العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 29-08-2011, 01:26 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ناقل السرعة الأتوماتيكي اليدوي Tiptronic

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

و أشكرك لحسن ذوقك في اختيار الصورة.. بيجو 206 أنت كده

أما انت كده هههههه
أهلاً بك dr_eslam_66 و شرفت.
ليه بلاش من البيجو؟ زعلان منها ليه؟
يا أخي والله معايا 206 مش عارف أقولك عاملة فيا إيه منتهى الإستهبال ياعني سخونة على طول غير مشاكل العفشة والفتيس الي كل شهر وإتنين أعيد برمجته بسبب النتشة الي فيه وغلو قطع الغيار والميكانيكية الي مابيفهموش فيها حاجة وكله كوم وسعر إعادة البيع دا كوم تاني كل ما أجيب آخري وأفكر أبيعها ألاقيني لابسها لابسها مش عارف أبيعها بربع تمنها والله مالاقيلها حل خالص العربية دي تخيل إني ماعرفتش أو بمعنى أصح إستخصرت أبيعها إشتريت عربية عليها لأني مش فاضي أصلحها.
تشتري بقى ياباشا ولا إيه الكلام.
بالمناسبة أنا مش في مصر أنا في الإمارات.
عارف بقى أنا هقولك إنك كدةةةة.

قديم 29-08-2011, 06:07 AM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

بالمناسبة أنا مش في مصر أنا في الإمارات.
هذه سبب علتك.
أنا في الرياض و مع أنها سيارة نادرة في السعودية لكن موجود ناس تفهم لها. و الحمد لله ماشية معي 200 ألف كم و شوي و أفضل من السيارات الأخرى الياباني الي ماشية نفس المسافة. و لها 5 سنوات معي. لو أنت عندي كنت سأوجد لك حل.
و لا يوجد سيارة بالدنيا لا تعطل. و أنا شفت البيجو عملي على كل حال.
و يظهر أنك لم توفق للوصول غلى مكيانيكي فاهم يريحك من المشاكل.

و فيما يخص السخونة:
أولاً: خلي المروحة تشتغل على طول و ليس أوتوماتيك. و هذا لن يضر المروحة و لا الدينمو و لا البطارية.
ساعتها لن تتجاوز الحرارة 70 , و مع المكيف 90 بعز الظهر في الصيف.
و هذا أنا أسميه غباء مصنعي من صناع البيجو! لأن أوتوماتيك المروحة يبدأ العمل على حرارة 95 !!!
الشيء الثاني: ضروري تسلك الرديتر و بالذات إذا كنت تستخدم الماء العادي الذي يضر السيارات و لا ينفعها! بعد التسليك ستلاحظ تحمل بالأجواء الحارة بشكل رهيب. و اسمع من مجرب. و بعدها لا تستخدم إلا الماء الأصلي , و إذا أردت الزيادة فعليك بالماء المقطر فقط.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

عارف بقى أنا هقولك إنك كدةةةة.
حياك الله و أنا بمزح معاك لما قلت:

قديم 29-08-2011, 09:38 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

هذه سبب علتك.
طيب هوا أساسا ي منطقتنا دي كلها الشارقة ودبي أنا ما أعرفشي غير ورشة واحدة الي شغالة في البيجو أو عليك وعلى التوكيل بقى.
وزغرطي يالي مانتيش غرمانة.

أنا في الرياض (شلاه ياسيد يابدويييي) و مع أنها سيارة نادرة في السعودية (في جميع أنحاء العالم صدقني دي حتى مش موجودة في فرنسا هههه) لكن موجود ناس تفهم لها. و الحمد لله ماشية معي 200 ألف كم و شوي و أفضل من السيارات الأخرى الياباني الي ماشية نفس المسافة. و لها 5 سنوات معي. لو أنت عندي كنت سأوجد لك حل.
لو نزلت أعمل عمرة هتصل بحضرتك وينولنا شرف التعرف. زطبعا مش هاجي بيها أنا هحطها في شنطة العربية وآخدها على إنها شنطة هدومي.
و لا يوجد سيارة بالدنيا لا تعطل. (فعال ودا للأسف طبعا) و أنا شفت البيجو عملي على كل حال. والله ما أنا عارف اقولك إيه بس.
و يظهر أنك لم توفق للوصول غلى مكيانيكي فاهم يريحك من المشاكل.
مافيش غيره أصلا.
و فيما يخص السخونة:
أولاً: خلي المروحة تشتغل على طول و ليس أوتوماتيك. و هذا لن يضر المروحة و لا الدينمو و لا البطارية. (دي فكرة بمليون جنيه او خليها ريال بقى هحاول أعدي على الميكانيكي بعد أجازة العيد) يسلم فمك.
ساعتها لن تتجاوز الحرارة 70 , و مع المكيف 90 بعز الظهر في الصيف. يسمع من بقك ربنا.
و هذا أنا أسميه غباء مصنعي من صناع البيجو! لأن أوتوماتيك المروحة يبدأ العمل على حرارة 95 !!!
دا والله مش غباء بالظبط مش عايزين نظلم الناس (دا تخلف) إزاي ينزلوا عربية زي دي هنا في بلاد زي دي من غير مايراجعوا على أول مواصفة من المواصفات الخليجي. (الحرااااااااااااارة)
الشيء الثاني: ضروري تسلك الرديتر
أنا قبل كدة سلكت الراداتير خلال شهرين بس تلات مرات وكل مرة بـ 80 درهم والعربية تفوق وتحس إنها رفعت راسها كدة يادوبك خلال إسبوع أو 10 أيام وترجع ريما لعادتها القديمة.
و بالذات إذا كنت تستخدم الماء العادي الذي يضر السيارات و لا ينفعها! بعد التسليك ستلاحظ تحمل بالأجواء الحارة بشكل رهيب. و اسمع من مجرب. و بعدها لا تستخدم إلا الماء الأصلي , و إذا أردت الزيادة فعليك بالماء المقطر فقط.
والله ما بستخد غيره.

حياك الله و أنا بمزح معاك لما قلت:
حياك الله ولله من غير ماتقول أنا حتى إبتسمت أول ما قريت مشاركتك ورجعت عيطت تاني لما إفتكرت إني العربية واقفة ماإتحركتشي بقالها إسبوع.
عايز أسألك على شوية حاجات بقى بعد إذنك.
هل واجهت مشاكل في الفتيس؟ (نتشة أو رجة أو إنه مابرضاش ياخد النقلة أصلا)
هل واجهت مشاكل في الكهربا؟ (دوارة عالية أول النهار أعلى من العادي عدم تكرار الدوارة بسهولة لو العربية باردة رجَة واضحة طول ما العربية باردة).
فيه حاجة إسمها الفاكيوم إيه دي علشان أنا على قدي شوية في الميكانيكا تعرفها كمان مصطلحاتهم هنا في أجزاء العربية غريبة شوية.

قديم 20-05-2013, 02:44 PM
zicooo2010 zicooo2010 غير متواجد حالياً

zicooo2010 will become famous soon enough