العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 19-11-2011, 07:03 PM
hamaad hamaad غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم والقراءة

hamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud ofhamaad has much to be proud of
افتراضي رد: رابطة ملاك الكيا برايد

نظف الموتور كويس ونظف حوالين الحوض
قديم 24-11-2011, 11:22 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shtaher2368 مشاهدة المشاركة

عيبها الوحيد تخبيط دائم بالأبواب وزنة دائمة فى الأبواب

أقصد زنة فى التابلوة معايا موديل 1999

حاول تتبع الصوت وتعرف فين المشكلة وعامة دى شكلها مشكلة فردية يعنى مسمعتش اجماع بوجودها فى كل البرايد أو حتى اغلبها .
السلام عليكم
تخبيط دائم في الابواب ممكن يكون عند حضرتك اطار تالف(كوتش ملووح)او محتاج ترصيص او كوبلن ملحوم غلط وعامل رفه او حتى قاعده متور مكسوره
بالنسبه لزنه التابلوه ممكن تكون ناتجه من احتكاك الدركسيون بعلبه دراع المساحه وده علاجه بتفك العلبه والدركسيون وتركبهم صح من اول وجديد

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 24-11-2011, 11:31 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
للاهمية رد: رابطة ملاك الكيا برايد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل فؤاد مشاهدة المشاركة

عندى كيا برايد العصفورة استهلاكها عالى فى البنزين الصفيحة بتعمل 200كم البوجيهات بتكربن بصرعة وتقطع وكمان الشكمان فيه دخان اسود مش عارف ايه المشكلة وابدا الحل منين .
لو سمحتم لو فية حد يعرف السبب والحل يساعدنى سواء الاخ ابونورا او اى حد متخصص من رابطة ملاك كيا
السلام عليكم
غير فلتر الهوا والبوجيهات وفلتر النزين وراجه على خراطيم البنزين وممكن يكون التنك فيه خرم صغير او شرخ
ولاحظ لما تفول العربيه للاخرخالص بتشم بنزين؟ممكن يكون خرطوم الفايز متأكل...
موضوع بسيط محتاج ميكانيكي شاطر ويحلهولك بسهوله
لكن لرجع واقولك غير فلتر الهوا متنضفهوش وحاول تجيبه اصلي
ياريت اكون افدتك

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 18-12-2011, 06:10 PM
may_moon911 may_moon911 غير متواجد حالياً

may_moon911 has a spectacular aura aboutmay_moon911 has a spectacular aura aboutmay_moon911 has a spectacular aura about

مساء الخير يا استاذ مناور
و انا جاي من المنتدي التاني لهنا لقيت الموضوع هنا كمان و دا شيء كويس عشان الكل يستفيد باذن الله
اخبارك حضرتك ايه ... عسي ان تكون بخير ان شاء الله

معلش عندي سؤال
هيا البرايد السيدان 2000 اللي هيا 1323 سي سي كام حصان بقي لاني مش عارف العربيه كام حصان للاسف
و دروت علي جوجل ما لقيتش حاجة تفيدني
قديم 15-01-2012, 10:05 PM
رمضان5 رمضان5 غير متواجد حالياً

رمضان5 is on a distinguished road
افتراضي المساعدة يا جماعة انا اشتريت كيا برايد 2000

السلام عليكم ورحمة الله .اولا شكرا لصاحب الموضوع واتشرف بانضمام لرابطة ملاكى الكيا
ارجوا المساعدة يا جماعة انا اشتريت كيا برايد 2000 لاكن عايزة شغل كتير .مطلوب اعملها عفشة كاملة لانها بتشخشخ وانا ماشى بيها .والصالون عايز اجددة بالكامل وبالذات الابواب الامامية لان الازاز الكهرباء فية مشكلة واليدات عايزة تتغير .الفتيس فى الغيار الثانى بتترج اول ما اجا اطلع بيها.ودة واحد صاحبى قالى تلاقيها بوجيهات .وعايز اغير جميع السيور والفلاتر والزيوت.
من الاخر يا جماعة انا دخلت فيها لانى كان معايا 128 موديل 75 بقالها شهرين وقرفت منها ومش عارف ابيعها فدخلت فى دى ودفعت 12000 جنية وانا من الغردقة فعاوز اعرف رايكم وابدا باية قبل اية والتكلفة قد اية لانى عايز اظبطها بصراحة واعرف كل المطلوب علشان ابعت اجيبة من مصر فى الشحن
وشكرا يا جماعة وطولت عليكم انا اسف

التعديل الأخير تم بواسطة رمضان5 ; 15-01-2012 الساعة 10:40 PM

الكلمات الدليلية
اسعار قطع غيار, برايد, kia pride, pride, عصفورة, كيا برايد