العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 30-04-2011, 09:37 PM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold
افتراضي رابطة ملاك الكيا برايد

السلام عليكم ورحمة الله يا أهل مصر موتورز

الموضوع ده أنا فتحته فى منتدى تانى للسيارات وكنت ناوى افتحه هنا بس اللى كان مخلينى متردد ان هناك البرايد مظلومة ومش واخدة حقها من النقاش أو السؤال حتى انما هنا أبو نورا قايم بالواجب وزيادة - يمكن علشان هيا عشرة عمر معاه فهو بيردلها الجميل - فعامل قسم وحاطط معلومات تحفة خلتنى مش عارف لو فتحت نفس الموضوع هنا ممكن ازيد ايه على اللى هو قاله بس فى النهاية قلت لازم احط الموضوع هنا علشان أنا ياما استفدت من المنتدى .

وأنا عايز انبه انى مش خبير قوى بس العربية معايا بقالها دولقتى حوالى سنة ونص والحمد لله مرتاح معاها واعرف بعض الامور عنها ان شاء الله ناوى اعرف الناس بيها .

واثناء تحضيرى لذلك ياريت اصحاب الكيا برايد يشرفونا هنا ويشاركونا بخبراتهم .
قديم 30-04-2011, 09:39 PM

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold
افتراضي رد: رابطة ملاك الكيا برايد

نبدأ بتجربتى مع العربية من موضوع سابق

أنا معايا كيا برايد 96 هاتش باك 1100 سى سى والعربية كويسة معايا والحمد لله حتى انى فكرت فى وقت من الاوقات لما اغير اجيب السيدان منها اللى هيا 1300 سى سى بإذن الله .

بالنسبة للبنزين العربية يادوب بتشم بنزين هى المفروض بتعمل من 5.5 إلى 6 لتر فى ال 100 كيلو لو ماشى طوالى وحوالى 7 لو ماشى فى المدينة ، ممكن تمشى العربية ببنزين 80 عادى خالص بس من حين لاخر ابقى حط 90 علشان تفوق العربية لان كتر ال 80 بيخليها تسقف وسحبها بيبقى زفت ولو مشيتها على 92 زى ما أنا عامل حتلاقى عربيتك جراية بشكل غريب ، قطع الغيار رخيصة جدا يعنى لو اشتريت العربية وغيرت طقم السيرفس حاتصرفلك بتاع من 200 إلى 350 جنيه أول عن اخر ويمكن أقل كمان كمثال سير الكاتينة ب 45 جنيه سير الدينامو ب 15 جنيه فلتر الهواء 20 البوجيهات 35 المساعدين صينى ب 290 والاصلى ب 400 تيل الفرامل القدمانى ب 45 والخلفى ب 60 طقم الدبرياج كله على بعضه يعمله بتاع 350 والطنابير بالبلى بالتيل الخلفى يعملوا بتاع 300 جنيه الفانوس الامامى أو الخلفى ب 70 جنيه وفانوس الاشارات ب 15 جنيه وعامة قطع الغيار متوفرة فى شارع دمشق عند الجندى وده احسنهم وعند حلمى سليمان فى التوفيقية ، العربية سهلة فى الميكيانيكا فمش محتاج حد مخصوص بس ماتعملش زيى وتروح لاى حد لانى اتلسعت فى الأول مع ميكانيكى مابيفهمش بهدلى الدنيا ولعبلى فى التاكيهات والكربراتير وخربلى الدنيا وكرهنى فى العربية حتى انى نزلت اعلانات لبيعها وحتلاقيها هنا بس ربنا كرمنى بواحد تانى رجع ظبطلى الدنيا كلها وساعتها حسيت بقيمة العربية .

العربية واسعة من قدام وورا يعنى أنا طويل شوية 183 وبرجع الكرسى لورا وعلى الرغم من كده اللى بيقعد ورا لو طوله عادى بيبقى مش محشور بل لو الكرسى اللى ورا راجع سنة ممكن واحد طويل يقعد ودى أنا جربتها بنفسى ولقيتنى قاعد مرتاح ورا ، العربية عريضة شوية عن الاونو فده بيديها ثبات احسن بس هى برضو ما تصنفش من الانواع الثابتة على الارض يعنى ماتتهورش وتزيد عن 100 العربية أنا جيبت بيها مرة 140 من قبيل التجربة وماكررتهاش تانى بس كتير كنت بامشى بيها على 120 ده ايام الشقاوة ، العربية عالية عن الارض وعمرى ماحكيت فى اعلاها مطب حتى لما كنت محمل العربية على اخرها وفيه تلاتة على الكنبة ورا برضو ما بحكش لان العربية عالية فعلا ، العفشة ناشفة شوية فأى هبد أو تكسير فى الأرض حاتحس بيه جوا ، ابعاد العربية كويسة جدا سواء من قدام أو ورا فسهل تحفظه بسرعة ، بالنسبة لاعادة البيع العربية بياعة ولو حبيت تبيعها الف من تلاقيه يشتريها على سبيل المثال أنا لسه من قيمة اسبوع لقيت الكهربائى بيسألنى لو عايز ابيع العربية

عيوب العربية أولا مافيهاش باور فبتعذب عذاب السنين فى الركن ثانيا مافيهاش تكييف فبتسلق جوا العربية ودى حاجة مرتبطة بفترة الصيف ثالثا الصاج خفيف شوية والعربية بوجه عام خفيفة يعنى لو ماشى على 80 أو 90 وجت من جنبك عربية ماشية على سرعة كبيرة أو نقل حجم كبير تحس ان الهوا بيهز العربية رابعا الشنطة تعتبر مفيش علشان هاتش باك خامسا المرايات الجانبية ثابتة مابتتقفلش فاللى رايح واللى جاى بيلطش فيها بس هى والحق يقال ناشفة قوى كذا مرا تتخبط المرايات منى خبطات جامدة ولا كأن حاجة حصلت اصلا .

