العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 01-09-2013, 01:33 AM
code code غير متواجد حالياً

code is on a distinguished road
Post رد: عاوز اسافر مطروح بالنوبيرا حبيبتي

الحمد الله رجعت اهه المسافه فعلا مش بعيده عن 500 كيلو بس وكنت سايق انا واخويا كل واحد شويه علشان الزهق والعربيه فعلا جميله جدا في السفر وفي الجري وفي كل حاجه الحمد لله مكسفتنيش وبس المشكله اللي واجهتني بس هي ان العربيه وانا علي سرعه عاليه مش بتسحب جامد وبتتخنق مني طول منا فاتح الشبابيك لما قفلت الشبابيك وشغلت التكهيف بقت كويسه شويه ولما زودت سرعه عن 140 بدأت تصفر وعرفت المشكله كانت في الجلد اللي في السقف علشان كان ناشف اوي وانا راجع غسلته ليلتها بميه سخنه وحطتله بدره تلك زي مواحد صاحبي قالي معرفش كان بيتكلم جد ولا بيقلش بس انا سمعت بنصيحته وحسيت بفرق مبقتش بتعمل صوت خالص علي اي سرعه المهم بالنسبه للسرعه العربيه اخرها 170 انا جبت اخر الدواسه عربيتي اتوماتيك بعد ال170 مبتزودش بيثبت الامبير وهي علي ال 140 بيبقي الربي ام علي 4 وبعد كده كل 10 كيلو ب 0.5 ار بي ام لما مشيت كتير علي 140 حوالي ساعتين تقريبا مكنتش بنزل عن 140 او 150 لمبه تشيك موتور نورت مني لما بنزل ل120 بتطفي وعرفت السبب هو ان فيشه حساس الهواء اتحركت من مكانها كنت مسافر معايا عربيتن نوبيرا 2 وعربيه شيفورليه لانوس والحمد لله كلو كان ماشي مشغل التكهيف وكانو عرفين اماكن الردارات وكانو بيظبطوني معاهم علي الموبايل قبل الردار بيتصول بيا علشان نهدي ونمشي علي 100 وبالنسبه لاستهلاك البنزين فكانت بتستهلك كل 12.5 كيلو 1لتر والحمد لله وده اللي كنت مستغربه شويه بس عرفت ان السرعه العاليه مبتستهلكش بنزين وبالنسبه للتسارع فالعربيه انا حاسس انها بقت اسرع من الاول ولما حسبتلها وانا مروح كانت بتجيب من 0 ل 100 في 14.5 ثانيه بالظبط
قديم 01-09-2013, 02:58 AM
bestlove2 bestlove2 غير متواجد حالياً

bestlove2 is on a distinguished road
افتراضي رد: عاوز اسافر مطروح بالنوبيرا حبيبتي

حمد الله على سلامتك وايه اخبار الطريق والمظاهرات هناك لأنى انا كنت هناك قبل رمضان وكان كله تمام لكن بسأل دلوقت عشان اروح تانى الناس بتقول الطريق مش حلو وان هناك مظاهرات كتير

اللهم إنك عفو كريم حليم عظيم تحب العفو فاعفو عنا

لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين
قديم 01-09-2013, 03:07 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

بلاش عربيتك تغرك عشان متأذكش ولا تأذيها انا كنت بجرى فى طرق حرام المشى فيها اساسا
لبست فى قواعد موتور اخدت عين تمام تانى يوم خارج فى امان الله و على سرعة 60 عملت حادثة لأنى اتغريت و كانت النتيجة ساسبنشن العربية اتفجول و بقيت انزل على استحياء ادورها ده غير اللى عمال اكعه فلوس فى العفشة كنت ناوى اسافرلي يومين

كنت كده

بقيت كده

بخصوص مرسى مطروح عشان انا سافرت الطريق ده قبل كده و كنت محمل اوزان فده ساعدنى اثبت العربية على 140 فى الطرق الفاضية و 120 فى الطرق اللى فيها ترافك و خلى بالك من النقل الثقيل و اللى بيقع منه فى رادار فى اخر العالمين و قبل مرسى مطروح خلي بالك اخرك 100 و احذر من السراب لأن كان فى عربية شافت صابون واقع من عربية شايلة كراتين على انه سراب ربنا يكفينا جميعا شرها

جوه مرسى مطروح متحاولش تستعرض عضلات لأن المرور هناك شادد اوى و اخرك 40 -60 جوا المدينة

ربنا يسترها على الجميع و يكفينا شر الطرق

قديم 01-09-2013, 06:44 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فى رايى مفيش عربية فى مصر تعدى ال 90
عشان الطرق
عشان اخطاء الاخرين
every thing have its first time ...... do not tempt fate
حماك الله

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 05-09-2013, 05:32 PM
code code غير متواجد حالياً

code is on a distinguished road

لا متقلقش يا معلم الطرق تمام الحمد لله والبلد هناك رايقه اوي انا كنت بحس اني ماشي لوحدي اساسا هناك المرور صح هناك شادد اوي اخرك 60 والاشارات في كل مكان بس الناس عادي بيمشو براحتهم علشان مفيش عساكر هناك علي الاشارات ولا في كماين خالص غير في طريق اللي بين عجيبه ووسط البلد