العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 19-11-2012, 12:52 PM
محمد_ الليثى محمد_ الليثى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محلل فنى

محمد_ الليثى is on a distinguished road
افتراضي رد: رينو سانديرو......أشتريها ولا لأ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drfayed مشاهدة المشاركة

شكراً على ردك... أنا كنت تقريباً قربت أستقر عليها....بس دلوقتي بفكر في عربية تانية معاها: بروتون ساجا....!!! و لسه محتار...
انا جاى من نفس الرحله اللى انت ماشى فيها دى.. بس الساجا لما غليت وبقت ب 79000 بدأت اعيد تفكير وخصوصا ان السعر افقدها اهم ميزه وهى المنافسه السعريه مع عيوب الصناعه الكتيره اللى بسمعها عنها ! وحاليا بدرس السانديرو وهروح ابص عليها فى اقرب وقت ان شاء الله.
قديم 21-11-2012, 12:31 PM
محمد_ الليثى محمد_ الليثى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محلل فنى

محمد_ الليثى is on a distinguished road
افتراضي رد: رينو سانديرو......أشتريها ولا لأ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

اولا السانديرو من العربيات الممتازة الملائمة جدا للطرقات المصرية - عالية وتعتبر الاعلي في فئتها

واسعة جدا يعني عائلية وتناسب العائلات الكبيرة نوعا وشنطتها ممتازة بالنسبة لعربية هاتشباك

التوكيل من انضف التوكيلات في مصر - خدمة ممتازة ومعاملة مفيش احسن من كده - واسعار الصيانات معقولة جدا وصيانات ال 5000 - 15000 - 25000 - 35000 كلها صيانات مجانية وانت بتدفع فلوس بس كل 10000 كيلو يعني صيانة 10000 - 20000 - 30000 - 40000 هما دول اللي بفلوس وتكلفة كل واحدة فيهم من 450ج الي 800ج ودا عشان بتغير بوجيهات ولو زي حالاتي كده حتلاقي نفسك بتعمل حوالي 2000 كيلو في الشهر يعني حتدفع متوسط 500 او 600 ج كل 5 شهور ومتهيالي دي حاجة ممتازة

اسعار قطع الغيار طبعا داخل التوكيل غالية زيها زي اي عربية موجوده في مصر سواء كوري او صيني لكن ولله الحمد بقت متوفرة دلوقت برة التوكيل وبكترة ومتنساش ان قطع غيار الماتور والعافشة جامعة ما بينها وما بين اللوجان لانهم نفس العربية مع اختلاف الشكل الخارجي

مش حقولك اشتريها ولا حقارن ما بينها وما بين الساجا بص نصيحة حاول تقرا في موضوعات اللوجان والسانديرو المختلفة علي المنتدي

يكفي ان انا اقولك ان الحمد لله انا معايا لوجان شهر 6 2010 ومعايا سانديرو شهر 8 2011 لان بجد ادمنتها

وربنا يوفق لما فية الخير باذن الله
أ. اشرف
بما انك راكب سانديرو ممكن تعملنا تقرير عنها بالعيوب والمميزات واستهلاك البنزين بعد ما مشيت بيها شويه علشان نقدر نعرف بعد التجربه العمليه اخبارها ايه؟!