العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 20-05-2009, 03:04 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتار وعايز حد يقولى كلام كويس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dego_story مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم اجمعين اعضاء المنتدى والقائمين على خدمتة والف شكر على كل اللى رد على الموضوع وبالاخص كل من اراد تصحيح خطائى وهو عدم اكتمال طلبى ومعلش والله دى اول مشاركة ليا وكانت اول مرة اكتب فيها فى المنتدى الرائع هذا وبجد الردود كلها ممتعة ومفيدة وارجع لطلبى انا مقتنع جدا بالسيات بس ياريت حد يقولى ليه بيفضولو موديل 94 على موديل 99 مع ان المفروض الجديد احسن يعنى ومعلش كنت عايز شويه معلومات عن كفائة العربية دى وهل تسطيع تحمل السفر الكتير يعنى من الاخر تنفع لشاب اكيد هيركبها كتير الارجو التوضيح واعتذر مجددا على نقصان الطلاب المقدم اول مرةptmnlo123per123
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

بص بالنسبة لتفضيل موديل عن اخر فمش دايماً احدث موديل هو الافضل لان ممكن موديل اقدم يكون اكثر اعتمادية او اقل فى الاعطال او قطع غيارة منتشرة اكثر او تكون بياعة اكثر
انا شخصياً معرفش كتير عن موديلات السيات بس فى الغالب ديه الاسباب

بالنسبة لكفائة العربية فالسيات عربية محترمة بمعنى ان قطع غيارها معمرة واعتمادية واكيد تتحمل السفر بس المهم حاجتين

اولاً حالة العربية : هل حالتها اللى انت شاريها بيها كويسة ولا عربية متبهدلة خاصة لان اكتر السيات بتبقى مع شباب وبيبهدلوها

ثانياً طبيعة استخدامك واسلوب السواقة :
فيه فرق كبير بين انك تسافر بالعربية ان شاء الله كل يوم بس بسواقة هادية ومن غير قرص وشد بشكل دائم وتريح العربية كل فترة وتهتم بالزيوت والصيانة الدورية وبين سفرك بالعربية وانت قارص عليها

فالحالة وطبيعة الاستخدام هى اللى بتفرق

ياريت اكون اقدرت افيدك بعض الشىء واهلاً بيك فى مصر موتورز ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-05-2009, 04:49 PM
الصورة الرمزية dego_story
dego_story dego_story غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كلية تجارة

dego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond repute

الف شكر على الرد المحترم والمفيد وجزاك الله خيرا وتقدير وشكرا على ردك مرة تانية
قديم 20-05-2009, 05:05 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

لا شكر على واجب واحنا معاك فى اى استفسار دايماً ان شاء الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-05-2009, 09:18 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

ابو نورا فعلا قال المفيد و انا بقولك لو بتدور علي ابيزا 94 او 99 انا برشحلك ال 94 اعتمادية اعلي و معمرة اكتر و اقوي علي الطريق بس طبعا استهلاك بنزين اعلي لانها 1300 كربراتير و ال 99 1000 سي سي انجكشن فاهمني انا برشحلك ال 94 لكن لو عايز توفر بنزين و ضريبة اقل و برضه عربية ممتازة ال 99 حلوة و اسأل اي سؤال في الاتنين و ان شاء الله اجاوبك عليه

IBIZA
قديم 21-05-2009, 09:54 PM
الصورة الرمزية dego_story
dego_story dego_story غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كلية تجارة

dego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond repute

معلش ممكن تقولى عيوب موديل 99 و94 انت ادرى اكيد وايه الفرق بينها هى والفولكس بولو والجولف2 معلش هتعبك شوية بس انت عارف الواحد لما بيشترى اول مرة وشكرا