العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 29-06-2010, 03:48 PM
Prince2003 Prince2003 غير متواجد حالياً

Prince2003 has a spectacular aura aboutPrince2003 has a spectacular aura about
افتراضي مشكلة التكييف فى اللوجان

السلام عليكم

أنا الحمدلله أستلمت الوجان الول أوبشن من أسبوع و العربية جميلة بأستثناء مشكلة التكييف.

المشكلة أننا لما بشغل التكييف على أى سرعة صوت المتور بيعلى جداااااااا و لو واقف بيفضل المتور بينعر على فترات متقطعه و ال أربم بيتحرك مع صوت المتور و لما بكون ماشى بيحصل تنتيشه فى العربيه واضحه جدا و بتقل مع زياده السرعة بس بتفضل موجوده . و مع كده أنا مش حاسس أن التكييف بيسقع

مع العلم أنا عامل 390 كم و أعلى سرعه جبتها كانت 100 كم /س .

ياريت يجماعة حد يفيدنى عشان بدأت أقلق من موضوع التكييف
قديم 29-06-2010, 06:39 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة التكييف فى اللوجان

انت لسة يدوب 400 كيلو ماتنتظرش من العربية انها تعطى افضل اداء ليها لان العربية تعطى افضل اداء بعد 3000 كيلو
بالنسبة للنتشة التوكيل بيظبط التكييف فى الصيانة وبيبقى زى الفل لا تقلق ... وصوت الماتور حيهدى مع الوقت وهيهدى اكتر بعد صيانة 5000 وهيهدى اكتر واكتر بعد اول تغيره زيت
......................... ............
الف مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها ... واصبر على لوجى شوية وحتشعر بتحسن الاداء تدريجيا
قديم 29-06-2010, 10:15 PM
Prince2003 Prince2003 غير متواجد حالياً

Prince2003 has a spectacular aura aboutPrince2003 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

انت لسة يدوب 400 كيلو ماتنتظرش من العربية انها تعطى افضل اداء ليها لان العربية تعطى افضل اداء بعد 3000 كيلو
بالنسبة للنتشة التوكيل بيظبط التكييف فى الصيانة وبيبقى زى الفل لا تقلق ... وصوت الماتور حيهدى مع الوقت وهيهدى اكتر بعد صيانة 5000 وهيهدى اكتر واكتر بعد اول تغيره زيت
......................... ............
الف مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها ... واصبر على لوجى شوية وحتشعر بتحسن الاداء تدريجيا
السلام عليكم

يعنى رأي حضرتك يا أ/ رينجو أننا أستنى صيانة ال 5000 و لا أحاول أروح قبل كده؟؟

و ربنا يبارك فيك
قديم 30-06-2010, 01:54 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

انا شايف انك تصبر شوية على العربية حتى مش لازم تستنى لحد 5000 كيلو
لكن ممكن مثلا بعد 2000 كيلو تلاقى العربية فاقت والنتشة اختفت ... عموما انت ممكن تقلل شوية درجة التبريد
وماتخليهاش على اعلى درجة والنتشة حتختفى مؤقتا لحد ما التوكيل يظبطهولك (درجة التبريد مش سرعة المروحة)
واظبط التكييف انه ياخد الهواء من داخل الصالون .. وربنا يوفقك ان شاء الله ولا تقلق
قديم 30-06-2010, 02:06 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

اولا الف مبروك على اللوجان بس ياصديقى مفروض انك متشغلش التكييف قى الالف الاولى المفروض انك جربته وانت بتشترى العربيه بس وتستنى بعد اول صيانه بعد الف كيلو
انا بنصحك متشغلوش خالص الا وانت بتعمل صيانه الالف وتشوف الوضع هايبقى ايه وهما يضبطولك المسائل

مره تانيه مبروك