أنا جيبت العربية وهى عاملة 170000 الف كيلو وفيه ناس حذرونى منها لان الموتور كده خلاص فى اواخره وكلام من ده بصراحة العربية كسفتهم كلهم وعمرها ما قلت بأصلها معايا ولا وقفت فى طريق وصوت موتورها لسه كويس على الرغم من عدد الكيلومترات الكتير بل وساعات بتجرى معايا جرى بابقى مستغربه من عربية 1100 وعلشان هيا مراعيانى أنا كمان براعيها وبحس ان كل قرش بصرفه فيها مش خسارة .

رابطة ملاك الكيا برايد
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=54002
قديم 30-04-2011, 09:40 PM

محلات قطع غيار الكيا
1- الجندى وده من افضل الناس وبيقولك وهو بيبيع ده اصلى ولا تقليد والمنشأ منين وليه كذا فرع واحد فى شارع دمشق وفيه فرع تانى فى جسر السويس قدام فندق السلام تليفونه 24516008 - 0123916567

2- حلمى سليمان مكانه فى التوفيقية هو على الشارع من برة قدام سنترال رمسيس علطول تليفون 25742326

3- سامى وكرم على نفس ناصية حلمى سليمان كانك رايح ناحية ميدان رمسيس قدام مستشفى الهلال الأحمر تليفون 25783118 – 25791742

4- بيبو مكانه فى معروف قدام ناصية أبو طارق بتاع الكشرى

رابطة ملاك الكيا برايد
قديم 30-04-2011, 09:41 PM

دلوقتى حاحط المراكز اللى رجحها أهل الثقة وأنا مجربتهاش بس سمعت فيهم كلام كويس وأنا باحطها لو فيه حد مبتدئ ولسه مايعرفش ميكانيكى كويس يشتغله فى العربية أو فيه مشكلة كبيرة احتار فى حلها فالمراكز دى بتبقى فيها ناس واكلة وشاربة العربية وعندهم كل حاجة بس بتبقى اغلى شوية فى المقابل

1- مركز وليد توفيق (توكيل الكيا برايد سابقاً)

الشركة المصرية للصيانة والتوكيلات
ك 24 طريق مصر الاسماعيلية الصحرواي -العبور
ت - 6565953 - 6565952

23أ اول طريق السلام الزراعي - الزهراء ت:5240894 - 5240893

69 ش النصر - المعادي الجديده - القاهرة ت: 0103046400 - 5168019

2 - الورشة الكورية لاصلاح السيارات (ميكانيكا - عفشة ) اصحابها اتنين كانوا شغالين فى التوكيل القديم
محمد حنفى - 0125634933
بطرس شنودة - 0101196221
العنوان : 4 ش عبد الحليم محمود متفرع من ناصية ش الحرية خلف فيلات 23 يوليو بعد فندق السلام جسر السويس - امام محطة كهرباء هليوبليس

ورشة الاصدقاء
وده العنوان: 34 ش عبد الرحمن نصر - الزيتون
خلف قصر القبة
وده التليفون: 0100209293
22843866

رابطة ملاك الكيا برايد
قديم 30-04-2011, 09:43 PM

نيجى بقى للمواصفات الفنية والموديلات اللى نزلت مصر

مواصفات العربية تلاقوها على الرابط ده

Kia • Pride - Technical specifications, fuel consumption

بالنسبة للموديلات اللى نزلت مصر فأنا حقول اللى اعرفه ولو فيه حاجة غلط ياريت حد يصححلى

الهاتش باك موديلاتها من 96 لغاية 99 واغلبها 1100 سى سى 52 حصان بس فيه واحد - زميلنا فى المنتدى محمد زكى - معاه واحدة 1300 سى سى اظنها 64 حصان ولما دورت عرفت انه كان فيه موديل نزل منها 1300 سى سى وده نادر وجوده فى مصر

بالنسبة للسيدان فهى 1300 سى سى وبتبدأ موديلاتها من 98 لغاية 99 تقفيل كورى وفيه موديلات من 2000 لغاية 2004 تقفيل مصرى وبرضو الشكل القديم بعد 2004 وحتى الان فيه الشكل الجديد وده ايرانى واسمها سابا ودى لسه بيتباع منها جديد لغاية دلوقتى

رابطة ملاك الكيا برايد

الكلمات الدليلية
اسعار قطع غيار, برايد, kia pride, pride, عصفورة, كيا برايد