العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 22-06-2011, 01:02 PM
عصام جلاب عصام جلاب غير متواجد حالياً

عصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of light
افتراضي رد: عاوز رايكم بالله عليكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

حبيب قلبى لا شكر على واجب انا مش بقول كده وبعملك البحر طحينة (بطمنك ع الفاضى) ......احنا بس بنفكر مع بعضينا وبنوجد حلول بديله عشان ماتكرهش العربية لانها فى النهايه برضه عربية والحمد لله ان الموتور طلع بتاع 128 معنى كده ان الميكانيكا اتحلت ..........لأ وإيه!!! موتور سهل و أى حد بيشتغل فيه وده اول دليل على توافر البدائل وكمان الحمد لله انه طلع كويس.........مبروك تانى
المهم بقى فى الامور دى (الصيانة بصفة عامة) تتعامل مع ناس اهل ثقة
انت كده مش محتاج متخصصين لان موتور 128 معروف.. لكن اللى تاخد بالك منه مع الصنايعي انك تفهمة العربية دى ايه ....عشان لما يحط ايده فيها يبقى فاهم بيتحرك ازاى..
وكل مشكله لها 1000 حل مش حل واحد المهم نشغل الجمجمة .... تمام؟؟
بالنسبة بقى ان لونك (حاليا) ابيض يا ورد - فا مافيش احسن من الابيض طبعا.....
لانه بيليق على كل الالوان !!!!! هههههههههههههههههه
وماتقلقش كلنا بنبقى ابيض فى البدايه.............. وبعدين بنقلب على الوان الطيف وعينك ماتشوف الا النورهههههههههههههههه
والابيض عبارة عن خليط من الوان الطيف ......( شوف الفيزياء بقى لما تشتغل) يعنى انت عندك اساسيات الخبرة لكن متلخبطة على بعض ومطلعة اللون الجميل ده !!! مع الوقت الالوان هاتنفصل وتوضح..............
وان شاء الله هاتكون علّامة فى المنتدى ونتعلم منك
(حط عربيتك فى عينيك وحبها..... هاتحطك هى فى قلبها)
الله ....!!!!!!! تصدق تنفع حكمة او مطلع اغنية ههههههههههههههههههههههههه ه
ربنا يوفقك وانا متابع معاك
والله يا عم ايمن دمك زى العسل
انارحت لواحد عفشجى تانى وقالى العربية محتاجة علبة دريكسيون وبيضة مقص فقط لاغير وقالى هيكلفونى حوالى 300او400جنيه بالمصنعية والتركيب وانشاء الله هاسأل ثالث ورابع للتأكيد
بس نسيت اسأله البيضة مسلوقة ولامقلية ههههههههههه
قديم 22-06-2011, 01:24 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام جلاب مشاهدة المشاركة

والله يا عم ايمن دمك زى العسل
انارحت لواحد عفشجى تانى وقالى العربية محتاجة علبة دريكسيون وبيضة مقص فقط لاغير وقالى هيكلفونى حوالى 300او400جنيه بالمصنعية والتركيب وانشاء الله هاسأل ثالث ورابع للتأكيد
بس نسيت اسأله البيضة مسلوقة ولامقلية ههههههههههه
والله انت اللى جميل وروحك خفيفة ومرحة (ربنا يديمها نعمة عليك)
ومن خلال خبرتى كده اقدر اقولك ان البيضة بتاعة العربية دى Omelet لانه اخف على معدة العفشةههههههههههههههههه:0 959C9~155:

