العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-09-2012, 02:17 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أيهما تفضل ولماذا (سؤال اجباري لازم تخش ترد وبـ 30 درجة كمان) اللوجان مانيوال ولا اوتو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amor777 مشاهدة المشاركة

ايه يا جماعة ده ولا واحد خد الدرجه النهائية اكتر واحد جاوب ياخد بالكتير 10 من 30 انا عايز اجابة لكل نقطة من نقط السؤال وياريت تقولوا رايكوا اخليني فعلا في المانيوال لانه مضمون عشان الاوتو لسه جديد والفتيس بتاعه الله الي يعلم بيه ممكن يكون فيه ايه ولا رأيكوا ايييييييييييييييييه تعبت من التفكييير
طالما مصمم انك تشترى زيرو يبقى خليك فى الاوتو .. لاحظ انك مش بس حتاخد فتيس اوتو
انت حتاخد ماتور اقوى من ماتور المانيول لانه 16 صباب و 105 حصان المانيول 8 صباب و 90 حصان
الاوتو سواقته اسهل واريح بدل ما كل شوية تدوس دبرياج بسبب الزحمة اللى احنا عايشين فيها
فتيس اللوجان ستبترونيك وممكن تقلبه مانيول .. يعنى جميع جميع المميزات بتصب فى صالح الاوتو
بس دة يرجع لميزانيتك واحسبها بالورقة والقلم علشان حيبقى عندك حاجات تانية محتاجة فلوس
زى الترخيص والفرش الجلد بالذات للارضية والغطا الخارجى والصيانات كل 10 الاف كيلو
وكل دة غير انك حيكون عليك فلوس من تمن العربية .. انا مش بحبطك لكن انا بكلمك بواقعية
وبفكر معاك بصوت عالى علشان تدرس كل خطوة وعشان ماتلاقيش مصاريف مفاجأة طلعتلك
قديم 08-10-2012, 01:58 PM
amor777 amor777 غير متواجد حالياً

amor777 will become famous soon enoughamor777 will become famous soon enough
افتراضي رد: أيهما تفضل ولماذا (سؤال اجباري لازم تخش ترد وبـ 30 درجة كمان) اللوجان مانيوال ولا اوتو

تنشييييط للموضوع ليه يا اعضاء المنتدي خذلتوني كده كنت مستني منكوا ردود اكتر من كده بكتير تخليني ارسي علي المانيوال ولا الاوتو انا خلاص هحجز من التوكيل خلال اسبوعين ارجو الافادة من اهل الخبرة
قديم 08-10-2012, 03:58 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الأوتو احسن واريح بس خلي بالك استهلاك الوقود اعلي من المانوال والتجميع في السحب اقل واقصي سرعه اقل من المانوال وصيانة المانوال اسهل من الأوتو
بس انا لو مكانك هجيب الأوتو لو بمشي كثير في طرق مزدحمه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 08-10-2012, 04:07 PM
W@lid W@lid غير متواجد حالياً

W@lid has a spectacular aura aboutW@lid has a spectacular aura about

1- فرق المبلغ (7000) فعلا يستاهل اني اضغط نفسي واخليها اوتو

يستاهل

2- الحجز والتسليم من التوكيل شوفت واحد بيشتكي انه عجز من ساعه ما حجز الاوتو ولسه مستلمهاش لحد دلوقتي واعرف ان المانيوال تسليمها اسرع

اشتري نفسك وهات من معرض وادفع 2500 مش مشكلة

3- فيه مشاكل في فتيس الاوتو واجيب مانيوال واخليني في المضمون ولا اللوجان الاوتو تمام ومفهاش مشاكل

فتيس الاتوماتيك بتاع اللوجان هو اللي في الداستر وبالعكس أحس أنه مطور واحسن كتير

4- فعلا سواقة المانيوال بشعة كده في الزحمة خاصة اني معرفش اي حاجه عن السواقة واخليني في الاوتو احسن ولا الاحسن لي اتعلم سواقه المانيوال عشان اتأسس صح ولا ممكن اخرب المانيوال بغيارات غلط لان طبعا في احتمال اغلط في الغيارات وانا بسوقها

تتأسس ايه يا باشا انت عايز تسوق مش تشتغل سواق، سيبك من حوارات الناس الغريبة اللي بتخلط بين واحد بيسوق وواحد سواق لو خدت مشوار واحد من فيصل إلى المهندسين هتعرف أن الله حق المدن ملهاش غير الاوتو

5- انا ناوي اجيبها واخليها معايا يعني بالقليل 7 سنين فانهي الاحسن عشان تعيش معايا

اعتقد من خبرتي المواضعة أي زيرو هتعيش 7 سنين شوف الشسري اللي نولت في 2002 زي القردة في الشارع بس السؤال هنا في سعر اعادة البيع وسرعة البيع
الأول بيفرق في حالة العربية يعني متجيش راشش دواخل وسقف وتزع أنها سعرها واقع
الثاني يفرق في النوع واعتقد بعد 7 سنين اللوجان هتبقى شعبيتها أكتر
بس للأمانة حاليًا لا تقارن الطلب عليها بالـفيرنا مثلا انا اعرف ناس بيشتروها بالتليفون
قديم 09-10-2012, 12:42 PM
الصورة الرمزية nasa
nasa nasa غير متواجد حالياً

nasa will become famous soon enoughnasa will become famous soon enough

انا من رأي المانوال احسن لان الاوتو بتبقى معقدة فى الصيانة والتكاليف