العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 27-07-2010, 12:22 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: كله اي كلام

الله ينور عليك يا عموره هو ده اللي عايز اقولهوله من الصبح ان شركات التامين ملهاش غير الفاتورة اللي انتا دفعت بيها
قديم 27-07-2010, 12:23 PM
corsair
Guest

وتسلم يا استاذ سامح علي المعلومات الجميله ديه وتقبل تحياتي
قديم 27-07-2010, 03:34 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rahieb_100 مشاهدة المشاركة

شكرا استاذ سيف

بس ممكن توضح اكتر معنى الكلام
و ايه الاختلاف لو انا هادفع 50% من ثمن السيارة؟
لا يوج فرق لان التامين لا يقوم ال على سعر السيارة ولا يهمة ما تم دفعة فى المقدم

لسلام عليكم دة بيبقى قسط مستهلك يعنى مش بيرجعتانى لان الشركة تحملت الخطر على السيارة لمدة سنة و لاقدر الله كانت هلكت كانت دفعت ثمنها مقابل ال 4% او ايا كانت النسبة
يريت يا استاذ عمر توضح لنا النقطة دة وحضرتك اكثر درايا منى فى امور التامين
قديم 27-07-2010, 10:12 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: استفسار

السلام عليكم استاذ سيف

بالنسبة لقسط التامين او سعر التامين مثلا لو سيارة سعرها 100000 و حضرتك دفعت نسبة مثلا4% من قيمة السيارة و التى سوف تكون مقدرة ب4000 جنية

الامور التى تتحملها شركة التامين
1- اى حادث او سرقة او حريق جزئى و كلى
2- فى حالة لو السيارة هلاك كلى
3- لو حضرتك صلحت اكثر من مرة

فى هذة الحالة هاتكون شركة التامين دفعت اكثر بكثير من ال4000 جنية الى حضرتك دفعتهم مثلا ممكن تصلح مرة فى التوكيل و كلنا عارفين اسعار اى توكيل نار ازاى مرة 2500 و مرة 3000 و مرة مثلا 6000 هاتكون الشركة تحملات مصاريف اصلاح سيارتك اكثر من مرة
او يمكن ان يكون الحادث لا قدر الله قوى و يتكلف 20000 او 30000 وقتها شركة التامين مش هاتقول لحضرتك عربيتك اتكلفت كتير لو سمحت هات الفرق انت دفعت 4000 و احنا صلحنها لسيادتك ب 20000 يعنى الفرق 16000

الفكرة يا اخوانى من اى نوع تامين و ليس تامين السيارات فقط تغطية حدث غير متوقع الحدوث فى اى وقت او اى مكان يعنى المفروض كل ما الخطر يبقى كبير تامن نفسك

اذا المفروض تعرف انت بتامن نفسك فى اى مكان و فى اى شركة لان النسبة البسيطة الى انت دفعتها ايا كانت هى فى الاخر حفاظا ليك و على اموالك و خصوصا لو حضرتك مقسط ثمن السيارة

تخيل لو اتنين اصدقاء واحد مامن على السيارة و الثانى لا يوجد تامين له و الاتنين تم التصادم بينهم على سبييل المثال فى فرح او رحلة واحد هايدفع تكاليف الاصلاح بالكامل و ممكن ما يقدر يذهب للتوكيل على شان اسعار التوكيل المبالغ فيها و لو امورة تازمت ممكن السيارة تفضل واقفة شهر لحد ما ربنا يسهل

الثانى يكلم مستشار التامين الخاص بية انا عملت حادثة ما هى الاجراءت بس لو سمحت انا عاوز اصلح توكيل

الفكرة من التامين صندوق منشاء بين مالكى السيارت كل منهم بيامن بنسبة و متفقين على ان من يتعرض لضرر الكل يقف بجانبة من الاموال المودعة فى هذا الصندوق و شركة التامين هى النادى الذى يدير اموال المودعين مقابل تعويضهم فى اى وقت او مكان و حتى لو لاقدرالله توفى احدهم فى حادث او تعرض لعجز بسبب الحادث مقابل ان القسط لا يسترد فى حالة عدم حدوث اية مطالبات و لكن توجد ميزة لك كمشترك فى ثانى عام من التامين فى حالة التامين للمرة الثانية بدون اية مطالبات يتم عمل خصم عدم مطالبة 15%

و لهذا حضرتك بتدفع فقط مثلا 4% من قيمة السيارة

عمرو احمد
01003388954
قديم 27-07-2010, 10:18 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك يا عموره هو ده اللي عايز اقولهوله من الصبح ان شركات التامين ملهاش غير الفاتورة اللي انتا دفعت بيها
يا باشا احنا بنتعلم منك

عمرو احمد
01003388954

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة