العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 19-12-2010, 11:43 PM
الصورة الرمزية MEGAREKAB
MEGAREKAB MEGAREKAB غير متواجد حالياً

MEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really niceMEGAREKAB is just really nice
عاجل نداء عاجل لوجه الله تعالى لتفريج كربى

أحبائى الكرام ،،،

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته ....

أرجو منكم المساعدة لوجه الله تعالى نظرا لما أعانيه حاليا من ظروف متخبطة ولا أدرى ما السبب فى ذلك ولكن لايسعنى سوى أن أقول الحمد لله تعالى ولله الأمر من قبل ومن بعد وعسى أن تكرهوا شيئا......

بالطبع أحبائى قرأتم موضوعى الخاص بالسرطان المفاجىء لزجاج سيارتى الساجا التى لم تمش أكثر من 60 كم ولم يتم ترخيصها بعد ...

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=43410

المهم ...

كما ذكرت من قبل ....

وعدنى مدير مركز صيانة بروتون بالاسكندرية أن الزجاج الخلفى سيكون متوفرا بالاسكندرية مساء الاثنين القادم حيث أنه لا توجد سوى قطعتان فقط وموجدتان بالقاهرة أبو رواش ...

حمد الله وقلت لنفسى عسى أن تكرهوا شيئا ....

لا بد لى من الانتظار وليس بيدى حيلة أخرى ...

مساء اليوم ..

إتصل بى مرة أخرى مدير المركز ليخبرنى بخبر أخر جميل ...

" للأسف يا أستاذ محمد عربية قطع الغيار اللى بتيجى لينا من القاهرة للإسكندرية مش هتيجى الاسبوع ده ومعلش حضرتك مضطر إنك تستنى شويه ...ولو حضرتك مستعجل إنزل القاهرة على توكيلنا هناك وركبه ...... "

أنا مش عارف أقول إيه بعد كده ....

أنا خلااااااااااااااص جبت أخرى ...

هنزل مصر بالعربية الجديدة اللى من غير نمر ومن غير زجاج خلفى ؟؟

همشى بيها إزاى ياعالم ...

عربية قعدت أحوش فى تمن مقدمها ثلاث سنين ومقسط الباقى على سنتين ...

عربية ورقها يتأخر بالاسبوعين والعربية مركونة فى الجراج زى قلتها وانا بتفرج عليها ..

عربية لما جه ورقها ويوم ما رايح المرور أخيرا عشان أرخص .... الزجاج الخلفى جاله سرطان ...

عربية لسه زيرو وفى الضمان وهدفع ثمن الزجاج اللى بالشىء الفلانى 650 جم وقلت ماشى...

عربية مش لاقى الزجاج بتاعها الا فى التوكيل وهيجى بعد أربعه أيام وقلت ماشى ...

عربية توكيلها يقولى قطع الغيار هتتأخر شويه ..

والله العظيم ياجماعة ..

قسما بالله العظيم ثلاثه ...

أنا إتخنقت وجبت أخرى ...

والله العظيم و ربنا وحده أعلم إن فلوسها حلال ..

والله العظيم حلال ....

بعدت عن نظام التقسيط العادى وإخترت الاسلامى ...

بعدت عن التأمين وتوكلت على الله ...

وربنا وحده أعلم أنى تصدقت إزاى شكرا لله على مارزقنى ...

قسما بالله أنا ليل نهار بقول الحمد لله أنا ربنا كرمنى أخر كرم وأنعم عليا بوظيفه مرموقه مكفيانى وزيادة وأنعم عليا بزوجه صالحة و ثلاث بنات زى القمر وأخيرا سيارة زيرو كنت بحلم بيها طول عمرى ومن زمان عشان أركب حاجة محترمة أحافظ بيها على زوجتى وعلى بناتى الثلاثة من المواصلات والشوارع واللى بيحصل فيها ....

أنا مش عارف فى إيه وإيه اللى بيحصل معايا ده ...

اللهم لا إعتراض ..

إخوتى الكرام .....

أرجو منكم المساعدة إن إستطعتم ولكم منى خالص الدعاء والشكر والإمتنان ولكم من الله خير ثواب لأنكم ستفرجون عنى كربى بإذن الله ...

طلبى هو إن أى حد فيكم يعرف مكان أقدر أشترى منه الزجاج الخلفى للساجا يقولى عليه ...

بس ياريت يكون متأكد من توفره وبأى ثمن عشان انا مش ناقص لف ودوران ومش هقدر أتحرك بالعربية أصلا لأنها لسه مترخصتش ومش هتترخص إلا لما اركب الزجاج ...

أى نعم التوكيل قالى الاثنين الجى ورجع قالى الاسبوع الجى وأنا متأكد إن الاسبوع اللى بعده واللى بعد اللى بعده هيعدوا والزجاج مش هيجى ....

أنا فى قمه شعور لا يمكن وصفه بالكلمات ولكن سيشعر بى كل من تعب وسهر وعمل بكد وحرم نفسه وأولاده للتوفير وفى نهاية المطاف هذا الانتظار الغير مسمى ودون أجل...

أنا أسف ... أسف جدا جدا ... أسف بجد ...

محمد عبد المجيد

الاسكندرية
0116007025
0123704384
قديم 19-12-2010, 11:50 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نداء عاجل لوجه الله تعالى لتفريج كربى

والله يااستاذ محمد انا فعلا مستاء جدا من الموقف اللى حضرتك فيه وانا متعاطف معاك لاقصى درجة ونفسى اساعد ك عشان تعدى الممشكلة دى وانا معاك لو احتجت اى حاجة انا تحت امرك

ومعلش روح هات الازاز فى عربية اى حد تانى عشان ازاى حتسافر بالعربية من غير لوح ولا ازاز ومش مستهاله حد يرخم ده راى الشخصى وانا متابع الموضوع ولو احتجتنى انا حبعتلك رقمى على الخاص
قديم 19-12-2010, 11:50 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

فين كرامات رجالة ووحوش رابطة مصر موتورز فى الاسكندرية يساعدوا أخونا محمد بك عبد المجيد؟ أنا متأكد من معرفتى بيهم أنهم هيظهروا ويساعدوك فى حل المشكلة فى القريب العاجل ان شاء الله

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 19-12-2010, 11:57 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

ومعلش روح هات الازاز فى عربية اى حد تانى عشان ازاى حتسافر بالعربية من غير لوح ولا ازاز ومش مستهاله حد يرخم ده راى الشخصى
رأى سديد

وللأخ : صاحب التوبيك

لاتحزن

وقل قدر الله وماشاء فعل

فالأمر بسيط

وسيعوضك الله خيرا بإذن الله

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 20-12-2010, 12:05 AM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

السلام عليكم
استاز محمد الحمد لله على كل شىء
معلش انا مقدر شعور حضرتك بس فكرة الاستاز بدر كويسة جدا لو معاك عربية تانية ممكن تنزل بيها ابو رواش تجيب فيها البرابريز يكون احسن
ومحدش يعرف الخير فين والحمد لله انها جت فى البرابريز بس مجتش فى حاجة تانية وروق كدة وان شاء الله خير