العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > اﻷنشطة و المقابلات و التعارف

اﻷنشطة و المقابلات و التعارف خاص بمواضيع انشطة ومقابلات و التعارف بين اعضاء المنتدى يجب الحصول على موافقة من الإدارة قبل نشر أى موضوعات بهذا القسم

قديم 31-08-2008, 08:57 PM
Xpert Xpert غير متواجد حالياً
من انا؟: بيشو
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سابق
هواياتي: هاوي سيارات

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all
افتراضي رد: -O( كرسى الاعتراف )O-

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

يا خبر يا جماعة

انتوا ليه بتعملوا فى بعض كده ptmnlo123per184

فكره جامده جدا وربنا يقويك يا استاذ اكسبرت

معلش انا مقدر ظروفك والله بس مجاتش على السؤالين بتوعى انا كمان ptmnlo123per1127

بصفتك تاجر سيارات او قطع غيار اسمحلى اسئلك الاتى

ايه اهم حاجة الواحد ياخد باله منها لما يجى يشترى قطعة غيار
وامتى يشترى جديد ولا استيراد
وايه العربيات اللى قطع غيارها من رايك افضل وارخص ومتوفرة اكتر وايه قطع غيارة مقرفة
وايه العربيات او الماركات اللى قطع غيارها سليمة دائما وايه اللى بتبقى فيها عيوب ومرتجعات اكتر
وايه اكتر ماركات قطع غيارهم مضروبة وبتتقلد

ياريت مكونش تقلت عليك واطمع فى الاجابة الكاملة
هههههههه اجابات كامله كمان . ده شكلي هايطلع عنيا لحد بكره هههههههههههptmnlo123per11 27
يا باشا انت نامر .. انا كنت تاجر قطع غيار مستعمله
1- ايه اهم حاجه تاخد بالك منها لما تشتري قطعه غيار ؟ لما تشتري المستعمل تاخد الحاجه علي التجربه .. و تحاول تجيب حاجه تكون حالتها جديده (فيه فرق بين الحاله جديده ... و شكلها عامل زي الجديد) ....دايماُ علي التجربه .. و لو مش عاوز يديك علي التجربه ماتاخدش (ماتروحش تشتريلي مسمارين و تقول له علي التجريه هههههه يعني تبقي حاجه ممكن تطلع بايظه او ماتركبش ..) و من الافضل انك تشرحله الظروف .. يعني انت مثلاُ لو بتركب فتيس مش بتاع العربيه .ز تقوله انا هاعمل كذا كذا و لو ماركبش هاجيبهولك .. لو طلع فيه حاجه يلزمك...

2-انا افضل لو اجيب حاجتي استيراد زز و اجددها لو محتاجه بحاجات جديده .. بتوفر معاك فلوس .. و بتبقي rebuilt... ازاي ؟
خليك مثلاُ محتاج طنابير و مساعدين و يايات قدام ... ماتروحش تجيب كله جديد .. لاء .. انا اجيب ركبتين بتوع موديل اعلي في سعه الموتور (الفرامل بتبقي اكبر) .. امسكهم افكهم .. اكشف عليهم .. المساعد هايطلع حلو هوه و الياي .. يبقي تغير تيل فرامل و طنابير لو احتجت .. كده هايبقي عندك ركبتين مجددين بالكامل .. و في نفس الوقت يبقي معاك فرامل اكبر (احسن) .. و بتبيع اللي عندك مستعمل اللي يحتاج حاجه ياخدها ..

3-بالنسبه للعربيات فانا مابحسبهاش كده .. انا راجل ماسك في البي ام .. انت راجل ماسك في التويوتا .. غيرنا ماسك في الفيات..ز دي مزاجات اكتر من اي حاجه تاني .. كل واحد بيرتاح في مكان ..

4-مافيش عربيه قطع غيارها سليمه دايماُ و كله بيبقي فيه عيوب و مرتجع ... و الا العربيه ماكانتش تنزل قطع غيار ... انا ابيع عربيه جولف 2 في سويسرا تكون سليمه و ماشيه و مترخصه هابيعها احسن مما انزلها قطع غيار هنا .. بتتفك ليه دي بقي كل عربيه و ظروفها ... ممكن تكون عفشتها بايظه ممكن موتور مفوت و ممكن فوانيس مكسوره او حتي حته من العتب ناقصه !

5-بالنسبه لشغل المضروب و الكلام ده فالمضروب في قطع غيار المستعمله المستورده بيبقي قليل .. الكلام ده في قطع غيار الجديد و دي ميزه الاستيراد

Why?...Cause I can
The Raise of the Don ... Don Johnny

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///

قديم 31-08-2008, 09:05 PM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

والله ياباشا اجابات اكسبرتيه جامده جدا وفتحت نفس الواحد على اسئلة تانية ptmnlo123per122

متخافش متخافش مش هقولها دلوقتى علشان ادى فرصة للباقى الاعضاء ptmnlo123per1116

كان الله فى العونptmnlo123per145
قديم 31-08-2008, 09:24 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

حبيبي علي كرسي الإعتراف ،،

ده انا هاسلخه و لازم يجاوب ،،، ptmnlo123per184

أولآ ، الأسئلة الشخصية ،،

1- إزاي عمرك صغير كده و عندك كل التجارب الفظيعة دي في تعديل السيارات ptmnlo123per111

2- طبيعة دراستك ايه

ثانيا ، الأسئلة البروفشنالية ،،

1- انا شخصيا من اصحاب مبدأ شري العبد و لا تربيته

و احنا مش هنفهم احسن من المصنع

السؤال بقه هل فعلآ ممكن اجيب عربية عادية جدا و اعدلها و تبقي عربية جبارة ؟؟

و هل دخ مش هيؤدي لمشاكل و يطلع عيني و يخرج العربية من مفهومها الأساسي كوسيلة مواصلات مريحة بدون وجع دماغ

