العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 30-06-2013, 03:37 PM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تسقيط مواتير فيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

لا اله الا الله.. محمد رسول الله

الا ما فى حد صلى على النبى حتى
اللهم صلي و سلم و بارك علي افضل الخلق و خاتم الانبياء و المرسلين سيدنا محمد صلوات الله و سلام عليه
قديم 30-06-2013, 03:47 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

الله يباركلك يا ادهم باشا .. ياااااااااااااااااااااااا اااه
مفيش اكتر من مواتير الفيات وخصوصا الفئات القديمة والمنتشرة دايما ومع ذلك ماحدش شارك حتى ولو "بالصلاة على النبى- صلى الله عليه وسلم" ...
نورتنى بمشاركتك يا باشا وانا برضه متابع فى قسم الفيات والـ 127
وبهذه المناسبة " ان حضرتك نورتنى بالمشاركة واحييت الموضوع" عاوز اسأل عن تابلوه الـ 127
ان شاء الله انا قررت اجيب شورت بلوك 127 لان ده اللى محتاج له دلوقتى وبالتالى افضل انى اغير التابلوه او على الاقل العدادات بتاعة عشان تقرأ صح مع الموتور الجديد انا عارف ان الفرق مش كبير بين موتور السيات 850 سى سى والفيات 900 سى سى لكن كمان عشان استفيد من عداد الحرارة وبالمرة عداد البنزين يتظبط والاشارات والذى منه .. ماعندكش فكرة العدادات بكام لوحدها او التابلوه كله بكام؟؟ وشوفت مره 127 العداد بتاعها فيه RPM ومنت فاكر ان 127 مافيهاش الكلام ده ؟؟ هلى وجود العداد RPM من عدمه بيرجع لايه؟؟؟ موديل سنه ولا بلد المنشأ؟؟؟
انا نفسى اجيب العداد ده بدل ما اجيب عداد خارجى للـ RPM لوحده
ومتشكر ليك كتييييييير

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 30-06-2013, 03:54 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
نقاش رد: تسقيط مواتير فيات

الجميل اللى عرفته من الشيخ طارق ان اى من المواتير السابق ذكرها ليس له اى تأثير على العربية سواء صاج او شاسية
بالنسبة للموتورين 124 و 131 هيحتاجو يتعملهم قواعد لان المواتير بتنزل من غير ولان قواعدهم مش متوفرة فعشان كده فى الغالب بيبقوا عموله وبيركبوا فى نفس مكان قواعد السيات
وهيحتاجوا سوست ومساعدين كمان والعربية تكون واطية من قدام

اللهم صل على سيدنا محمد

أحسن حاجة موضوع موتور ال124 او ال131
طبعا هتفصل قنطرة تقعد عليها المكنة وهتمد خراطيم لوش العربية بردياتير امامى
ده لو عاوز تحافظ على الموتور عشان ما يفرفرش من الحرارة ده غير مروحة برضو تبرده
محتاجة صنايعى محترف والموضوع هيبقى مكلف جدا
قديم 30-06-2013, 03:58 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

انا شايف ان السيات معلش يعنى متستهلش انك تتعب نفسك وضيع وقتك وفلوسك فى تعديلات فيها

لان مهما تصرف عليها لو فكرة تبعها مش هتجيب اللى صرفته عليها حتى لو قلت للشارى انك مركبلها متور بورش

فا اللى هتصرفه عليها بيعها احسن وكمل على تمنها وهات حاجه اعلى شويه
قديم 01-07-2013, 12:53 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

اللهم صل على سيدنا محمد

أحسن حاجة موضوع موتور ال124 او ال131
طبعا هتفصل قنطرة تقعد عليها المكنة وهتمد خراطيم لوش العربية بردياتير امامى
ده لو عاوز تحافظ على الموتور عشان ما يفرفرش من الحرارة ده غير مروحة برضو تبرده
محتاجة صنايعى محترف والموضوع هيبقى مكلف جدا
شكرا هشام باشا على الرد والمشاركة
نظرا للتكلفة اللى تشمل " الموتور + الرادياتير + العفشة .. وكل ما يلزم التعديل"
قررت أأجل الموضوع شوية وامشى حالى دلوقتى بشروت بلوك 127 لان العربية مركونة من ساعة ما جبتها بسبب طقم الشنبر .. وعايز استفيد منها بدل الركنة فى الوقت الحالى
وحضرتك ذكرت نقطة القنطرة اللى بتقعد عليها المكنة " هى دى بدل القواعد ولا هى القواعد نفسها؟؟؟ طيب وطالما غيرت القواعد هينفع المرور يوافق على كده ولا هايعتبره تعديل فى اساسيات العربية ويرفض؟؟؟ لان على حسب علمى فى النقطة ان المرور مش بيرفض اى موتور على اى عربية طالما على نفس القواعد " على اعتبار السلامة والامان يعنى"
بالنسبة للصنايعى المحترف موجود بفضل الله وربنا يباركله وهو اللى شجعنى على الفكرة كمان ولا يخفى على حد فى المنتدى ... عم حمدى محمد على "حمدى مخترع المانيوال بدون دبرياج" الله يبارك له .. راجل فى منتهى الذوق والاحترام والاحترافية المهنية

صلى على رسول الله
---------------------