العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 29-08-2011, 02:45 AM
aymanshebl aymanshebl غير متواجد حالياً

aymanshebl will become famous soon enough
افتراضي مساعدة عاجلة؟ فى منظف دورة الوقود

بسم الله الرحمن الرحيم

انا يا جماعة معايا النترا زيرو عاملة 3400 كم تقريبا و كنت بمون لما بيبقى فاضل فى التنك شرط واحد فقط المهم مونت اخر مرة و بعدين حسيت ان العربية متكتفة شوية و انا بشك فى البنزين انا عارف ان غلط اسيب التنك فاضى قرب الاخر و بعدين امون علشان الشوائب و دلوقتى انا معايا منظف دورة الوقود فهل امشى لغاية لما افضى التنك و بعدين افول و احط منظف الوقود و لا احطه دلوقتى و افول و ما هو مقدار المتبقى من البنزين اللى عنده امون علشان الشوائب يعنى لحد صف و لا ربع التنك و شكرا و كل عام و انتم بخير

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 02-09-2011 الساعة 09:30 AM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 29-08-2011, 04:30 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة عاجلة؟

ولا تعمل اى حاجة من دول خالص منظف اية يا حج دا تحطة على 20 الف مش 3000 بص اوصل لحد 5000 كيلو وغير فلتر البنزين وكلة تمام لكن متعملش اى حاجة
قديم 01-09-2011, 08:11 PM
aymanshebl aymanshebl غير متواجد حالياً

aymanshebl will become famous soon enough

انا الحمد لله انهارده حطيت sonax fuel system cleaner على ربع التنك و بعدين فولت للاخر و الحقيقة بعد الخروج من المحطة لاحظت فوقان للعربية زى الاول و خشانة الصوت و تقل السحب راح و كل حاجة زى الفل الحمد لله و شكرا ليكم و لنصائحكم
قديم 02-09-2011, 09:17 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

منظفات الرشاشات مهمة ويفضل استخدامها بشكل دورى بالاخص هنا فى مصر لان اكتر البنزينات مش بتهتم بنظافة الخزانات ونوعيات الوقود اللى بتجيلنا اساسا هى الاسواء

وعن طريقة استخدامة حضرتك بتحطة على صفيحة بنزنين 20 لتر او اكتر بعدها فضل تاخد مشوار طوالى 30 - 50 كم سواقة على سرعات او اكتر
ومتقلقش لو حاولت تجيب سرعات عالية ولقيت العربيه مخنوقة شوية كل ده هيروح بعد التنظيف ان شاء الله
بعد ما تخلص اللى فى التنك تروح تغير فلتر البنزين او تغسلة وتركبة تانى لو لسه شاريه قريب

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش