قلت انا اخدتها كدة وهسيبها كدة ... قالي براحتك يا استاذ....
شكر اخير للاستاذ aymanay32....انت عارف بقي انا اخوك الصغير والاطفال احباب الله...