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 26-06-2011, 11:06 PM

عصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of light

والله انت اللى جميل وروحك خفيفة ومرحة (ربنا يديمها نعمة عليك)
ومن خلال خبرتى كده اقدر اقولك ان البيضة بتاعة العربية دى Omelet لانه اخف على معدة العفشةههههههههههههههههه:0 959C9~155:
السلام عليكم ياايمن باشا يارب تكون بخير
انا رحت الوكالة يوم الجمعة اللى فاتت ولفيت حوالى ربع ساعة فقط ولقيت محلين لقطع الغيا ر شغالين فى السيمكا ولقيت عندهم عفشة سيمكا 73 كاملة بسعر 500جنيه
طيب ما الحاجه موجودة اهيه
ليه الاخوة الكرام قالوا صعب نلقيها ولايمكن انا اللى حظى كويس
على العموم انارايح انشاء الله للعفشجى يوم الجمعة القادمة حسب الاتفاق ادعيلى ربنا يوفقنى عشان ابدأ بقة حصص التعليم لأنى اشتقت جدا للسواقة
قديم 27-06-2011, 01:16 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام جلاب مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ياايمن باشا يارب تكون بخير
انا رحت الوكالة يوم الجمعة اللى فاتت ولفيت حوالى ربع ساعة فقط ولقيت محلين لقطع الغيا ر شغالين فى السيمكا ولقيت عندهم عفشة سيمكا 73 كاملة بسعر 500جنيه
طيب ما الحاجه موجودة اهيه
ليه الاخوة الكرام قالوا صعب نلقيها ولايمكن انا اللى حظى كويس
على العموم انارايح انشاء(ان شاء) الله للعفشجى يوم الجمعة القادمة حسب الاتفاق ادعيلى ربنا يوفقنى عشان ابدأ بقة حصص التعليم لأنى اشتقت جدا للسواقة
الف مبروك يا ابو عصام انك عترت (لاقيت) حد شغال فى السيمكا...
شوفت بقى ان اللى يدور يلاقى ..؟؟؟ اديك حطيت رجلك على اول الطريق ومجهود شخصى منك.... انت كده 100 100
المهم يا بطل انك تتابع بقى مع الوقت
انزل كده ساعة روقان وشوف اللى ناقص فى العربية(حسب رؤيتك) ولما تكون فاضى او معدى جنب الوكاله عدى واسأل على الحاجات اللى انت عايزها خد فكره عن السعر ع الاقل وطالما لاقيت واحد عنده قطع الغيار دى يبقى ان شاء الله هتلاقى اتنين وتلاته واربعة وباين عليك عندك اصرار انك توصل لحاجه (ميزة مهمة جدا) بالنسبة ان بعض الاخوه الافاضل قالك مش هتلاقى قطع غيار اعتقد ده بيرجع الى ندرة(او انعدام ) وجود الماركة دى فى السوق سواء على مستوى الاقتناء (حد عنده) او على مستوى التجارة( بيع وشراء) فا ده اللى خلاهم يفكروا ان مالهاش قطع غيار
وان شاء الله كل شىء هايتلم ويبقى تمام
ظبط عفشتك + موتورك كويس والحمد لله+ راجع على الكهربة والاشارت
وتوكل على الله واتعلم وطالما العربية تحت رجلك يبقى بكتيرك اسبوع وتبقى سواق ماهر وبعد ماتخلص والتعليم فى الشوارع الداخلية الزحمة العادية بتاعة الطريق خللى اللى بيعلمك يخطفك كده حبه على الدائرى عشان برضه تاخد احساس الطريق ده لانه رخم ههههههه لا منه طريق سفر وفاضى ولا منه شوارع جوه البلد وزحمة
حاجه عجيبة فعلا
وربنا يحفظك
اه نسيت اقولك : لو العربية عجباك.. وهاتحتفظ بيها شوية.. ومش هاتزهق منها فى يوم من الايام... وناوى تهتم بيها ...!!!!!! حاول فى كل فرصة تعرف قطع غيارها فين فى الوكالة والحرفيين وعزبة شلبى ودايما خليك فى حوار مع الصنايعية لما تعمل اى حاجه فى العربية ولاغيهم وكلمهم فى حاجات مختلفة عشان تاخد منهم كل المعلومات اللى تفيدك
وربنا يوفقك يا عُص

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 27-06-2011, 11:08 PM

الف مبروك يا ابو عصام انك عترت (لاقيت) حد شغال فى السيمكا...
شوفت بقى ان اللى يدور يلاقى ..؟؟؟ اديك حطيت رجلك على اول الطريق ومجهود شخصى منك.... انت كده 100 100
المهم يا بطل انك تتابع بقى مع الوقت
انزل كده ساعة روقان وشوف اللى ناقص فى العربية(حسب رؤيتك) ولما تكون فاضى او معدى جنب الوكاله عدى واسأل على الحاجات اللى انت عايزها خد فكره عن السعر ع الاقل وطالما لاقيت واحد عنده قطع الغيار دى يبقى ان شاء الله هتلاقى اتنين وتلاته واربعة وباين عليك عندك اصرار انك توصل لحاجه (ميزة مهمة جدا) بالنسبة ان بعض الاخوه الافاضل قالك مش هتلاقى قطع غيار اعتقد ده بيرجع الى ندرة(او انعدام ) وجود الماركة دى فى السوق سواء على مستوى الاقتناء (حد عنده) او على مستوى التجارة( بيع وشراء) فا ده اللى خلاهم يفكروا ان مالهاش قطع غيار
وان شاء الله كل شىء هايتلم ويبقى تمام
ظبط عفشتك + موتورك كويس والحمد لله+ راجع على الكهربة والاشارت
وتوكل على الله واتعلم وطالما العربية تحت رجلك يبقى بكتيرك اسبوع وتبقى سواق ماهر وبعد ماتخلص والتعليم فى الشوارع الداخلية الزحمة العادية بتاعة الطريق خللى اللى بيعلمك يخطفك كده حبه على الدائرى عشان برضه تاخد احساس الطريق ده لانه رخم ههههههه لا منه طريق سفر وفاضى ولا منه شوارع جوه البلد وزحمة
حاجه عجيبة فعلا
وربنا يحفظك
اه نسيت اقولك : لو العربية عجباك.. وهاتحتفظ بيها شوية.. ومش هاتزهق منها فى يوم من الايام... وناوى تهتم بيها ...!!!!!! حاول فى كل فرصة تعرف قطع غيارها فين فى الوكالة والحرفيين وعزبة شلبى ودايما خليك فى حوار مع الصنايعية لما تعمل اى حاجه فى العربية ولاغيهم وكلمهم فى حاجات مختلفة عشان تاخد منهم كل المعلومات اللى تفيدك
وربنا يوفقك يا عُص
الف شكرياأيمن باشا
والله يااخى ردودك ومتبعتك معايا بستفيد منها وبذداد حماس وعلى فكرة اناا ستفدت كتير من الموضوعا ت بتاعتك مع انى ماكملتهاش كلها علشان وقتى ضيق لكن انشاء الله اكملها لانها فعلا مواضيع هايلة ومفيدة