العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 19-10-2010, 03:03 AM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough
افتراضي رد: محتار بين التويوتا كورولا و اسكودا فانتازيا

معلش الناس اللي عماله تسرد الكماليات هل الكماليات دي كلها موجوده في الفئة الاولي من الاوكتافيا اللي هي بسعر الكورولا اعلي فئة تقريبا
بيتهيألي لأ
هل الشاشة التاتش موجوده في الفئة الاولي ميتهياليش يبقي المقارنة بين نفس الفئتين لو الاعلي او الفئة الاقل ونطلع بفرق 50 الف جنيه ممكن توفرهم في التويوتا
-----------------
ويبدو انا شعب عاطفي للغاية موضوع الالماني طاغي علينا جامد مع ان مثلا الامريكان السيارات اليابانية بتبيع عندهم يمكن اكتر من الامريكاني متعاطفوش مع سياراتهم لأ كل قرش هيدفعوه هيبقي في محلة ولا لأ مثلا في الخليج عندهم الياباني وبعد كده الامريكي

التعديل الأخير تم بواسطة mialbedewy ; 19-10-2010 الساعة 03:09 AM
قديم 22-10-2010, 07:14 PM
nour66666 nour66666 غير متواجد حالياً

nour66666 will become famous soon enough

انا عندى نفس المشكله بختار بين الكرولا والفانتازيا
واضح ان الكرولا انعم والموتور اقوى (الاحصنه لنفس السى سى) وطبعا اليابانى هايل فى الاجزاء الكهربائيه والفتيس للاوتوماتيك عمره من عمر العربيه والتكيف الذى لايقارن وعلى ما اعتقد ان الصالون الداخلى اضيق فى الكرولا عنه فى الفانتازيا وبخاصه الكنبه الخلفيه لكن تبدو الفانتازيا اكثر فخامه وبها احساس العظمه اكتر وان كنت قد سمعت ان من عيوبها الفتيس والعمر الافتراضى اقل لقطع الغيار
قديم 26-10-2010, 07:14 PM
sameh taha sameh taha غير متواجد حالياً

sameh taha will become famous soon enough

بص انا عندى نفس التساؤل ووضعت موضوع فى منتدى المقارنات الكل بيرجح التويوتا وانا موجود فى السعودية الكل بيركب التويوتا محدش يعرف هنا فانتازيا ولا اوكتافيا لكن انا زمان ركبت سكودا فورمان وفيفوريت عربية متزنة جدا متحسش بالمطبات الخفيفة
ولكن مع ذلك الكورولا افضل شوف الشكل الجديد 2011 وهم زودوا الموتور فيها من ناحية القوة روح لموضوعى وشوف صورها فى المقارنات وهم
قديم 26-10-2010, 07:46 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of

مش محتااااجة مقااارنة الفانتزيا تتفوق علي الكرولا كتير واهم حاجة الثبااات مش نستهون بية السحب حاجة مش مهمة اوي مقارنة بالثبات الفانتازيا عربية شكلها اجمل وفيها رفاهية وصالون احسن ومتعة قيااادة بأمانة انا اقول اني راكب سكودا احسن مقول اني راكب تويوتا D:

osama drift
قديم 26-10-2010, 07:51 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

I'm replying from my mobile. Hence, please accept that I write in English. While I was buying my Octavia A4, I asked someone who has both car. His very simple answer was that there is no comparison and he hates driving the Corolla after the Octavia. He added that you may compare the Octavia with the Avansis (the bigger Toyota, but never with the Corolla.

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة