العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 29-10-2010, 07:49 PM
dr.toma dr.toma غير متواجد حالياً

dr.toma is on a distinguished road
افتراضي رد: عايز اعرف اامن عند اى شركه افضل.. خصوصا انى رخصت خلاص ؟

ماشاء الله يا جاماعه والله 117 مشاهده و مفيش غير رد واحد .. هههههههههههههههههههه
قديم 01-11-2010, 06:02 AM
al222al al222al غير متواجد حالياً

al222al is on a distinguished road
افتراضي 4 سيارات سأقوم بتأمينها...اي شركة تنصحوني؟ ولماذا؟

صباحكم او مسائكم...حب وورد

استفسار بسيط لو تكرمتم

عندي 4 سيارات سأقوم بتأمينها...اي شركة تنصحوني؟ ولماذا؟

وشكرا مقدما
قديم 10-11-2010, 07:06 AM
mustafafawzy mustafafawzy غير متواجد حالياً

mustafafawzy is on a distinguished road
للاهمية ممكن حد يرد من شركة قناة السويس للتأمين

بعد السلام عليكم انا عندى سياره اسبرنزا موديل 2010 قسط على خمس سنوات من بنك بركليز مؤمن عليها فى شركتكم قناة السويس وقربت السنه الاولى على الانتهاء
اولا ماذا افعل للتجديد علما ان المعرض اللى اشتريت منه هو اللى قام بالتأمين وانا لاعرف الاجرائات
ثانيا ما قيمة المبلغ اللى هادفعه تأمين للسنه التانيه وبتحسبوه ازاى وشكر
ا
قديم 10-11-2010, 10:10 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: ممكن حد يرد من شركة قناة السويس للتأمين

العربية بتنزل 10% تقريبا من سعرها عن كل سنة وبردك اسئل الاول في بنك بركليز عن سعر العربية السوقي دلوقتي كام قبل ما تروح تامن وانا مامن علي الفيرنا عندي ولسه دافع مبلغ 1580 علشان سعر السيارة السوقي عندي 60000 وانا تقريبا هتكون في الرنج ده والمبلغ ده بتحمل 4 في الالف يعني لو لا قدر الله حصل مشكله في العربية بتتحمل 4 جنيه عن كل 1000 جنيه يعني تقريبا في حدود 240 جنيه ثابتين حتي لو التكلفة 100000 جنيه مش هتدفع غير ال 240 جنيه لكن لو الحاجه اتكلفت اقل من 240 جنيه انتا بتتحملها بالكامل وفي نظام بدون تحمل وهتدفع تقريبا في حدود 2400جنيه بس انا فضلت نظام بنسبة تحمل علشان الميزانية عندي خربانه واي استفسار تاني انا تحت امرك
قديم 10-11-2010, 01:09 PM
ABCABCABC ABCABCABC غير متواجد حالياً

ABCABCABC is on a distinguished road
مميز اقتراح - بخصوص التأمين - أهمية عقد الـتامين

اقترح على السادة إدارة المنتدى و السادة الزملاء الأفاضل بالمنتدى بفتح موضوع جديد يختص بنشر صور عقود التأمين على السيارات بشركات التأمين المختلفة - ليقوم كل زميل يرغب فى المشاركة ممن سبق لهم التأمين بعمل سكانر لصورة العقد لديه و رفعه على هذا الموضوع - ولتقوم إدارة المنتدى بتثبيته - حيث أنه بذلك سيمثل موضوع مميز يمكن للأعضاء مقارنة عقود الشركات المختلفة و معرفة حقوقهم و كذا تفهم موضوع التأمين بشكل أفضل و التعرف على شروط كافة الشركات العاملة بالسوق - خاصة أن وثيقة العقد هذه هى أهم شئ فى العملية التأمينة - و تظهر قيمتها عند حدوث حادث لا قد الله و قد تماطل الشركة فى السداد إلى ان وثيقة العقد و ما تحويه من بنود تكون هى سند المضرور فى الوصول إلى حقه - و يجب على المؤمن أن يطلع على العقد جيداً و يفهم شروطه

و لتكن هذه المبادرة بداية لفتح الموضوع بإذن الله

يلاه عايزيين صور عقود - و التعليقات القانونية و الفنية عليها من الخبراء الفنيين و القانونيين

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة