العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 25-08-2012, 02:33 PM
الصورة الرمزية احمد الصعيدي
احمد الصعيدي احمد الصعيدي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي
هواياتي: المقارنات الشكلية للسيارات

احمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of light
نقاش فكرو معايا

كل سنة وحضراتكم بخير انا فكرت في الموضوع دة لاني لقيت و الحمد لله عندنا في المنتدي ناس مستوها عالي قوي وفهمين كويس جدا في العربيات من ميكانيكا لكهرباء لكماليات من الاخر كل حاجة طيب لية منستفيدش من الناس دول في حل مشاكل عالم السيارات في بلدنا الغالي مصر, مصر اسعار السيارات فيها من اغلي اسعار العربيات في العالم العربي وكمان عندنا مشاكل في البنزين لانه باختصار اسعارة بتزيد واحيانا بيكون مش موجود خالص طيب نعمل ايةانا عندي تصور بسيط ممكن نحاول نخفف به ازمة البنزين و اسعار العربيات مثلا الناس بتهرب من العربيتا القديمة عشان ادائها ضعيف وكمليتها تكاد تكون معدومة واستهلاكها في البنزين كتيير " طب لية منعدلش العربيتا القديمة دي ونخلي ادائها عالي ونزود كملياتها( مثال) فيات 132 عربية انا بحبها جدا بس استهلاكها للبنزين عالي لية منحاولش نشوف متور يركب عليها حتي لو اقل في عد السي سي يدي نفي الاداء وياريت يكون تكنولوجيا احدث شوية ويكون موفر وبالنسبة للتكاليف نحاول نشوف قطع بتدي اداء عالي والقطع دي تمنها مناسب وبرضو الموضوع دة لي بعد اقتصادي لاني لما الاقي العربية بتعتي مريحاني وفيها كل الامكانيات اغيرها لية واروح اشتري عربية جديدة مستوردة ونبتدي نزود في الاستراد من غير زيادة في الصادرات ، لكن في حاجة مهمة جداا بتخلي الناس متحبش الفكرة وهي (الصنيعية) لية ميتعملش زي مركز صيانة كبيير يستلم منك العربية و تقولو علي اللي انت عايز تعملة فيها وهو يقولك هتكلف كام وتستلمها بعد قد اية بدل اللف علي الصنايعية وبرضو هيفتح مجال عمل وهيظهر المبدعين هو دة مش حل نهائي لمشاكل عالم السيارات في مصر بس ممكن يكون احد الحلول البديلة والله دة حلم ياريت يتحقق
اسف للاطالة وتقبلو تحياتي

التعديل الأخير تم بواسطة احمد الصعيدي ; 25-08-2012 الساعة 02:48 PM
قديم 26-08-2012, 06:42 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فكرو معايا

فكرة جميلة لكن موضوع ال132 صعب لأنها تقيله
عاوزة موتور قوى يشدها
وعلشان تحطلها موتور تانى لازم تعدل فى القواعد والمرور مش بيسمح بكده

يبقى الحل هو تشغيلها بالمياه مع البنزين

او بالغاز الطبيعى وده سهل اوى دلوقتى
قديم 27-08-2012, 05:17 PM
الصورة الرمزية احمد الصعيدي
احمد الصعيدي احمد الصعيدي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي
هواياتي: المقارنات الشكلية للسيارات

احمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of light

هو مش شرط 132 بس دة مثال ونورت الموضوع
قديم 27-08-2012, 05:24 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

والله يا اخي انا واحد اعرفة سمكري معاة 132
والله لما شوفت العربية من كام خطوة افتكرتها بي ام دبليو
مغير جنوت وموطي السيارة وفتحة سقف ومفيش اكر في البيبان
ومعدل في الشبكة الامامية والفوانيس
الله يباركلو فيها
احنا في مصر ام الاختراعات

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.