يعني ممكن اعدل عربية تبقي بثبات الألماني و نعومة الياباني و قوة و شياكة الإيطالي

من غير ما تخرب كلها في الآخر ؟؟ ptmnlo123per195ptmnlo123p er195

بس كده دلوقتي و ليا عودة ptmnlo123per145

قديم 31-08-2008, 09:33 PM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute

سيد إكسبرت السلام عليكم ، أنا عايز إجابات واضخة وصريحة بدون لف ودورات ويوتيرن :-

1- إنت ليه حبيت السيارات يعني إيه اللي دخلك المجال ده أساسا ؟

2- إيه موضوع حبك لمساعدة الناس بدون مقابل ده ؟ أنا كنت سمعت مرة نك بعت لواحد صاحبك قطعة غيار من بني سويف للقاهرة ومرضتش تحاسبه عليها ؟ أعذرني يعني مفيش حاجة الأيام ديه ببلاش ؟؟؟؟

3- إنت بتشتغل إيه دلوقتي بالضبط ؟

4- عندك استعداد تسافر بره مصر و لا هتقول مصر هي أمي ptmnlo123per172ptmnlo123p er172ptmnlo123per172ptmnl o123per172

5- ليه دخلت مصر موترز طالما ما بتكتبش مواضيع جديدة وبتكتفي بالردود بس ؟

6- أعتقد إنك صعيدي صح ؟ طيب إنت عصبي ولا عادي كول يعني وده بيثأثر على سواقتك وعلى قراراتك ؟

7- إنت خاطب ولا مجوز ولا لسه ؟ وعرفتها منين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

8- إنت خريج إيه يعني دراستك كانت إيه ؟

9- أسرتك كام فرد ؟ وليك أخوات بيحبوا السيارات زيك ولا لأ ؟

10 - أخيرا عمرك دخلت القسم قبل كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولو دخلت ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أرجو ماتزعلش من أسألتي .ptmnlo123per1127

قديم 31-08-2008, 11:59 PM
Xpert Xpert غير متواجد حالياً
من انا؟: بيشو
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سابق
هواياتي: هاوي سيارات

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all

نيهيهيهيهيهه .. هاتسلخ و عاوزني ابقي فرحان ptmnlo123per111 ما علينا .. بما انه كرسي ريسينج .. و مرتاح عليه .. هارد علي جميع التساؤلات ptmnlo123per1147
عمي و حبيبي احمد بك انور و اسئلته التي تزداد عجباُ ptmnlo123per115

ههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

حبيبي علي كرسي الإعتراف ،،

ده انا هاسلخه و لازم يجاوب ،،، ptmnlo123per184

أولآ ، الأسئلة الشخصية ،،

1- إزاي عمرك صغير كده و عندك كل التجارب الفظيعة دي في تعديل السيارات ptmnlo123per111
بص يا سيدي .. ده سؤال سهل .. بيس اوف كيك ptmnlo123per112
ببساطه .. من و انا صغير .. كان عندنا جراج بتاع تفكيك عربيات في سويسرا .. و كنت باروحه بعد المدرسه يومياُ .. فطالع مولود في الشغلانه يعني B)

2- طبيعة دراستك ايه
كليه تجاره .. سنه رابعه ..هاعيد السنه علي 4 مواد ان شاء الله .. و اول مره في حياتي اعيد السنه .. بس ايزي يعني ههههه

ثانيا ، الأسئلة البروفشنالية ،،

1- انا شخصيا من اصحاب مبدأ شري العبد و لا تربيته

و احنا مش هنفهم احسن من المصنع

السؤال بقه هل فعلآ ممكن اجيب عربية عادية جدا و اعدلها و تبقي عربية جبارة ؟؟

ايوه ينفع .. اديها لواحد مش مصري و كل شيء بينفع .. تديها لواحد مصري يبقي عوضك علي الله في العربيه .. و اللي سايق العربيه .. و اللي راكب معاك في العربيه .. و معاهم 10 او 15 واحد منالInnocent bystanders :D
عربيه جباره يعني : تعديل الموتور + تعديل الفرامل + تعديل العفشه + تعديل كل ما يتعلق بالات الجر .. بجانب بقي القطع الايروديناميكيه و ال weight reduction و بلاوي سوداء .. و بعدين مافيش حاجه اسمها عربيه جباره .. انت بتعدل العربيه حسب ال application اللي انت عاوزها فيها .. يعني عندك الريسينجز نفسها متقسمه hill climp , track race , endurance race ..و كل ده بتفرق في التعديلات في الموتور و في العفشه و في معظم الاجزاء ...

و هل ده مش هيؤدي لمشاكل و يطلع عيني و يخرج العربية من مفهومها الأساسي كوسيلة مواصلات مريحة بدون وجع دماغ

يعني ممكن اعدل عربية تبقي بثبات الألماني و نعومة الياباني و قوة و شياكة الإيطالي

من غير ما تخرب كلها في الآخر ؟؟ ptmnlo123per195ptmnlo123p er195
برضه حسب الاسلوب المتبع في التعديل في العربيه ... كما سبق الشرح كده .. (الموضوع مش بسيط ... ده عالم تاني )

بس كده دلوقتي و ليا عودة ptmnlo123per145
ههههههههههه و نحن جاهزون لعودتكم هههههههههه (الاختيار بيزيد اهه ) هههههههههه

Why?...Cause I can
The Raise of the Don ... Don Johnny

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///