العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 06-09-2010, 09:48 PM
الصورة الرمزية Horsepower
Horsepower Horsepower غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير إلى الله
التخصص العملى: Projects Controller

Horsepower will become famous soon enough
افتراضي رد: كل شئ عن الأسبويلر.

الله ينور يا إنجيكشن موضوع جديد و ممتاز,,,
إسمحلي بعد إذنك ألحق أقول حاجة صغيرة لأي حد عايز يركب سبويلر خلفي أو أمامي,,,
زي ما إنجيكشن قال إن السبويلرالخلفي بتقوم بتوليد قوة عمودية على ظهر العربية (على العجل الخلفي) علشان تمنع فقدان إرتباط العجل الخلفي بالأرض وده في حالة الجر الخلفي فقط لأن الجر الخلفي هو مصدر حركة العربية ,,, يعني أي حد عربيته جر أمامي لو ركب سبويلر يبقى مركبه زينة فقط ولو حد سأله يقول مركبه زينة فقط ,,,
طبعا تركيب السبويلر الخلفي في الجر الأمامي غير مستحب خصوصا لو وزن العربية خفيف (وغالبا معظم الجر الأمامي وزن عربياتها خفيف مقارنة بالخلفي) ,,, ليه غير مستحب؟ ,,, لأن وظيفة السبويلر الخلفي زي ما قلنا توليد قوة إضافية على ظهر العربية مما يؤدي إلى زيادة ثبات العجل الخلفي والمشكلة إنه لو وصل إنه بقى ثبات العجل الخلفي أعلى من الأمامي ,,, الأمامي هايفقد إلتصاقه بالأرض وبالتالي هايزيد إهدار قدرة الموتور على السرعات العالية (تلاقي التسارع بعد ال 140 كم/س مثلا بقي أضعف من الأول) وممكن توجيه العربية كمان يقل.

السبويلر الأمامي ده أهم مليون مرة من الخلفي ,,, لأن وظيفته إنه بيقلل الهواء إللي بينزل تحت العربية على السرعات العالية وبيوجه الهواء يمين وشمال العربية ,,, وهو ده الكلام ,,, الهواء إللي بينزل تحت العربية على السرعات العالية بيبقى عايز يرفع العربية عن الأرض ويقلل إلتصاق الكاوتش بالأرض وبالتالي يقل الثبات وده في كلا من الأمامي والخلفي ,,, بس السبويلر الأمامي منطقي أكثر في الجر الأمامي لأنه بيبقى عايز يجيب بوز العربية للأرض وبالتالي ثبات الجزء الأمامي للعربية الجر أمامي و بالتالي زيادة إلتصاق العجل الأمامي (مصدر الحركة والتوجيه) في العربية.
تحياتي للكل وكل عام و حضراتكم بألف خير

(Anyone can drive a fast car, few can drive a car fast)
Ahmad Sami
قديم 07-09-2010, 01:06 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Horsepower مشاهدة المشاركة

الله ينور يا إنجيكشن موضوع جديد و ممتاز,,,
إسمحلي بعد إذنك ألحق أقول حاجة صغيرة لأي حد عايز يركب سبويلر خلفي أو أمامي,,,
زي ما إنجيكشن قال إن السبويلرالخلفي بتقوم بتوليد قوة عمودية على ظهر العربية (على العجل الخلفي) علشان تمنع فقدان إرتباط العجل الخلفي بالأرض وده في حالة الجر الخلفي فقط لأن الجر الخلفي هو مصدر حركة العربية ,,, يعني أي حد عربيته جر أمامي لو ركب سبويلر يبقى مركبه زينة فقط ولو حد سأله يقول مركبه زينة فقط ,,,
طبعا تركيب السبويلر الخلفي في الجر الأمامي غير مستحب خصوصا لو وزن العربية خفيف (وغالبا معظم الجر الأمامي وزن عربياتها خفيف مقارنة بالخلفي) ,,, ليه غير مستحب؟ ,,, لأن وظيفة السبويلر الخلفي زي ما قلنا توليد قوة إضافية على ظهر العربية مما يؤدي إلى زيادة ثبات العجل الخلفي والمشكلة إنه لو وصل إنه بقى ثبات العجل الخلفي أعلى من الأمامي ,,, الأمامي هايفقد إلتصاقه بالأرض وبالتالي هايزيد إهدار قدرة الموتور على السرعات العالية (تلاقي التسارع بعد ال 140 كم/س مثلا بقي أضعف من الأول) وممكن توجيه العربية كمان يقل.

السبويلر الأمامي ده أهم مليون مرة من الخلفي ,,, لأن وظيفته إنه بيقلل الهواء إللي بينزل تحت العربية على السرعات العالية وبيوجه الهواء يمين وشمال العربية ,,, وهو ده الكلام ,,, الهواء إللي بينزل تحت العربية على السرعات العالية بيبقى عايز يرفع العربية عن الأرض ويقلل إلتصاق الكاوتش بالأرض وبالتالي يقل الثبات وده في كلا من الأمامي والخلفي ,,, بس السبويلر الأمامي منطقي أكثر في الجر الأمامي لأنه بيبقى عايز يجيب بوز العربية للأرض وبالتالي ثبات الجزء الأمامي للعربية الجر أمامي و بالتالي زيادة إلتصاق العجل الأمامي (مصدر الحركة والتوجيه) في العربية.
تحياتي للكل وكل عام و حضراتكم بألف خير
الله عليك يا باشمهندس, أنا برضه كنت عايز أكتب عن ال diffuser الخلفى, وتأثير الأسبويلر الأمامى فى تقليل الهواء المار تحت العربية والمقاومة و و و, بس مينفعش أقول الكلام ده فى مصر, وكنت ناوى أعمل موضوع منفصل بس حضرتك سبقتنى بردك الجميل.

كل عيد وحضرتك طيب.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 07-09-2010, 02:19 AM
الصورة الرمزية Horsepower
Horsepower Horsepower غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير إلى الله
التخصص العملى: Projects Controller

Horsepower will become famous soon enough

الله يكرمك ويبارك فيك وعليك يا Injection ده البركة فيك إنك بتعملنا مواضيع رائعة علشان نقول آرائنا فيها وكلنا نستفيد.
وكل سنة وحضرتك والأسرة و أسرة مصرموتورز بألف صحة وخير وسلام ,,, ويا رب دائما يجعل تجمعنا تجمعا مرحوما و ترفقنا من بعده تفرقا معصوما. آمين.

(Anyone can drive a fast car, few can drive a car fast)
Ahmad Sami
قديم 20-06-2011, 10:52 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

السلام عليكم
عربيتي اكسيل والاسبويلر الاصلى بتاعها باظ
فغيرته وجبت بتاع اللانسر بومه
وباذن الله هركبه
ممكن اعرف اركبه ازاى
هل اخليه خارج لبره شوية فوق الاكصدام الخلفى ولا على محاذاة حرف الشنطه عادى
وهل فى خطورة ع العربيه من حيث ظبط الاتزان والثبات خصوصا ان ثبات الاكسيل مش قوى ولكنه معقول
نرجو الافادة العاجله
وشكرا جزيلا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 05-08-2011, 08:31 AM
efat_555 efat_555 غير متواجد حالياً
من انا؟: mohamed effat
التخصص العملى: مهندس امن صناعي
هواياتي: car

efat_555 is on a distinguished road