العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > فى رحــاب شهر رمضان

فى رحــاب شهر رمضان قسم خاص للموضوعات عن الشهر الكريم والانشطة الخيرية فى رمضان

قديم 07-08-2011, 02:40 AM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
Post *||* أخي المصلي في المسجد في جماعة والمريض بالبرد أو الإنفلوانزا أو أي مرض معدي (صلي في بيتك وارحمنا الله يرحم أبوك) *||*

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وبعد

كل عام وأنتم بخير بمناسبة شهر رمضان المبارك 1432 من هجرة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

أعصابي باظت وخربت النهاردة بعد ما واحد مسلم محترم نازل يصلي العشاء والتراويح في المسجد وهو مصاب بدور برد
وحظي الجميل إنه كان جنبي
وقاعد يعتص ويكح وحاجة صعبة جداً
وإحنا يمينه وشماله نكتم في نفسنا

يا أخي أرحمنا الله يرحم أبوك

صلاة الجماعة غير مفروضة على المريض وخاصة المريض ذو مرض يعدي ويؤذي المسلمين
إتقي الله يا أخي وصلي في بيتك

وارحمنا وارحم نفسك من الذنوب اللي هتشيلها وتحطها فوق نفوخك عشان الأذى اللي سببته للمسلمين حولك

إذا كان النبي محمد صلى الله عليه وسلم فرض علينا الإستحمام والإغتسال قبل صلاة الجمعة حتى لا يتئذى أي مسلم بأي أذى ولو بسيط

فما بالك بمن ينزل ليصلي وهو مزكوم وينشر المرض في إثنين على الأقل من حوله

حسبي الله ونعم الوكيل عليه وعلى كل من يفعل ذلك (يا رب إهديهم)

إنه جهل ليس إلا

يقول النبي صلى الله عليه وسيلم:
إذا مرض العبد أو سافر كتب له ما كان يعمل من الأعمال وهو صحيح مقيم
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

يعني حسناتك مضمونة وإنت نايم في بيتك أو في بيت والدك وبدون أذى للمسلمين

عموماً البعض بيتواكل ويقول سيبها على الله وينزل وهو حالته برد وإنفلوانزا مبهدلاه ويقف في الصف
هذا عليه أن يبشر بالجزاء الوافي عن كل أذى أصاب أي شخص حوله بسبب مرضه
وهذا الكلام ينطبق على أي مرض معدي آخر

حرام ولا يجوز لأي مسلم مريض بمرض معدي أن ينزل ليختلط بجماعة المسلمين في المسجد أو في أي مكان ويؤذيهم
ولكن عليه أن يلزم بيته ليحمي نفسه من الأوزار والذنوب جتى يتم الله عليه الشفاء

يقول النبي سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم:
من آذى مسماً فقد آذاني ومن آذاني فقد آذى الله ومن آذى الله يوشك أن يأخذه
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

اللهم اشف كل مريض وارحم كل ميت

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

-

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed1981 ; 07-08-2011 الساعة 02:49 AM
قديم 07-08-2011, 03:09 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: *||* أخي المصلي في المسجد في جماعة والمريض بالبرد أو الإنفلوانزا أو أي مرض معدي (صلي في بيتك وارحمنا الله يرحم أبوك) *||*

احمد باشا معلش عندى دى امسحه فيا
ربنا يحفظك
قديم 07-08-2011, 04:20 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: *||* أخي المصلي في المسجد في جماعة والمريض بالبرد أو الإنفلوانزا أو أي مرض معدي (صلي في بيتك وارحمنا الله يرحم أبوك) *||*

يا ريت يا عم احمد تيجي علي اللي عنده برد بس

تعالي شوف اللي ضارب فحلين بصل قبل الصلاه وطول ماهو واقف جنبك فاتح بقه علي البحري زي التمساح وهو بيتشمس والريح بتاع البصل كله خارج عليك والله انا كان هيغم عليا قبل كدا كذا مره بسبب الموضوع ده بس مبعرفش اترك الصلاه وبستحمل
قديم 07-08-2011, 04:39 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

المشكلة للاسف ان في عبادات الجماعة بتبقي اصعب وعشان كدة حتي بيبقي لها فقه خاص!!!
لان غير انك مشغول باحكام العبادة نفسها زي لو انت منفرد مثلا لازم كمان اكيد هتتعرض لمواقف من الجماعة المحيطة بك
والموقف اللي حضرتك ذكرته دة من المواقف دي
وطبعا يفترض بية انه فعلا لا يحضر ليعدي غيره
ولكن للاسف هو برضة بيبقي مش حاسس انه عامل حاجه غلط ويقولك طب وفيها اية مش انا لوحدي اللي كدة او دة برد يعني حاجه بسيطة ان شاء الله
وفي حاجات تانية كتير برضة مستفزة في صلاة الجماعة حتي في الحرم المكي نفسة التزاحم والخناق علي الاماكن وخصوصا في اوقات الذروة كرمضان والحج
وكنت سمعت مرة عن الحج مثلا ان لو لقيت حاجه غلط تقول او لا
تخيل انه قال لا متقولش ولا تتكلم لان هو جاي من بلدة ودارس الطريقة اللي هو عاملها دي ولو انت اتكلمت هتخش في جدال ولا جدال في الحج
يبقي الحل اية ؟
مثلا الي بيعطس دة نحاول اما تغيير المكان
منفعش امرك لله وحاول علي قد ما تقدر ماتركزش معاه
وعشان متتضايقش في الصلاة بس ليس اكثر، ممكن مثلا تلتمس له العذر ان هو مثلا نفسه في الثواب
او ممكن لو انت شايف انه اعتدي عليك تنبهه بطريقة بسيطة انك مثلا تديلة مناديل
وموقف تاني سمعته من طفل كان بيقول لباباه بعد الصلاة هو لية عمو زقني انا بس وقالي ارجع ورا باباه حاول يقوله ان لازم الاطفال يصلو ورا
الولد قالة الاول طب وهو انا طفل ؟ انا راجل ،.طب واشمعني الولدين اللي وراية مقالهمش كدة
بصراحة الولد عنده حق
يبقي نقول للاطفال دول اية
اولا لازم الاب من قبل ما يروحو الجامع يبقي مفهم الولد الموضوع دة
وعشان يقنعه طيب يقوله اية
الطريقة التقليدية لو رجعت ورا هجيبلك حاجه حلوة وعادة مبتنفعش مع جيل اليومين دول
وممكن بقي يقولة مثلا عشان انت هتقف ورا زي اللي بيحمو الناس زي المسلمين الاقوياء في الحرب بيخلوهم ورا
او لو الولد بيحب الكورة اوي يقوله عشان زي حارس المرمي لانه اهم واحد في الماتش بيقف ورا
وبكدة لو ولد سهل ممكن يوافق اما لو صعب خلاص بقي دة تسيبه في البيت!
اللهم ارزقنا حسن التصرف والحكمة في الافعال جميعا
شكرا للموضوع الجميل واعتذر للاطالة

الكلمات الدليلية
المريض, المزكوم, إنفلوانزا