العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 14-08-2013, 07:50 PM
code code غير متواجد حالياً

code is on a distinguished road
طلب عاوز اسافر مطروح بالنوبيرا حبيبتي

انا لسه جديد هنا معاكو يا جماعه واشتركت مخصوص علشان الناس اللي هنا بجد خبرتهم بتخليني عاوز اتكلم معاهم واستفيد من خبرتهم
انا معايا نوبيرا 2 2001 اتوماتيك وعملت فيا مصايب وبلاوي من يوم مجت وهي بتاخد في فلوس والحمد لله مش ببخل عليها بحاجه ومن اخر مشكله حصلت معايا وصلحتها حاسس دلوقتي أني سايق عربيه جديده ومش بسمع صوتها خالص المهم علشان مطولش اكتر من كده انا عاوز اسافر بيها مرسي مطروح تنصحوني بأيه وانا مسافر وايه اللي اعمله قبل الرحله دي علما بأني عندي ردياتير جديد والعفشه يدوب لسه ملينه من شهر والكاوتش لسه جديد ماركه محترمه وكود السرعه H وكمان قوليلي امشي علي كام في طريق زي ده وخصوصا انكو عرفين الاتوماتيك بعد الرابع بتبقي مغريه جدا وببقي مش عاوز ادوس فرامل ومش بسمع صوت الموتور خالص عاوز خبرتكو يا جدعان وشكرا ليكو مقدما
قديم 14-08-2013, 09:00 PM
الصورة الرمزية mohamed hossam elemam
mohamed hossam elemam mohamed hossam elemam غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد حسام
التخصص العملى: مامور ضرائب
هواياتي: قياده السيارات

mohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant future
افتراضي رد: عاوز اسافر مطروح بالنوبيرا حبيبتي

لازم تاكد علي الكوتش االاستبن والزيوت اللي في العربيه وفولها قبل ان تسافر

قديم 14-08-2013, 09:37 PM
code code غير متواجد حالياً

code is on a distinguished road

الزيوت تمام الحمد لله ولسه مغير زيت موتور امبارح والاستبن هبص عليه انشاء الله عاوز اعرف كمان الثبات في السرعات العالي بيبقي لحد كام لما يكون في العربيه حوالي 4 ركاب وشنطهم
انا اعلي سرعه جبتها بيها كانت 160 وكنت حاسس انها بدأت تطير مع مطبات الهوا علشان كنت راكب لوحدي
واريحها كل كام كيلو او كام مره واو ريحتها اريحها قد ايه كده نص ساعه مثلا ولا اقل ولو خدت المشوار متواصل هيبقي في مشاكل ولا لأ معلش يا جماعه انا بسأل علشان اول مره اسافر بعربيتي
قديم 14-08-2013, 10:07 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
في العجله الندامه بلاش تسرع افضل للموتور ولأجزاء العربيه لا تزيد عن سرعة 120 لتحافظ على العربيه وراجع على الكوريك ومفتاح العجل وخد عده معاك وتوكل على الله هي مش مسافه كبيره
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 14-08-2013, 11:33 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة code مشاهدة المشاركة

الزيوت تمام الحمد لله ولسه مغير زيت موتور امبارح والاستبن هبص عليه انشاء الله عاوز اعرف كمان الثبات في السرعات العالي بيبقي لحد كام لما يكون في العربيه حوالي 4 ركاب وشنطهم
انا اعلي سرعه جبتها بيها كانت 160 وكنت حاسس انها بدأت تطير مع مطبات الهوا علشان كنت راكب لوحدي
واريحها كل كام كيلو او كام مره واو ريحتها اريحها قد ايه كده نص ساعه مثلا ولا اقل ولو خدت المشوار متواصل هيبقي في مشاكل ولا لأ معلش يا جماعه انا بسأل علشان اول مره اسافر بعربيتي
زى ما قالك زميلنا فى العجلة الندامة ما تجريش بالعربية حتى لو بتغريك بقوة موتورها وخلى بالك الرادار محدد لك السرعة 100 كم فقط ، العربية ثابته وماتقلقش منها خالص ، وبعدين انت طالع من القاهرة يمكنك التوقف فى الرست هاوس ( الماستر ) ربع ساعه وبعدين لما تدخل على طريق العلمين ومنه الى الطريق الدولى الساحلى يمكنك التوقف لمدة ربع ساعة فى استراحة مدينة الضبعه وما ينفعش تسافر المسافه كلها مرة واحد مش عشان العربية ولكن علشانك انت تنزل تغسل وشك أو تصلى ها تجدد نشاطك ، ولما تدخل مطروح السرعه لا تزيد عن 60كم وحاول تسافر بالنهار فقط
رحلة سعيدة وياريت تكتب لنا تقرير عنها

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية